Klaudiusz Gomerski: STUDIOMED TV to pierwsza polska telewizja o zdrowiu i medycynie skierowana do szerokiej widowni. Jej misją jest zwiększanie wiedzy i świadomości społeczeństwa w zakresie leczenia i profilaktyki zdrowotnej.
Temat jest bardzo interesujący w skali światowej, więc i w Polsce nie odstajemy od standardów światowych. Coraz bardziej dbamy o nasze ciało, coraz więcej jest dostępnych usług i produktów, które mają nam pomóc w utrzymaniu ciała w dobrej formie i aby uzyskać dobre samopoczucie. Dla nas jest istotny element edukacyjny, popularyzacja wiedzy związanej z profilaktyką i leczeniem.
KW: Na rynku TV istnieje duża konkurencja. Czym projekt ma się na nim wyróżniać?
KG: Telewizja funkcjonuje jako dostawca rozrywki ale z badań wynika, że jako widzowie poszukujemy i doceniamy wartość edukacyjną (Badanie „Rola prasy w promocji zdrowia”, Katedra Zdrowia Publicznego, Collegium Medicum im. Ludwika Rydygiera w Bydgoszczy, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, 2015 r.), chcemy poszerzyć naszą wiedzę (tak deklaruje 46 proc. Polaków – badanie na ogólnopolskiej próbie N= 2165 dorosłych telewidzów z dostępem do internetu, Wavemaker we współpracy z panelem Ariadna, kwiecień 2019 r.). No i chętnie oglądamy programy o tematyce medycznej ( KANTAR Millward Brown; CATIbus na reprezentatywnej próbie 1000 osób (w wieku 18-74) na temat zainteresowania kanałem telewizyjnym o tematyce medycznej, 11-21 grudnia 2016 r.).
Stąd pomysł na projekt STUDIOMED TV – jesteśmy telewizją, której celem jest przybliżenie wiedzy w usystematyzowany sposób: pokazujemy programy dotyczące dbania o samopoczucie własne i najbliższych, poruszamy kwestie profilaktyki przechodząc do metod leczenia, odpowiedzi jak radzić sobie w rzeczywistości systemu opieki oraz jakie są prawa pacjenta. Chcemy się odróżniać od innych telewizji wysoką jakością prezentowanych treści oraz ich dopasowaniem do różnych odbiorców.
„Przewagą naszej telewizji jest bliska współpraca ze środowiskiem medycznym. STUDIOMED TV jest platformą komunikacji pomiędzy lekarzami, pacjentami i wszystkimi instytucjami odpowiedzialnymi za zdrowie Polaków” – mówi Dominik Tzimas, pomysłodawca i założyciel telewizji.
Temat zdrowia traktujemy na poważnie. Doradzamy i edukujemy w zakresie takich chorób jak nowotwory, cukrzyca czy depresja. Wyjątkowa formuła naszej telewizji i jej specjalizacja w zdrowiu umożliwia podejmowanie skomplikowanych i niezbyt popularnych tematów dla innych stacji telewizyjnych.
KW: Jak mówić na temat medycyny, by z jednej strony było to ciekawe, a z drugiej trzymało się to jednak naukowych faktów?
KG: Popularne programy często nie dostarczają w zakresie medycyny kompleksowych informacji, a merytoryczne formaty TV z udziałem specjalistów to w dalszym ciągu rzadkość.
Stworzyliśmy Radę Programową, w składzie której znajdują się wybitni i niezależni eksperci, którzy mają istotny wkład w określaniu kierunków programowych stacji. Są oni również zapraszani do udziału w naszych produkcjach.
Telewizja dostarcza rozrywkę i my też się w to wpisujemy poprzez zbudowanie wyważonej ramówki – poza poważnymi tematami staramy się pokazać formaty, w których lekarze i specjaliści w przystępny, a nawet lekko zabawnym tonie mówią o zdrowiu i profilaktyce. Takimi programami są .in..: „Dawka zdrowia z Dr. Billim”, „Gotowe na start” czy „Metoda Osmina” – nowy serial, którego premiera zaplanowana jest w lutym.
Poza naszą Rada Programową, gwarantką jakości oraz aktualności jest nasz Wydawca – Małgorzata Wiśniewska , dziennikarka z ponad 20-letnim doświadczeniem w zakresie informowania Polaków o zdrowiu.
