Janusz Szymonik po 33 latach odchodzi z „Dziennika Zachodniego”

„Redakcja nie będzie już niezależna”

Janusz Szymoniik

Janusz Szymonik – wieloletni zastępca redaktora naczelnego „Dziennika Zachodniego” (Polska Press Grupa) – zrezygnował z pracy w tym tytule. – Odchodzę, bo po przejęciu przez nowego właściciela redakcja nie będzie już niezależna – powiedział nam dziennikarz. To druga osoba z kierownictwa odchodząca z gazety – kilka dni temu pożegnał się redaktor naczelny, Marek Twaróg.

Janusz Szymonik zatrudnił się w „Dzienniku Zachodnim” w lutym 1988 roku, pracował w nim więc ponad 33 lata. – 30 kwietnia złożyłem wypowiedzenie z pracy, czekam teraz na zaakceptowanie moich warunków odejścia – mówi portalowi Wirtualnemedia.pl.

„Twaróg gwarantował niezależność”

– Moja decyzja związana jest z odwołaniem ze stanowiska redaktora naczelnego, Marka Twaroga. Zastanawiałem się nad tym i zdałem sobie sprawę, że jeśli po przejęciu naszej redakcji przez nowego właściciela pierwszym ruchem jest zwolnienie naczelnego, redakcja nie będzie już niezależna. Tę niezależność gwarantował redaktor Twaróg – komentuje w rozmowie z Wirtualnemedia.pl odchodzący wicenaczelny.

– Dziękuję, Janusz, za wszystko, co zrobiłeś dla firmy i dla mnie – od czasu, gdy uczyłeś mnie roli reportera, po czas, gdy uczyłeś mnie roli naczelnego. Nigdy nie zawiodłeś. Jesteś wspaniałym dziennikarzem i wspaniałym człowiekiem – skomentował Marek Twaróg.

Jak ustaliliśmy – Szymonik jest teraz na (zaplanowanym wcześniej) urlopie, z którego powinien wrócić 17 maja. Jednak poprosił pracodawcę o trzymiesięczny okres wypowiedzenia bez świadczenia pracy. Decyzji jeszcze nie otrzymał.

Kolejna zmiana w „DZ”…

To kolejna w ostatnich tygodniach zmiana w „Dzienniku Zachodnim”. Pod koniec kwietnia zwolniono z pracy redaktora naczelnego dziennika, Marka Twaroga. Żegna się on z kierowanym przez siebie tytułem za porozumieniem stron. W najbliższym czasie będzie przekazywał obowiązki nowemu naczelnemu – Grzegorzowi Gajdzie. – Mam inną koncepcję tej gazety. Chcę doprowadzić do wzrostu sprzedaży i odwiedzalności w internecie, chcę się oprzeć na osobach, które znam i wiem, że mogą to zagwarantować – skomentowała w rozmowie z nami Dorota Kania, członkini zarządu Polska Press ds. redakcyjnych.

W marcu z kolei pożegnała się z redakcją „Dziennika Zachodniego” Katarzyna Pachelska, wiceszefowa newsroomu. W tym przypadku impulsem do odejścia była zmiana właścicielska i związana z tym niepewność co do zawodowej przyszłości.

…i innych tytułach Polska Press

Kilka dni temu ogłoszono też kolejne roszady w tytułach wydawnictwa przejętego przez PKN Orlen. Wojciech Mucha jest redaktorem naczelnym „Gazety Krakowskiej” i „Dziennika Polskiego”, zastąpił Jerzego Sułowskiego, który odchodzi z wydawnictwa za porozumieniem stron. Z kolei redaktorem naczelnym ukazującej się na Podkarpaciu „Gazety Codziennej Nowiny” od 1 maja jest Arkadiusz Rogowski, który od 2016 roku związany jest z TVP Rzeszów.

Z początkiem kwietnia z zarządu zdymisjonowany został redaktor naczelny Paweł Fąfara, w jego miejsce powołano Dorotę Kanię, poprzednio związaną z Telewizją Republika i „Gazetą Polską”. Prezesem wydawnictwa w połowie kwietnia został Marcin Dec. Natomiast pod koniec kwietnia z zajmowanej funkcji ustąpił prezes poznańskiego oddziału Polska Press Grupy – Marek Rodwald.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał bezwarunkową zgodę na kupno Polska Press przez Orlen na początku lutego br., transakcja została sfinalizowana na początku marca.

W portfolio prasowym Polska Press Grupy jest ponad 20 dzienników regionalnych („Dziennik Bałtycki”, „Dziennik Łódzki”, „Dziennik Zachodni”, „Gazeta Krakowska”, Głos Wielkopolski”, „Kurier Lubelski”, „Polska Metropolia Warszawska”, „Express Ilustrowany”, „Gazeta Krakowska”, „Dziennik Polski”, „Gazeta Lubuska”, „Gazeta Pomorska”, „Kurier Poranny”, „Gazeta Współczesna”, „Nowa Trybuna Opolska”, „Echo Dnia”, „Gazeta Codzienna Nowiny”, „Głos Dziennik Pomorza”, „Express Bydgoski” i „Nowości Toruńskie”), a także prawie 150 tygodników lokalnych (m.in. „Nasza Historia”, „Moto Salon”, „Moto Salon Classic”, „Strefa Biznesu”, „Strefa Agro”) oraz bezpłatna gazeta „Naszemiasto.pl”.

Firma wydaje też ok. 500 serwisów internetowych, głównie Naszemiasto.pl i portale poszczególnych tytułów prasowych.