Zarząd SDP z nadzieją o przejęciu Polska Press przez Orlen

„Szansa na przełamanie dominacji wydawnictw zagranicznych”

Krzysztof Skowroński

Zarząd główny Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich w uchwale wyraził nadzieję w związku z kupnem Polska Press przez PKN Orlen. – Widzimy w tym szansę na przełamanie dominacji wydawnictw zagranicznych na rynku regionalnej prasy drukowanej i regionalnych portali w Polsce – stwierdziły władze SDP, apelując do Orlenu o „stworzenie przejrzystych mechanizmów gwarantujących respektowanie zasady wolności słowa, pluralizmu poglądów i niezależności dziennikarskiej”.

W uchwale zarząd Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich przypomniał, że organizacja wiele razy zwracała uwagę na „niebezpieczeństwa związane z nadmierną obecnością kapitału zagranicznego na polskim rynku medialnym, w tym praktycznie monopolistyczną pozycją na rynku prasy regionalnej wydawnictwa Polska Press”.

Sprawą zajmowano się w kwietniu 2015 roku podczas zjazdu delegatów SDP. – Stwierdziliśmy wówczas, iż media regionalne po 26 latach od czasu transformacji ustrojowej znalazły się w bardzo trudnej, a pod niektórymi względami wręcz katastrofalnej sytuacji. Świadczyła o tym systematycznie malejąca liczba tytułów, zmniejszająca się liczba ich odbiorców oraz coraz bardziej marginalne znaczenie tych mediów w publicznym życiu polskich regionów i województw – opisała organizacja.

Skierowała wówczas apel o „przywrócenie mediom regionalnym ich właściwej pozycji w lokalnych społecznościach, przeciwdziałanie monopolizacji mediów regionalnych oraz o wspieranie podmiotów polskich działających na rynku mediów regionalnych i lokalnych”.

SDP ma nadzieję, apeluje do Orlenu

Zarząd SDP w uchwale stwierdził, że „z nadzieją przyjmuje decyzje PKN Orlen o zakupie spółki Polska Press od medialnego koncernu Verlagsgruppe Passau”.

– Widzimy w tym szansę na przełamanie dominacji wydawnictw zagranicznych na rynku regionalnej prasy drukowanej i regionalnych portali w Polsce – napisano. Ponadto zaapelowano do Orlenu o „stworzenie przejrzystych mechanizmów gwarantujących respektowanie zasady wolności słowa, pluralizmu poglądów i niezależności dziennikarskiej”.

Przejęcie Polska Press przez Orlen zostało ogłoszone w poniedziałek, według nieoficjalnych informacji koncern paliwowy zapłaci za spółkę 120 mln zł. Zgodę na transakcję musi wyrazić Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Orlen liczy, że decyzja w tej sprawie zostanie wydana do końca stycznia.

Towarzystwo Dziennikarskie sugeruje pracownikom Polska Press opór

Zupełnie inaczej przejęcie Polska Press przez Orlen skomentowało Towarzystwo Dziennikarskie. Oceniło, że z nowym właścicielem wydawnictwo stanie się „partyjnymi mediami PiS”.

Organizacja zwróciła się do dziennikarzy Polska Press. – Teraz macie zostać kolejnym głosem Nowogrodzkiej, a ci którzy się nie podporządkują, będą musieli odejść. Waszymi szefami zostaną sprawdzeni propagandyści z lokalnych mediów „publicznych”. Wyznaczą Wam cele i przeciwników – prognozuje.

– Nie możemy od nikogo z Was wymagać heroizmu, ale pamiętajcie: możecie stawiać opór. Wasze teksty pozostaną. Życzymy Wam żebyście nie musieli później wstydzić się ich – napisało Towarzystwo Dziennikarskie.

W poniedziałek prezes Orlenu Daniel Obajtek w rozmowie z RMF FM zapewnił, że firma nie będzie ingerować w treści redakcyjne Polska Press. – Nikt z nas nie będzie siedział i redagował tekstów – przekonywał.

W środę oświadczenie w sprawie zmiany właściciela firmy ma wydać działający w Polska Press związek zawodowy. Wielu dziennikarzy pracujących w wydawnictwie obawia się dużych roszad personalnych i zmiany linii redakcyjnej na mocno prorządową.

Polska Press Grupa ma 170 tytułów i 500 serwisów internetowych

W portfolio prasowym Polska Press Grupy jest ponad 20 dzienników regionalnych („Dziennik Bałtycki”, „Dziennik Łódzki”, „Dziennik Zachodni”, „Gazeta Krakowska”, Głos Wielkopolski”, „Kurier Lubelski”, „Polska Metropolia Warszawska”, „Express Ilustrowany”, „Gazeta Krakowska”, „Dziennik Polski”, „Gazeta Lubuska”, „Gazeta Pomorska”, „Kurier Poranny”, „Gazeta Współczesna”, „Nowa Trybuna Opolska”, „Echo Dnia”, „Gazeta Codzienna Nowiny”, „Głos Dziennik Pomorza”, „Express Bydgoski” i „Nowości Toruńskie”), a także prawie 150 tygodników lokalnych (m.in. „Nasza Historia”, „Moto Salon”, „Moto Salon Classic”, „Strefa Biznesu”, „Strefa Agro”) oraz bezpłatna gazeta „Naszemiasto.pl”.

Firma wydaje też ok. 500 serwisów internetowych, głównie Naszemiasto.pl i portale poszczególnych tytułów prasowych. Na początku br. sprzedała serwis ogłoszeniowy Gratka.pl do Ringier Axel Springer Media (wydającego w Polsce m.in. Onet, „Fakt”, „Newsweek” i „Forbesa”).

Jak analizowaliśmy szczegółowo w lipcu, grupa kapitałowa Polska Press w ub.r. zanotowała spadek przychodów sprzedażowych o 6,5 proc. do 398,44 mln zł oraz zysku netto z 9,64 do 8,59 mln zł. Wpływy ze sprzedaży gazet zmalały o 8,9 proc., z reklam – o 4,9 proc., a liczba pracowników – o 107 do 2 126.

Dla Orlenu kupno Polska Press to kolejna inwestycja w sektor prasowy. Pod koniec listopada zgodnie z planem ogłoszonym w połowie br. koncern objął 65 proc. akcji Ruchu, przez ostatnie ponad dwa lata prowadzącego restrukturyzację. Wcześniej kupił od niego i oddał do sprzedaży komisowej zapasy produktów tytoniowych, a ostatnio pożyczył pieniądze na spłatę wierzycieli w ramach dwóch przyspieszonych postępowań układowych. Resztę akcji Ruchu mają inne państwowe spółki: 29 proc. należy do PZU i PZU Życie, a 6 proc. do Alior Banku, wieloletniego kredytodawcy i jednego z największych wierzycieli Ruchu.