Współpraca z mediami podczas jednej z najtrudniejszych akcji ratowniczych w polskim górnictwie w ostatnich latach, to była nowa, niespotykana do tej pory jakość. Szybkość, otwartość i rzetelność przekazywanych informacji od początku były tym, co wyróżniało przekaz z Zofiówki. Na dodatek przez ponad tydzień prezes JSW wraz pozostałymi członkami zarządu osobiście przekazywali dziennikarzom informacje, praktycznie nie opuszczając terenu zakładu.
„Za rzetelną, sprawną, profesjonalnie zorganizowaną i pełną zrozumienia dla potrzeb mediów komunikację z opinią publiczną w trudnych dniach akcji ratunkowej po tragedii w kopalni Zofiówka 5 maja 2018 r.” – w ten sposób kapituła konkursu uzasadniła przyznanie wyróżnienia.
Dyplom wręczyli wiceprezes Wydawnictwa Górniczego Anna Zych oraz Marek Błoński z Polskiej Agencji Prasowej, a pod nieobecność szefa JSW odebrali go Artur Dyczko, wiceprezes ds. strategii i rozwoju oraz Tomasz Śledź, wiceprezes ds. technicznych.
– Gdy ziemia drży albo zapala się metan oczy całej Polski kierują się na Śląsk. Od dziennikarzy relacjonujących przebieg akcji ratowniczych po katastrofach w kopalniach wymaga się wówczas szybkiej informacji i kompetencji. To możliwe jest tylko wówczas, kiedy spotykamy się z otwartością i profesjonalizmem sztabów ratunkowych. Tak było w przypadku niedawnej akcji ratowniczej po katastrofie w kopalni Zofiówka – zaznaczyła Anna Zych.
– Może to truizm, ale częścią każdej kryzysowej sytuacji jest komunikacja z mediami. Nie zawsze wszyscy to rozumieją. Choćby to, że dziennikarze przybywają na miejsce nie po to, żeby przeszkadzać w akcji tylko po to, żeby wykonywać swoją robotę. Jednak, żeby ją wykonywać muszą mieć stworzone do tego warunki – od takich najbardziej prozaicznych, jak dostęp do prądu, wody czy toalety, po przede wszystkim przejrzystość procesu komunikowania, stworzenie kanałów, które spowodują, że w całej nieprzewidywalności tej akcji coś jest przewidywalne. Właśnie za wzorową organizację tego, jak potrafiliście państwo to zorganizować chcieliśmy państwa nagrodzić – dodał Marek Błoński.
Wiceprezes Dyczko podkreślił, że nagroda i symboliczne podziękowania należą się wszystkim, którzy prowadzili akcję w kopalni Zofiówka.
– To była dla nas nowa sytuacja jako zarządu. Przede wszystkim chcieliśmy podziękować jednak państwu, dziennikarzom. Nie byłoby takiej komunikacji i skutecznego przekazu, gdyby nie współpraca. Byli państwo partnerem, który się sprawdził – powiedział wiceprezes Dyczko.
– Chciałem podziękować wszystkim mediom za cierpliwość, wyrozumiałość i współpracę. Ta akcja była bardzo trudna. Staraliśmy się wszystkie informacje aktualne wyciągać z dołu i zaraz was informować. Oczywiście zaraz po rodzinach, które były pierwsze. Dziękuję za to, że nie przeszkadzaliście i cierpliwie czekaliście na informacje – dodał wiceprezes Śledź.
Tegoroczna edycja konkursu „Silesia Press” odbyła się po raz trzynasty. Konkurs jest adresowany do wszystkich śląskich mediów. Główną nagrodę otrzymała Agata Pustułka z Dziennika Zachodniego za seri