Ostatnio dodane

Towarzystwo Dziennikarskie: w „Wiadomościach” propagandowe bezprawie, Jacek Kurski do dymisji

Krzysztof Ziemiec, Danuta Holecka i Michał Adamczyk

Według Towarzystwa Dziennikarskiego w ostatnich tygodniach w „Wiadomościach” panuje przedwyborcza propaganda na rzecz obozu rządzącego sprzeczna z przepisami prawa. Z analizy przygotowanej przez Andrzeja Krajewskiego wynika, że 70 proc. czasu wypowiedzi polityków przypada na przedstawicieli władzy. – Kampanię przed wyborami samorządowymi relacjonujemy proporcjonalnie do aktywności kandydatów – zapewnia Jarosław Olechowski, dyrektor Telewizyjnej Agencji Informacyjnej.

Stanowisko wyrażone w czwartek przez Towarzystwo Dziennikarskie jest oparte na analizie przeprowadzonej przez zespół pod kierownictwem Andrzeja Krajewskiego. Obejmowała ona główne wydania „Wiadomości” z dwóch ostatnich tygodni – od 24 września do 7 października.

W monitoringu skupiono się na tematach związanych z nadchodzącymi wyborami samorządowymi. Według analizy przez dwa tygodnie w „Wiadomościach” 76 proc. tzw. setek (czyli wypowiedzi z pokazaniem mówiącej osoby) polityków przypadło na przedstawicieli PiS, a 22 proc. na tych z PO. Przedstawiciele czterech innych komitetów wyborczych zanotowali tylko po 1-2 proc. udziału pod tym względem.

44 proc. wypowiedzi związanych z wyborami dotyczyło Warszawy, a po 10 proc. – Krakowa i Gdańska. Na Radom przypadło 6 proc., a na Gdynię i Wrocław – po 5 proc.

Według raportu wypowiedzi przedstawicieli PO są w „Wiadomości” uzupełniane polemicznym komentarzem reporterów, polityków PiS lub komentatorów. Platforma jest przedstawiana jako odpowiedzialna (razem z PSL) za złe zjawiska z ostatnich lat, w krytycznym świetle jest też pokazywany Rafał Trzaskowski. Za to Patryk Jaki jest chwalony m.in. za działania w komisji reprywatyzacyjnej.

Autorzy analizy materiały w „Wiadomościach” z jednego tygodnia starali się zaklasyfikować do kilku kategorii: pozytywka (informacja pozytywna dla rządzących), utrwalacz (powtórzenie pozytywnej informacji), zohydzacz (krytyka opozycyjnej partii lub grupy społecznej), pobudzacz (materiał mający pobudzić dumę narodową), zawijacz (negatywna informacja podana w materiale, w którym przeważają pozytywne treści) oraz odpór (atak w reakcji na negatywną informację).

Według analizy w ostatnim tygodniu września w programie zdecydowanie najwięcej było pobudzaczy (32), zohydzaczy (27) i pozytywek (25).

Koordynujący tę analizę Andrzej Krajewski jako dziennikarz pracował m.in. w Telewizji Polskiej, „Przeglądzie Reader’s Digest” i „Forum”. W latach 2003–2005 był wiceprezesem Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich i dyrektorem Centrum Monitoringu Wolności Prasy, od 2005 roku jest freelancerem. Na przełomie lat 80. i 90. był doradcą ówczesnego ministra finansów Leszka Balcerowicza, do 2011 roku kierowało założoną przez Balcerowicza Fundacją Obywatelskiej Rozwoju, a w 2004 roku bez powodzenia startował do Parlamentu Europejskiego z listy PO.

Według danych Nielsen Audinence Measurement we wrześniu br. średnia oglądalność głównego wydania „Wiadomości” w TVP1 wynosiła 1,98 mln widzów, a w TVP Info – 440,7 tys.

Towarzystwo Dziennikarskie: w „Wiadomościach” panuje propagandowe bezprawie

Informując o tej analizie, Towarzystwo Dziennikarskie oceniło, że „Wiadomości” naruszają przepisy dotyczące radiofonii i telewizji.

– Codzienny główny program informacyjny TVP przedstawia opozycję jako wroga Polski i poniża jej kandydatów. Natomiast premier, rząd i PiS naprawiają zło, wyrządzane przez niepisowskie samorządy. W „Wiadomościach” nie ma pluralizmu, bezstronności, wyważenia i niezależności, wymaganych od mediów publicznych przez prawo. Zamiast nich jest wszechobecny słowotok pisowskiego katechizmu: władza jest dobra, opozycja jest zła – oceniła organizacji.

