Drugie w rankingu jest wydawnictwo Ringier Axel Springer (m.in. wydawca dziennika „Fakt”, „Przeglądu Sportowego”, „Newsweeka Polska”) – w 2023 roku miało 13,5 proc. udziału w rynku.
Następne w zestawieniu są: Wydawnictwo Polska Press (11,9 proc., wydawca dzienników regionalnych), Time (6,7 proc. wydawca dziennika „Super Express” i „Muratora”), Agora (4 proc., wydawca m.in. „Gazety Wyborczej” i „Wysokich Obcasów Extra”), Gremi Media (3,7 proc., wydawca dzienników „Rzeczpospolita” i „Parkiet”).
Tytuły kolejnych 48 wydawców stanowią 18,6 proc. rynku rozpowszechniania prasy. Jak czytamy w raporcie PBC, w tej grupie znalazły się tytuły o „unikalnych grupach celowych, docierające do czytelników o konkretnych preferencjach politycznych lub zainteresowaniach”.
Według audytu dzienniki stanowią 40 proc. rozpowszechnianych w Polsce egzemplarzy wydań drukowanych, e-wydań i subskrypcji cyfrowych, a magazyny odpowiadają za 60-procentowy udział w tym rynku.
Aż 94 proc. rozpowszechnianej prasy to tytuły płatne, na które czytelnicy wydają rocznie ponad 1,1 mld złotych.
W raporcie Polskich Badań Czytelnictwa znalazły się również szczegółowe informacje dotyczące m.in. zwyczajów czytelniczych. Aż 91,5 proc. osób czyta prasę w domu, 29,3 proc. – w pracy, 15,3 proc. w samochodzie, tramwaju lub pociągu, a 11,4 proc. w innym miejscu.
Czytelnicy dzielą się czasopismem w gospodarstwie domowym – z przyjaciółmi, w pracy czy miejscach publicznych. Jedno wydanie gazety czyta średnio 3,7 osoby.
Odbiorcy wielokrotnie wracają do treści prasowych – nawet sześć razy i więcej. Co najmniej trzy razy wraca do dzienników 85 proc. czytelników, a do magazynów – aż 95 proc. Przy każdym powrocie do tytułu czytana jest duża jego część: 30 proc. czytelników za każdym razem przegląda całe czasopismo, a 76 proc. co najmniej połowę. Poszczególne strony pisma są wielokrotnie oglądane.
Z badań PBC wynika, że rośnie dzienny czas czytania prasy. W 2023 wynosił on 71 minut, podczas gdy w 2018 roku – 52 minuty. To wzrost o 37 proc.
W ostatnich pięciu latach procent czytelników czytających prasę więcej niż 60 minut dziennie wzrósł z 47 do 57 proc., a czytających więcej niż 30 minut – z 75 do 83 proc. Im wyższe wykształcenie, wiek i dochód, tym dłuższy czas czytania prasy.