„Bohaterowie naszych wywiadów, to ludzie, którzy mimo choroby – mają marzenia, plany i są aktywni. Zależy nam, żeby dać jasny przekaz: choroba nie musi być wyrokiem, a w wielu przypadkach – to wręcz początek nowego, bardziej świadomego i pełniejszego życia. Chcemy pokazywać, że współczesna medycyna daje szansę wczesnego wykrycia i skutecznego leczenia” – mówi Małgorzata Wiśniewska.
KW: Wielu pomysłodawców wyspecjalizowanych kanałów tematycznych boryka się z problemem pozyskania odpowiedniego kontentu. Czy podobny problem miała Wasza stacja?
KG: Kontent jest staranie dobierany tak, aby spełniał założenia naszej misji, czyli poszerzania wiedzy i świadomości społeczeństwa w zakresie leczenia i profilaktyki zdrowotnej; dbamy również o odpowiednią jakość. Współpracujemy na stałe z kilkoma dostawcami z rynku polskiego i zagranicznego. Coraz więcej również produkujemy samodzielnie.
Mimo, że jesteśmy ‘młodym’ kanałem, bo działamy od września zeszłego roku, to nasza praca została zauważona i nagrodzona. Nagrodzona w listopadzie 2019 r. przez Fundację Drabina została Małgorzata Wiśniewska– Wydawca STUDIOMED TV za „dawanie innym swoją pracą szczebli do szczęścia i powrotu do zdrowia”.
STUDIOMED TV jest także honorowym ambasadorem akcji „CZYSTE POWIETRZE”. Telewizja włączyła się w tę akcje emitując w okresie wrzesień-grudzień 2019 r. cykle filmów edukacyjnych na temat zagrożeń związanych z zanieczyszczonym powietrzem. Projekt „Czas na czyste powietrze” realizowany jest z inicjatywy Ministerstwa Zdrowia.
W styczniu br. wyróżniono naszą stację w konkursie „Sukces Roku w Ochronie Zdrowia – Liderzy Medycyny” za zaangażowanie w promocję i działalność medialną w obszarze zdrowia publicznego. Wyróżnienia przyznała kapituła złożona z pracodawców, instytucji, podmiotów gospodarczych, stowarzyszeń i wpływowych osobistości świata medycyny.
KW: STUDIOMED TV rozpoczęło produkowanie również własnych programów. Czym kierujecie się przy produkcji własnego kontentu?
KG: Wiarygodność, aktualność, eksperckość są niezbędne dla realizacji naszych celów. Dodatkowo bardzo ważne są aspekty edukacyjne i poradnicze. W pierwszej kolejności zdecydowaliśmy się na produkowanie krótkich form, które mają dodać polski kontekst do wspaniałych produkcji zagranicznych emitowanych w naszej telewizji. Są to cykle „Nasi eksperci radzą” i „Historie pacjentów” prezentowane przed lub po emisji audycji zagranicznych. Jednym z naszych sztandarowych projektów jest akcja edukacyjna „Tydzień wiedzy” realizowana średnio raz w miesiącu. W ramach akcji w ramówce pojawiają się dedykowane, oznaczone pasma programów poświęconych określonej chorobie. Poza zakupionymi programami na potrzeby akcji, produkujemy materiały przedstawiające najnowsze terapie oraz rozmawiamy z pacjentami i lekarzami. Zajmowaliśmy się już cukrzycą, depresją, AIDS, a ostatnio podejmowaliśmy temat onkologii. Poza typowymi poradami i edukacją, staramy się też przedstawiać społeczny wymiar choroby. W tym celu powstało „Zdrowie za kulisami” – autorski cykl aktorki Beaty Jankowskiej-Tzimas. Zaprasza ona do programu dziennikarzy, aktorów i artystów, którzy opowiadają o doświadczeniach zdrowotnych swoich lub ich bliskich. Czasami są to doświadczenia o charakterze medycznym, a innym razem rozmowa dotyczy wpływu choroby na życie rodzinne lub zawodowe
KW: Jaki jest obecnie zasięg TV?
KG: Nasz zasięg techniczny to ponad 2 mln gospodarstw domowych. Od początku jesteśmy w ofercie Platformy CANAL+ i operatora JMDI. Od stycznia br. jesteśmy dostępni dla abonentów sieci: Poznańskiej Spółdzielni Winogrady, Spółdzielni Mieszkaniowej w Legionowie oraz Stowarzyszenia „Telewizji Teofilów B” w Łodzi.
