Sąd Apelacyjny w Warszawie podtrzymał orzeczenie pierwszej instancji w procesie wytoczonym wydawcy „Newsweek Polska” Ringier Axel Springer Polska przez szefa NSZZ „Solidarność” Piotra Dudę. Tygodnik ma przeprosić Dudę za tekst z września 2015 roku o jego pobytach w hotelu należącym do tej organizacji.
O prawomocnym wyroku sądowym w tej sprawie Piotr Duda poinformował w czwartek podczas obrad Komisji Krajowej „Solidarności”.
– Kto dzisiaj pamięta sprawę sprzed czterech lat? Ale tak funkcjonują w Polsce sądy – skomentował, cytowany przez serwis „Tygodnika Solidarność” Tysol.pl.
Tekst o pobytach Piotra Dudy w hotelu „Bałtyk”
Proces sądowy dotyczy artykułu Michała Krzymowskiego i Wojciecha Cieśli zamieszczonego w „Newsweek Polska” we wrześniu 2015 roku. Dziennikarze opisali co najmniej kilka parodniowych pobytów Piotra Dudy w ostatnich latach w hotelu uzdrowiskowym „Bałtyk” w Kołobrzegu, należącym do spółki Dekom kontrolowanej przez NSZZ „Solidarność”.
W tekście stwierdzono, że Duda, czasami razem z żoną, nocował w luksusowym apartamencie, w którym doba kosztuje 1,3 tys. zł, korzystał z zabiegów odnowy biologicznej, a na koniec pobytu dostawał kilka kilogramów ryb. Nie płacił za to nic, ewentualnie 85 zł za sam nocleg. W artykule zamieszczono skany rachunku na zero zł za odnowę biologiczną i maila ze zmianą terminu rezerwacji apartamentu dla Dudy. Autorzy ujawnili również, że część pracowników „Bałtyku” została zatrudniona przez zewnętrzną firmę na umowach śmieciowych. Zaznaczono, że od wypowiadających się anonimowo pracowników ośrodka dziennikarze uzyskali pisemne oświadczenia, że w razie procesu powtórzą swoje relacje w sądzie.
Zaraz po ukazaniu się „Newsweeka” w tym tekstem Piotr Duda na konferencji prasowej sprostował informacje podane przez Krzymowskiego i Cieślę. Jego nazwisko miało pojawiać się przy 27 rezerwacjach w systemie hotelowym, co szef związku zawodowego „Solidarność” tłumaczył tym, że na jego konto przyjeżdżali inni goście. Zapowiedział działanie prawne wobec „Newsweeka”, także o publikację sprostowania.
W grudniu 2017 roku Sąd Okręgowy w Warszawie przychylił się do pozwu szefa „Solidarności” i nakazał publikację przeprosin dla niego w papierowym wydaniu i serwisie internetowym „Newsweeka”. Uzasadniono, że w artykule naruszono dobre imię Dudy poprzez „podanie nieprawdziwej, niezweryfikowanej informacji”. W ustnym uzasadnieniu tekst został określony jako szkodliwy.
Wydający „Newsweeka” Ringier Axel Springer Polska zapowiedział wtedy złożenie apelacji od wyroku. Właśnie została ona oddalona przez sąd drugiej instancji.
„Newsweek” zamieścił sprostowanie artykułu
Piotr Duda i właściciel hotelu „Bałtyk” pozwali też wydawcę „Newsweeka” o publikację sprostowania tekstu. W pierwszej instancji sąd oddalił ich pozew, natomiast na początku 2017 roku w drugiej instancji w całości uwzględniono powództwo.
Wydawca „Newsweeka” w lutym ub.r. zamieścił złożone z 8 punktów sprostowanie od spółki Dekom. W następnym numerze Michał Krzymowski i Wojciech Cieśla wyjaśnili, dlaczego je opublikowano.
– Zrobiliśmy to, bo respektujemy wyroki sądu – wyjaśnili. – Zgodnie z obowiązującymi przepisami gazeta ma obowiązek opublikować każde sprostowanie dotyczące wydrukowanego materiału – bez względu na to, czy jest ono prawdziwe, czy nie. Jeśli pozew i samo sprostowanie spełniają wymogi formalne, gazeta ma obowiązek je opublikować – choćby zawierało ono oczywiste kłamstwa – dodali…
– Nie oznacza to jednak, że opublikowany w kwietniu 2016 roku nasz tekst „Zemsta Kacperka”, w którym ujawniliśmy, jak traktuje się pracowników związkowego hotelu – był nieprawdziwy. Podtrzymujemy wszystko, co w nim napisaliśmy: przewodniczący Duda wypoczywał w apartamencie, którego wynajem dla kogoś innego kosztowałby 1300 złotych za noc, i dostawał wyszywane ręczniki dla swojego psa Kacperka. Na koszt ośrodka korzystał z zabiegów odnowy biologicznej i alkoholu, a wyjeżdżając, dostawał na drogę kartony zwędzonymi rybami – stwierdzają dziennikarze – zaznaczyli dziennikarze (Krzymowski na początku ub.r. odszedł z „Newsweeka” do branży public relations).
Według danych ZKDP w pierwszej połowie br. średnia sprzedaż ogółem „Newsweek Polska” wynosiła 75 696 egz., o 12,5 proc. mniej niż rok wcześniej. Natomiast serwis Newsweek.pl w marcu br. zanotował 2,92 mln realnych użytkowników i 8,94 mln odsłon (według badania Gemius/PBI).