Ostatnio dodane

Joanna Lichocka: wyniki konsultacji o dekoncentracji mediów będą znane jesienią

Joanna Lichocka

Prowadzone są rozmowy i konsultacje dotyczące dekoncentracji mediów. Myślę, że jesienią pewne wyniki tych konsultacji będą jawne – poinformowała w czwartek posłanka PiS, członek Rady Mediów Narodowych Joanna Lichocka.

Lichocka pytana w TVP info o potrzebę dekoncentracji kapitału medialnego w Polsce, powiedziała: „jestem zwolenniczką wprowadzenia ustawy, która spowodowałaby dekoncentrację na rynku polskich mediów. Uważam, że pluralizm kapitału na rynku mediów oznacza większy pluralizm, większą wolność słowa w Polsce”. „Będziemy chcieli przedstawić taki projekt” – dodała.

„Prace zresztą już były prowadzone i takie projekty są gotowe. Nadal są w tej chwili prowadzone rozmowy i konsultacje. Myślę, że jesienią pewne wyniki tych konsultacji będą jawne” – wyjaśniła.

Temat repolonizacji mediów wrócił pod koniec drugiej tury kampanii prezydenckiej, gdy dziennik „Fakt” (Ringier Axel Springer Media) opisał (zaczynając od grafiki na swojej pierwszej stronie) historię ułaskawienia przez prezydenta Andrzeja Dudę osoby, która była skazana i odbyła karę za przestępstwo pedofilii. Zdaniem niektórych wpisał się w ten sposób jednoznacznie w końcówkę kampanii wyborczej.

Już po wyborach prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński zapowiedział, że w bieżącej kadencji Sejmu zostaną przyjęte przepisy dotyczące repolonizacji mediów. Nie stwierdził jednak, ani jak będzie przebiegała repolonizacja, ani kiedy dokładnie do niej dojdzie. – Analizujemy to, są dyskusje w tej sprawie, ale co nagle, to po diable – powiedział. Zdaniem specjalistów, z którymi rozmawialiśmy, brak precyzyjnych wytycznych co do przeprowadzenia repolonizacji powoduje, że w obecnej sytuacji politycznej jest ona raczej straszakiem na niepokorne media, niż realnym planem rządzących.

Krótszy czas oglądania telewizji w 2019 roku

W 2019 roku liderem oglądalności wśród wszystkich widzów był Polsat, a w grupie komercyjnej TVN. Wśród głównych stacji wzrosty odnotowały TVP1 i TVP2, ale najwięcej zyskały TVP Sport, Super Polsat i TTV. Skrócił się średni czas oglądania telewizji, choć zwiększyły się wydatki reklamowe.

W 2019 roku średni dzienny zasięg radia wyniósł 72,2 proc., a tygodniowy – 91,2 proc. Z kolei średni dobowy czas słuchania wyniósł 269 minut. Najchętniej słuchaną stacją niezmiennie było RMF FM, a sieć Eska wyprzedziła Jedynkę.

Liderem średniej sprzedaży ogółem wśród dzienników ogólnopolskich w 2019 roku był „Fakt”. Prawie wszystkie dzienniki zanotowały najniższą sprzedaż w historii.