Ostatnio dodane

Jacek Utko i Tomasz Bocheński nagrodzeni European Newspaper Awards za okładki dla Agory i Polska Press

Nagrodzone okładki "Gazety Wyborczej" autorstwa Jacka Utki i "Dziennika Zachodniego" autorstwa Tomasza Bocheńskiego

„Gazeta Wyborcza” otrzymała 14 nagród European Newspaper Awards na najlepiej zaprojektowane gazety, których autorem jest Jacek Utko. Wyróżniona została także Polska Press – za okładki Tomasza Bocheńskiego dla „Polska The Times” oraz „Dziennika Zachodniego”.

„Gazeta Wyborcza” w nowej szacie graficznej, wprowadzonej w ubiegłym roku, zdobyła 14 nagród European Newspaper Awards. Jury doceniło m.in. okładki dziennika poświęcone wyborom prezydenckim i pandemii oraz projekty multimedialne i internetowe dziennika. Dziennik zdobył uznanie m.in. za pierwsze strony dziennika: z 14 marca (poświęcona pandemii) i z 11 lipca (związana z wyborami prezydenckimi). Zespół dziennika został też nagrodzony za ilustracje, news, fotoreportaż, projekty multimedialne i infografiki internetowe.

Nową makietę „Gazety Wyborczej” na jej 30. urodziny w 2019 roku zaprojektował Jacek Utko, jeden z bardziej utytułowanych grafików na świecie. W konkursie ENA jego projekt gazety regionalnej zdobył w tym roku – po raz czwarty – tytuł European Newspaper of The Year.

Jacek Utko stwierdza, że 14 nagród, to dużo, bo nigdy w poprzednich edycjach polska gazeta nie dostała aż tylu. – Cieszy, ze są to nagrody w wielu kategoriach, jak okładki, ilustracje, grafiki online, fotoreportaże. To znaczy, ze nie jest to jakiś pojedynczy szczęśliwy traf, tylko ogólnie udało się podnieść poziom graficzny gazety. Ale nie tylko sukces „Wyborczej” mnie cieszy. W tym roku tytuł Europejskiej Gazety Roku dostała holenderska Het Parool, której makietę również zaprojektowałem. To już 4. taki tytuł dla gazety mojego projektu. Poprzednie tytuły były również z Holandii i Belgii. Polskim wydawnictwom nie jest łatwo z nimi konkurować. Zwycięzcy tegorocznych głównych nagród, to Volkskrant, Die Zeit i Het Parool, czyli jedne z najlepszych tytułów w Europie – komentuje artysta i grafik dla portalu Wirtualnemedia.pl.

„Dziennik Zachodni” i „Polska The Times” również z nagrodami

W kategoriach tematycznych wyróżnione zostały jeszcze dwie gazety z Polski: „Polska The Times” i „Dziennik Zachodni” za okładki autorstwa Tomasza Bocheńskiego. Dyrektor artystyczny Polska Press Grupy zdobył 11 nagród, siedem z nich otrzymał za okładki dziennika „Polska Metropolia Warszawska” oraz po dwie nagrody dla „Dziennika Zachodniego” oraz magazynu „Magnes” (dodatek do „Dziennika Polskiego”).

W tegorocznej, dwudziestej drugiej edycji konkursu, udział wzięły 164 gazety z 25 krajów. W 20 kategoriach konkursu było w sumie ponad 4000 zgłoszeń. Nagroda European Newspaper Award przyznawana jest od 1998 roku wydawcom za najlepiej zaprojektowane gazety. Konkurs organizuje projektant gazet Norbert Küpper we współpracy z pismami: niemieckim „Medium Magazin”, austriackim „Der Österreichische Journalist” i szwajcarskim „Schweizer Journalist”.

Tytuły European Newspaper of The Year otrzymali: w kategorii gazety regionalne – „Het Parool”, Holandia (autorem makiety jest Jacek Utko); w kategorii gazety ogólnokrajowe – „Volkskrant”, Holandia; w kategorii tygodniki: „Die Zeit”, Niemcy.

We wrześniu 2020 roku średnie rozpowszechnianie płatne razem „Gazety Wyborczej” spadło rok do roku o 33,18 proc. do 61 867 egz.

W sierpniu br. „Dziennik Zachodni” (Polska Press Grupa) zanotował sprzedaż na poziomie 14 820 egz., wynik ten zmniejszył się o 26,79 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w roku poprzednim.