Ostatnio dodane

Elżbieta Gorajewska była nie tylko szefową NAM

Budowała rynek badań społecznych i marketingowych w Polsce

Elżbieta Gorajewska

Elżbieta Gorajewska, która po 23 latach pracy i kierowaniu Nielsen Audience Measurement odchodzi na emeryturę to managerka, która nie tylko dbała o pozycję własnej firmy, ale również uczestniczyła w kształtowaniu całego rynku badań. Wszystko robi z pasją i zaangażowaniem – te cechy sprawiły, że nawet w dość specyficznych obszarach, którymi zajmowała się całe zawodowe życie, współpraca często mogła wykraczać poza schematy – komentują eksperci dla Wirtualnemedia.pl.

Elżbieta Gorajewska, która przez ponad 23 lata jako dyrektor zarządzająca Nielsen Audience Measurement kierowała całością działań tego instytutu w Polsce, odchodzi na emeryturę. Pozostanie jednak doradcą Nielsena. W dotychczasowej roli zastępuje ja Agnieszka Gosiewska związana z NAM od blisko 12 lat.

– Elżbieta Gorajewska to ważna postać branży badawczej, wkład Eli w rozwój badań w Polsce jest ogromny, szczególnie jeśli chodzi o wysokie standardy jakości naszej pracy – zaznacza Anna Karczmarczuk, prezes Ipsos w Polsce. W rozmowie z Wirtualnemedia.pl nasza rozmówczyni przyznaje, że cieszy się, że Elżbieta Gorajewska nadal będzie aktywna zawodowo, już w nieco innej roli – to pozwoli nadal korzystać z jej ogromnego doświadczenia.

– Zmianę na stanowisku dyrektor zarządzającej Nielsena oceniam pozytywnie – osoba z wewnątrz jest niewątpliwie gwarantem stabilności i ciągłości, a jednocześnie zapowiedzią świeżego spojrzenia. To kombinacja, która może stać się szczególnie ważna z perspektywy klientów w obecnej bardzo dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości – podkreśla Karczmarczuk.

Ewa Góralska, dyrektor zarządzająca domu mediowego MullenLowe MediaHub uważa, że Elżbieta Gorajewska wszystko robi z pasją i zaangażowaniem.

– To jej niezwykła cecha, która sprawiła, że nawet w dość specyficznych obszarach, którymi zajmowała się całe zawodowe życie, współpraca często mogła wykraczać poza schematy. W Polsce istnieje wiele firm badawczych, ale to firma Nielsen robiła zawsze coś więcej. Aktywnie wspierała różnego rodzaju inicjatywy i projekty branżowe, dyskusje środowiskowe, zawsze zajmowała stanowisko. Czuło się, że jest to podmiot, który umie słuchać potrzeb klientów i rozumie swoją rolę w zadaniach szeroko pojętej branży marketingowej. Jestem przekonana, że ogromna w tym zasługa Eli, jej profesjonalizmu, wiedzy i energii – oczywiście bardzo życzymy tych cech jej następczyni – mówi Wirtualnemedia.pl Góralska.

Kuba Antoszewski, PR manager instytutu Kantar przypomina z kolei, że Elżbieta Gorajewska należy do grona tych menadżerów, którzy mieli okazję uczestniczyć w budowaniu rynku badań społecznych i marketingowych w Polsce.

– Tak więc jej rola to nie tylko dbanie o pozycję własnej firmy, ale również kształtowanie całego rynku. Mimo, że często konkurowaliśmy na płaszczyźnie biznesowej, to z Elą łączyły nas zawsze bardzo dobre, wręcz przyjacielskie relacje, to coraz rzadsze zjawisko. Jako wieloletnia prezeska Organizacji Firm Badania Opinii i Rynku niejednokrotnie ujawniała swoje koncyliacyjne zdolności i potrafiła doskonale sprostać wyzwaniom jakie nakładały na OFBOR zmieniające się czasy. Bliskie relacje nie pozwoliły nam zachować obojętności w sytuacji, gdy firma Elżbiety i ona personalnie stały się ofiarami ataków ze strony mediów. Mam nadzieję, że udzielone wówczas wsparcie było pomocne. W dniach kiedy Elżbieta odchodzi ze stanowiska dyrektorki zarządzającej Nielsen Audience Measurement pozostaje satysfakcja, że nie żegna się całkowicie z badaniami rynku i opinii i będzie można jeszcze nie raz skorzystać z jej kompetencji i profesjonalizmu – podkreśla nasz rozmówca.

Elżbieta Gorajewska z branżą badawczą związana jest od ponad 35 lat. Wcześniej pracowała w GFK Polonia, a pierwsze szlify zawodowe zdobywała w CBOS. Przez kilka kadencji była prezesem OFBOR – Organizacji Firm Badania Opinii i Rynku w Polsce. Obecnie jest członkiem Komisji Odpowiedzialności Zawodowej w tej organizacji. Od wielu lat angażuje się w działania EMRO (European Media Research Organisation), jest także członkiem ESOMAR i PTBRiO. Od dwóch kadencji jest w radzie nadzorczej IAA – International Advertising Association. Wielokrotnie zasiadała w jury różnych konkursów branżowych, między innymi: Effie Awards. Jest także prelegentką na branżowych konferencjach w Polsce i za granicą.

Ataki TVP na szefową NAM

Przypomnijmy, że trzy lata temu Elżbieta Gorajewska stała się bezpośrednim celem ataków Telewizji Polskiej, która próbowała różnymi sposobami podważać wiarygodność badań telemetrycznych realizowanych przez NAM.

W maju 2016 roku w jednym z głównych wydań „Wiadomości” TVP1 pokazano materiał w krytycznym świetle opisujący działalność Nielsena. Stwierdzono w nim m.in., że spółka prowadzi pomiar w oparciu o nieznaną metodologię, nie chce udostępnić danych o jego uczestnikach i tylko co cztery lata zleca audyt, realizowany przez wybraną przez nią firmę. Przypomniano też, że dyrektor spółki Elżbieta Gorajewska pracując w latach 80. w państwowym instytucie CBOS napisała analizę o rosnącym zaufaniu do służb mundurowych oraz spadku wiarygodności opozycji i Kościoła.

Na ten atak biuro prasowe Nielsena odpowiedziało w wydanym oświadczeniu: – Raport z 1985 roku dotyczący sytuacji politycznej i postaw społecznych w Polsce został opracowany przez rządowe centrum badania opinii publicznej CBOS, w którym Elżbieta Gorajewska zatrudniona była na stanowisku specjalisty, w żaden sposób nie odzwierciedla osobistych poglądów Elżbiety Gorajewskiej i powinien być postrzegany we właściwym kontekście historycznym.

Krótszy czas oglądania telewizji w 2018 roku

W 2018 roku liderem oglądalności wśród wszystkich widzów był Polsat, a w grupie komercyjnej TVN. Wśród głównych stacji wzrosty odnotowały TVP1 i TVP2, ale najwięcej zyskały TVP Sport, Super Polsat i TTV. Skrócił się średni czas oglądania telewizji, choć zwiększyły się wydatki reklamowe.