Uprzedzając kolejne pytanie – obecnie trwają rozmowy z kolejnymi operatorami, aby włączyć naszą stację do ich ofert.
KW: Wydatki reklamowe na sektor ‚zdrowie’ systematycznie rosną. Jakie są pierwsze reakcje reklamodawców po uruchomieniu kanału?
KG: Reklamodawcy są zawsze zainteresowani nowymi możliwościami promowania swoich produktów. Tym bardziej, gdy jest dostępna taka platforma komunikacji jak precyzyjnie sprofilowana telewizja docierająca do zainteresowanych tematyką zdrowia i wellness. Liczba naszych reklamodawców rośnie z miesiąca na miesiąc. Poza standardowymi spotami oferujemy niestandardowe rozwiązania takie jak sponsoring i lokowanie produktu.
KW: Jakie są najbliższe plany kanału?
KG: Mamy bardzo dużo do zrobienia; przede wszystkim będąc stacją telewizyjną chcemy dostarczać rozrywkę, zatem będziemy nadal wybierać i produkować programy, które w ciekawy i zrozumiały sposób będą edukować i doradzać, w ofercie pojawią się cykle programów edukacyjnych i poradniczych oraz dokumenty. Od 3 lutego do 9 lutego zaprezentowaliśmy akcję edukacyjna „Tydzień Wiedzy: Onkologia”. W ramach akcji pokazaliśmy serial „Jak uniknąć raka?”. Chirurg onkolog dr Richard Babor wyruszył w podróż, aby znaleźć sposób na to, by zapobiec rakowi. W czteroczęściowym serialu dokumentalnym oddziela naukę od przesądów, aby dowiedzieć się, jak zmniejszyć prawdopodobieństwo, że rak zapuka do naszych drzwi.
Ponadto w cyklu „Nowoczesne terapie” pokazaliśmy programy na temat raka płuca, uroonkologii, histeroktomii, raka jelita grubego i nowotworów u dzieci. Akcję dodatkowo wzmacniają wywiady z pacjentami, ekspertami i sondy uliczne.
Mamy już zaplanowane kolejne produkcje i akcje edukacyjne z serii „Tydzień wiedzy”. W planach mamy również emisję audycji traktujących temat profilaktyki i wellness w zabawnym klimacie.
Mówiąc o tych ostatnich, mamy na myśli serial ”Metoda Osmina”, który pojawi się na naszej antenie od 22 lutego. Jest to produkcja o byłym żołnierzu jednostek specjalnych, ekscentryku, który aplikuje wojskowe metody do ćwiczeń, diety oraz podniesienia samooceny. Przyświecają mu proste zasady – ulica to sala treningowa, ryby, woda oraz sałaty to najlepszy sposób na spalenie kalorii oraz… zakaz seksu przez 30 dni. Metoda Osmina jest już znana takim gwiazdom jak Madonna, Matt Damon czy Mickey Rourke.
Cały czas pracujemy też nad rozwojem dystrybucji, trwają negocjacje z kolejnymi operatorami. Rozwijamy komunikację poprzez współpracę z innymi mediami zainteresowanymi cross promocją. Obejmujemy patronaty na wydarzeniami związanymi ze zdrowiem.
KW: Dziękuję za rozmowę.
KG: Również dziękuję. Cieszę się, że dołączając do zespołu będę miał okazję pracować nad rozwojem komunikacji oraz projektów specjalnych
Klaudiusz Gomerski
Zajmuje się komunikacją i promocją kanału STUDIOMED TV oraz projektami specjalnymi.
Marketingowiec z ponad 20-letnim doświadczeniem, z branżą telewizyjną jest związany od 2002 r. Jako konsultant prowadził projekty związane z rozwojem biznesu w różnych branżach, m.in w telewizyjnej, FMCG i medycznej, współpracując z takimi firmami jak: TV Puls, FOX International Channels i Zee Entertainment. W latach 2012-2016 był szefem marketingu w NBCUniversal. Wcześniej pracował jako partner zarządzający w agencji reklamowej oraz jako PR and Marketing Manager w Discovery Networks Poland.