TVP, Polsat, TVN wspólnie z exit poll od Ipsos

Kurski: powinniśmy je mieć na zasadach ekskluzywności

Jacek Kurski

W tegorocznych wyborach samorządowych badanie exit poll zaprezentują wspólnie Telewizja Polska, Polsat i TVN. Sondaże zrealizuje pracownia Ipsos. – Szukaliśmy na rynku oferty, aby zaprezentować własne, ale nie ma takiej. Telewizja publiczna powinna mieć exit poll na zasadach ekskluzywności – wyjaśnia portalowi Wirtualnemedia.pl Jacek Kurski, prezes TVP.

Wybory samorządowe odbędą się 24 października (I tura), a dwa tygodnie później 4 listopada br. Polacy zagłosują w drugiej turze wyborów. Ich wyniki będzie można poznać dzięki firmie Ipsos, która zrealizuje badanie dla Telewizji Polskiej, Telewizji Polsat oraz TVN.

TVP chciała mieć badanie tylko dla siebie

Telewizja Polska chciała zamówić sondaże exit poll tylko dla siebie i nawet szukała podmiotu, który takie badania przeprowadzi. Jednak – jak informuje w rozmowie z Wirtualnemedia.pl prezes Jacek Kurski – nie znaleziono firmy, mogącej zrealizować zamówienie dla jednego nadawcy.

– Szukaliśmy na rynku oferty, aby zaprezentować własne sondaże, ale nie ma takiej. Jest jeden sprawdzony podmiot od exit poll, to firma Ipsos, która miała ofertę otwartą dla wszystkich uczestników rynku. Mieliśmy do wyboru: albo być z innymi, albo w ogóle nie mieć sondaży – tłumaczy Wirtualnemedia.pl prezes TVP.

– Wolałbym, żeby telewizja publiczna miała exit polle na zasadach ekskluzywności. To pokazuje jak jeszcze marny jest w Polsce rynek badań tego rodzaju – dodaje Jacek Kurski.

Inaczej widzi to Telewizja Polsat. – Sondaż wspólny dla wszystkich stacji telewizyjnych wydaje się być na chwilę obecną najlepszym rozwiązaniem z punktu widzenia widzów i obywateli – wyjaśnia nam Tomasz Matwiejczuk, rzecznik prasowy Telewizji Polsat.

Jak Ipsos przeprowadzi badanie exit poll?

W dniu 21 października – I tura wyborów samorządowych – badanie zostanie przeprowadzone przed 1160 losowo wybranymi lokalami wyborczymi. Ankieterzy firmy Ipsos poproszą osoby, które oddały głos, o wypełnienie krótkiej ankiety. Na podstawie zebranych danych, po zakończeniu ciszy wyborczej, przedstawione zostaną szacunkowe wyniki głosowania. Będą one zawierały informacje o: – procentowym poparciu dla ogólnopolskich komitetów wyborczych w skali całego kraju, – frekwencji, – wynikach poszczególnych kandydatów na prezydenta miasta w 10 wybranych miastach Polski (Warszawa, Kraków, Łódź, Wrocław, Poznań, Katowice, Lublin, Gdańsk, Białystok, Kielce).

W dniu 4 listopada – II tura wyborów samorządowych – badanie zostanie przeprowadzone w tych z 10 miast objętych badaniem 21 października, dla których I tura nie przyniesie rozstrzygnięcia w głosowaniu na prezydenta miasta.

Ostatnio Ipsos przeprowadzał badania exit poll podczas ostatnich wyborów parlamentarnych w 2015 roku. Wówczas sondaże również przygotowywano dla głównych nadawców.