Filarybiznesu.pl to, jak informuje wydawca, „portal ekonomiczny, łączący zawartość newsową z materiałami poradnikowymi”. Ma zajmować się finansami, energetyką, innowacjami, a także publikować porady dotyczące m.in. zakładania firmy czy uzyskiwania świadczeń społecznych. W serwisie można przeczytać np. wywiad z ministrem finansów Tadeuszem Kościńskim, artykuł „Niejasne finanse Instytutu Bronisława Komorowskiego”, materiał o tym, że Polacy wracają z emigracji z powodu rosnących w kraju płac oraz teksty poradnikowe.
Obecnie w serwisie nie ma reklam. Na nasze pytania o finansowanie projektu redakcja nie odpowiedziała.
Naczelnym Filarybiznesu.pl jest Piotr Łuczuk, współpracownik tygodnika „Gazeta Polska” i dziennika „Gazeta Polska Codziennie”, jeden z twórców serwisu Niezalezna.pl, a jego zastępcą Grzegorz Wierzchołowski, redaktor naczelny Niezalezna.pl. Wydawcą serwisu jest Słowo Niezależne, wydawca serwisu Niezalezna.pl i miesięcznika „Nowe Państwo”. Niedawno jego prezesem został Tomasz Sakiewicz. Członkiem zarządu jest Grzegorz Tomaszewski, krewny Jarosława Kaczyńskiego.
– Wygląda to na jeszcze jeden ogólnogospodarczy serwis internetowy o zabarwieniu konsumenckim z lekkostrawną szczyptą propagandy prorządowej – mówi Maciej Samcik, dziennikarz ekonomiczny, założyciel serwisu Subiektywnieofinansach.pl. – Ta strona nie będzie hitem internetu, dopóki artykuły nie będą podpisane nazwiskami autorów, a zamiast własnych analiz, porządnych poradników, opowieści o problemach finansowych zwykłych ludzi i informacji użytecznych dla konsumentów będą publikowane głównie „zrzynki” z innych mediów i zestaw informacji agencyjnych – ocenia Samcik.
Na to samo zwraca uwagę Przemysław Barankiewicz, były redaktor naczelny Bankier.pl i Pb.pl, twórca serwisu Zbyka.pl. – Materiały i tematy wtórne, zaczerpnięte nawet żywcem z Business Insidera. Redaktor naczelny i zastępca dotąd raczej bez związku z mediami gospodarczymi, a w tej branży merytoryka jest najważniejsza. Brak tematyki inwestycyjno-giełdowej, a to zawsze jest esencja tego typu produktów – wylicza Barankiewicz. Dodaje, że to kolejny serwis o biznesie przygotowany wyłącznie pod kątem reklamodawców, a nie czytelników.
Maciej Kabroński, twórca Polskiej Grupy Infograficznej, były zastępca redaktora naczelnego „Faktu” i były szef portalu Fakt.pl podkreśla, że aby przebić się w tym segmencie, trzeba właśnie zachęcić użytkownika. – A tutaj jest zbyt retro-blogowo. Za mało interakcji, nie mówiąc o multimediach, których póki co w ogóle nie ma. Serwis jest niezwykle prosty w swoich funkcjonalnościach i strukturze – ocenia Kabroński.
Maciej Samcik zwraca uwagę, że jakościowy, konsumencki serwis ekonomiczno-finansowy, nawet o zabarwieniu prawicowym, na pewno by się na rynku obronił. – Ale stworzenie takiego opiniotwórczego medium nie jest ani łatwe, ani tanie. Zwłaszcza że konsumenci interesujący się swoim portfelem to raczej ci z wyższej półki, którzy rzadko nabierają się na błahe treści, nawet ładnie opakowane – mówi Samcik.
Spółka Słowo Niezależne zanotowała w 2018 roku 6,3 mln zł przychodu i 442 tys. zł zysku netto. Jej prezesem od niedawna jest Tomasz Sakiewicz (wcześniej członek zarządu), redaktor naczelny „Gazety Polskiej” i „Gazety Polskiej Codziennie”, prezes zarządu Niezależnego Wydawnictwa Polskiego, wydawcy „Gazety Polskiej” i Gazetapolska.pl oraz wiceprezes zarządu spółki Telewizja Republika.
Jak wynika z danych Gemius/PBI, we wrześniu serwis Niezalezna.pl (Słowo Niezależne) miał 1,28 mln użytkowników (spadek o 17,41 proc. w porównaniu do sierpnia). W zestawieniu zabrakło strony Gazetapolska.pl. Powodem jest mały ruch lub brak audytu (w sierpniu Gazetapolska.pl miała 31,72 tys. użytkowników).