Jej zdaniem organa państwa nie reagują odpowiednio w tej sytuacji. – Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, mająca zgodnie z Konstytucją czuwać nad przestrzeganiem prawa w mediach, nie robi nic, by powstrzymać ten ostateczny upadek mediów publicznych; jej przewodniczący kandyduje zresztą z listy PiS w wyborach w Warszawie – stwierdzono w oświadczeniu. – Sądy w trybie wyborczym interweniują tylko na wnioski kandydujących. Robią to, nakazując prostowanie kłamstw w kampanii wyborczej, także premierowi, który zrobił to kobiecym głosem. W tej sytuacji sąd nad postępowaniem mediów publicznych powinni wydać wyborcy – dodano.

Przypomnijmy, że szef KRRiT Witold Kołodziejski od dwóch kadencji jest warszawskim radnym z listy PiS, po wyborze w połowie 2016 roku do Krajowej Rady zrezygnował z członkostwa w tej partii. Obecnie jako kandydat niezrzeszony startuje z listy PiS do sejmiku województwa mazowieckiego. Według KRRiT jest kandydatem niezrzeszonym, więc zachowuje apolityczność.

Towarzystwo Dziennikarskie zaznaczyło, że przedstawia wyniki analizy głównego programu informacyjnego Telewizji Polskiej „w nadziei, że jego autorzy, jeśli jeszcze uważają się za dziennikarzy, podejmą refleksję nad swoim udziałem w tym propagandowym bezprawiu”.

Organizacja chce też, żeby odwołano prezesa TVP Jacka Kurskiego. – Za sposób relacjonowania wyborów w „Wiadomościach” odpowiada kierownictwo TVP. Dlatego domagamy się zdymisjonowania prezesa TVP, jako odpowiedzialnego za nagminne łamanie ustawy o radiofonii i telewizji w okresie przed wyborami samorządowymi 2018 r. – stwierdziła.

Olechowski: w „Wiadomościach” pełne spektrum opinii

Jarosław Olechowski, dyrektor Telewizyjnej Agencji Informacyjnej, zapewnia, że programy informacyjne TVP są otwarte dla przedstawicieli różnych partii politycznych. – W „Wiadomościach” staramy się prezentować możliwie pełne spektrum opinii. Kampanię przed wyborami samorządowymi relacjonujemy proporcjonalnie do aktywności kandydatów – przekazał nam Olechowski.

– Nawet wtedy, gdy ich sztaby – jak w przypadku Rafała Trzaskowskiego – starają się utrudnić pracę dziennikarzom telewizji publicznej. Ten przykład jest symboliczny. Wielokrotnie zapraszaliśmy Rafała Trzaskowskiego do programów publicystycznych TVP. Niestety Pan Trzaskowski nie skorzystał z tej możliwości zaprezentowania swojego programu. W tej sytuacji zaprosiliśmy do programu „Gość Wiadomości” – naszego najważniejszego programu publicystycznego – Pana Pawła Rabieja, który zaprezentował propozycje Koalicji Obywatelskiej dla warszawiaków – opisał Olechowski.

Przypomnijmy, że w drugiej połowie lipca ekipa Telewizji Polskiej nie została wpuszczona do busa, którym razem z Trzaskowskim jeździli po Warszawie niektórzy dziennikarze i politycy. – Dla kłamliwych propagandzistów z TVP miejsca nie ma – uzasadnił Grzegorz Drobiszewski z Młodych Demokratów.

– Politycy PO i tak zarzucają telewizji publicznej, że nie informuje o działaniach ich kandydata na prezydenta stolicy. Takie argumenty trudno uznać za racjonalne. Podobnie jak tzw. raport Towarzystwa Dziennikarskiego, który jest tendencyjny i napisany pod z góry założoną tezę – uważa Jarosław Olechowski. – O intencjach jego autorów najlepiej świadczy fakt, że pozostają bierni wobec karygodnych wypowiedzi i gróźb – m.in. zwolnienia z pracy – jakie pod adresem dziennikarzy Telewizji Polskiej formułują politycy Platformy Obywatelskiej oraz Nowoczesnej. Szkoda, że nawet w kwestii obrony demokratycznych standardów i wolności słowa środowisko dziennikarskie nie jest solidarne – dodał.

W maju br. politycy PO, Nowoczesnej i PSL wspólnie zaapelowali, żeby programu „Woronicza 17” w TVP Info nie prowadził już Michał Rachoń. Nastąpiło to po tym, jak dziennikarz pytał swoich gości o ustalenia Radia Szczecin, że w mieszkaniu należącym do posła Platformy Obywatelskiej Stanisława Gawłowskiego świadczone są usługi seksualne. Politycy PO, Nowoczesnej i PSL wyszli wtedy ze studia.

Jarosław Olechowski w oświadczeniu ocenił, że apel o odsunięcie Rachonia to „pierwsza tak brutalna, otwarcie przeprowadzona próba ingerencji politycznej w pracę dziennikarzy w Polsce”. – Na szczęście czasy, kiedy przedstawiciele PO i PSL – zgodnie z partyjnym interesem – wybierali tematy oraz prowadzących audycje publicystyczne Telewizji Polskiej, są już za nami – stwierdził.