„Nie ma wolności bez solidarności” to pierwszy slogan w winiecie „Gazety Wyborczej”. Kiedy dziennik debiutował w maju 1989 roku, hasło miało wyrażać chęć budowy nowego państwa opartego na demokracji i wspólnocie.
„Gazeta Wyborcza” informuje, że wraca do tego sloganu, żeby pokazać solidarność z grupami społecznymi, które według redakcji są obecnie w Polsce wykluczane: osobami z niepełnosprawnościami, nauczycielami, społecznością LBGT+, lekarzami, pielęgniarkami oraz sędziami.
– Przesłanie: „Nie ma wolności bez solidarności”, nas zobowiązuje. Świat, jaki znaliśmy – stabilny, bezpieczny, przewidywalny – rozpadnie się na naszych oczach, jeśli zamkniemy się w egoizmie, jeśli zajęci własnym doraźnym interesem będziemy tylko kupować, konsumować i przeżuwać. Wtedy na oścież otworzymy bramy przed populistami i politycznymi szarlatanami. Wracamy do tego, co na początku: „Nie ma wolności bez solidarności” – tłumaczy redakcja we wspólnym stanowisku.
– Solidarność z tymi, którzy są wykluczani, jest wpisana w DNA „Wyborczej”. Dziś chcemy tym wszystkim grupom przypomnieć, że jesteśmy z nimi – uzasadnia Jerzy Wójcik, wydawca „Gazety Wyborczej”.
Poprzednio przez ponad 15 lat hasło główne w winiecie „GW” brzmiało: „Nam nie jest wszystko jedno”.
W weekendowej „GW” plakat z nowym hasłem
W związku ze zmianą hasła zespół „Gazety Wyborczej” przygotował działania redakcyjno-promocyjne. Dodatkowe treści czytelnicy będą mogli znaleźć w weekendowym wydaniu dziennika, w tygodnikach lokalnych oraz już piątku na portalu Wyborcza.pl.
Do sobotniego-niedzielnego numeru „Gazety Wyborczej” dołączony zostanie plakat z nowym hasłem oraz informatorem prawnym dla osób biorących udział w marszach równości i poradnikiem, jak sobie radzić z homofobicznymi uwagami. Zamieszczony też zostanie fotoreportaż o osobach nieheteronormatywnych, raport o postrzeganiu społeczności LGBT+ przez Polaków, a także kalendarium marszów równości.
Plakat rozdawany będzie podczas sobotniej manifestacji w Warszawie, która odbędzie się pod hasłem „Warszawa przeciw przemocy: Solidarność z Białymstokiem”, a także w trakcie marszu przeciwko przemocy, planowanego na niedzielę w Białymstoku.
Dodatkowo we wszystkich piątkowych tygodnikach lokalnych „Gazety Wyborczej” z 26 lipca br. znalazły się artykuły przedstawiające m.in. sytuację osób ze społeczności LGBT+, zapowiedzi i relacje z demonstracji solidarnościowych oraz rozmowy z ekspertami, a w ich winiety – dla wyrażenia solidarności z osobami atakowanymi w Białymstoku – została wkomponowana tęcza. Podobna grafika pojawi się również w winiecie krajowego wydania „Gazety Wyborczej” w weekendowym numerze oraz przy logo serwisu Wyborcza.pl.
„Gazeta Wyborcza” z nową makietą, zyskuje cyfrowych subskrybentów
Na początku czerwca „Gazeta Wyborcza” zyskała nową czcionkę i makietę, zaprojektowaną przez Jacka Utko. Specjaliści z branży prasowej pytani przez Wirtualnemedia.pl ocenili, że makieta daje na łamach więcej światła na łamach i przestrzeni, wyraźnie nawiązując do stylu dziennika sprzed 30 lat.
Według danych ZKDP w maju br. średnia sprzedaż ogółem „Gazety Wyborczej” wynosiła 89 180 egz., o 4,2 proc. mniej niż rok wcześniej. Natomiast portal Wyborcza.pl zanotował 8,08 mln realnych użytkowników i 74,17 mln odsłon (według badania Gemius/PBI).
Na koniec maja z subskrypcji cyfrowych „GW” korzystało 192 tys. użytkowników, o 22 tys. więcej niż na koniec ub.r.