Fundacja Niezależne Media została dodana w serwisie Telewizji Republika do listy inwestorów mających powyżej 5 proc. akcji nadawcy. Pozostałymi akcjonariuszami z takim udziałem są Niezależne Wydawnictwo Polskie (to wydawca „Gazety Polskiej”), Słowo Niezależne (wydawca Niezależna.pl i „Naszego Państwa”), Dariusz Szymański (były członek rady nadzorczej TV Republika) i Jolanta Siwczyk. Nie podano, jakie konkretnie pakiety walorów ma każdy z akcjonariuszy.
Tomasz Sakiewicz, prezes i redaktor naczelny TV Republika, mówi portalowi Wirtualnemedia.pl, że Fundacja Niezależne Media zwiększyła swój udział w kapitale nadawcy poprzez objęcie walorów z kolejnych emisji akcji. – Mamy co miesiąc nową emisję. Poszczególne podmioty co chwilę dokonują nowych emisji – opisuje. W KRS nie zarejestrowano w ostatnich miesiącach nowej emisji walorów TV Republika.
Ponad 40 emisji akcji TV Republika
Poprzednia emisja odnotowana już w KRS została przeprowadzona w listopadzie 2022 roku: spółka sprzedała 126,2 tys. swoich nowych walorów w cenie nominalnej 1 zł za sztukę, jej kapitał podstawowy zwiększył się z 5,68 do 5,805 mln zł. Była to 43. emisja walorów nadawcy w ciągu 10 lat jego działalności.
Sakiewicz przekazał wówczas portalowi Wirtualnemedia.pl, że największymi inwestorami w TV Republika są Dariusz Szymański (ponad 20 proc. akcji) oraz założyciele stacji i spółki zarządzające jego innymi mediami (też powyżej 20 proc.).
W 2022 roku Telewizja Republika zanotowała wzrost przychodów o 10,9 proc. do 19,53 mln zł, a jej zysk netto zmalał z 228,1 do 33,8 tys. zł. Dodatnią rentowność osiągnęła dopiero drugi raz w swojej 10-letniej historii.
Wskutek wcześniejszych strat nadawca miał w ostatnich latach ujemne kapitały własne. Przy czym w 2022 roku, dzięki zyskowi sprzed roku i dwóm emisjom akcji, zmalały one z -1,81 mln do -43,4 tys. zł.
TV Republika prosi o wsparcie
Od końcówki grudnia ub.r. w Telewizji Republika często pojawia się prośba o pomoc finansową dla stacji (na „wolne media” i „wsparcie wyrzucanych” z TVP). Wskazywane są dwa numery kont Fundacji Niezależne Media.
– Przyjęcie zespołu dwukrotnie większego niż planowaliśmy w tym roku i powiększenie ramówki przynajmniej o sześć godzin dodatkowej emisji. Do tego trzeba mieć inwestora, a naszym inwestorem okazali się widzowie – mówił nam Tomasz Sakiewicz na początku stycznia. Nie ujawnił zebranej dotychczas sumy, zaznaczył natomiast, że pojawiło się dużo drobnych wpłat, po 5 czy 10 zł.
Pod koniec listopada ub.r. sam Fundacja Niezależne Media zaapelowała o wsparcie finansowe, ostrzegając, że po przejęciu władzy przez koalicję na czele z Donaldem Tuskiem zagrożone może być „promowanie niezależności mediów”.
Wiosną ub.r. ówczesny premier Mateusz Morawiecki przyznał fundacji 5,7 mln zł z ogólnej rezerwy budżetowej na „dofinansowanie zadania publicznego pn. Akademia Demokracji”. Przed październikowym referendum, połączonym z wyborami parlamentarnymi, fundacja przygotowała broszurę, w której straszono napływem imigrantów i „tajnymi planami Tuska”. Dystrybucją broszury zajmowała się Poczta Polska. Natomiast przełomie 2017 i 2018 roku Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przyznał fundacji 7,2 mln zł grantu od na platformę Puszcza.tv, która ostatecznie kosztowała 5,8 mln zł, z czego 5,5 mln zł stanowiła dotacja. Setki tysięcy zł z grantu przeznaczono na reklamowanie Puszcza.tv w mediach związanych z Tomaszem Sakiewiczem.
W 2022 roku Fundacja Niezależne Media zanotowała spadek przychodów z 947,5 do 281,6 tys. zł, a strata netto pogłębiła z 88,9 do 213,8 tys. zł. Jednym z jej głównych celów jest wsparcie prawne dziennikarzy i innych pracowników mediów związanych z Tomaszem Sakiewiczem. W 2022 roku przeznaczyła na to 14,8 tys. zł, wobec 27,1 tys. zł rok wcześniej.
Fundacja działa od 15 lat, jej prezeską od 2010 roku jest Joanna Jenerowicz, bliska współpracowniczka Sakiewicza. Natomiast radę tworzą dziennikarze TV Republika i „Gazety Polskiej” Katarzyna Gójska i Piotr Lisiewicz, a także Rafał Dzięciołowski.
TV Republika z rekordową oglądalnością i cenami reklam
Od 20 grudnia ub.r., gdy wraz z początkiem zmian w Telewizji Polskiej zniknęły poprzednia wersja TVP Info i „Wiadomości”, Telewizja Republika osiąga wielokrotnie wyższą oglądalność niż wcześniej. Od 8 do 14 stycznia zanotowała 265 116 osób średniej widowni minutowej i 4,93 proc. udziału rynkowego, co dało jej szóste miejsce wśród wszystkich kanałów (dane Nielsen Audience Measurement).
Na YouTubie TV Republikę ogląda na żywo nawet kilkadziesiąt tys. internautów równocześnie (w wieczór, gdy zatrzymano Mariusza Kamińskiego i Macieja Wąsika, było to rekordowe ponad 70 tys.). Kilka dni temu stacja przekroczyła poziom miliona subskrybentów. Po skokowym wzroście oglądalności Polsat Media już dwa razy mocno podniósł ceny reklam w stacji. Druga podwyżka będzie obowiązywała od początku lutego.
Z obecną oglądalnością Telewizja Republika planuje starać się o miejsce na ósmym multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej. – Wydaje się, że i przy wsparciu widzów, i zarabiając sami damy radę to udźwignąć – powiedział portalowi Wirtualnemedia.pl Tomasz Sakiewicz, prezes i redaktor naczelny TV Republika. Stacja jest już obecna na kilku multipleksach lokalnych.