Ostatnio dodane

Wydawnictwo Bauer znów w pełni współpracuje z Ruchem, podpisano umowy krótkoterminowe

Kilka dni temu Wydawnictwo Bauer znacząco zmniejszyło dystrybucję swoich czasopism w punktach Ruchu. Wydawca zdecydował się już przywrócić pełną współpracę z dystrybutorem, ale na podstawie umów krótkoterminowych – dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl.

W związku z trudną sytuacją Ruchu i problemami z płynnością finansową spółki Wydawnictwo Bauer przed kilkoma dniami ostrzegało swoich czytelników, że w wielu punktach sprzedaży mogą wystąpić trudności z kupnem jego magazynów.

Jak wynikało z naszych nieoficjalnych informacji, wydawnictwo mogło obniżyć nakład swoich magazynów w kioskach dystrybutora nawet o 30-50 proc. Wynikało to z faktu, że spółka zalega od miesięcy z płatnościami dla wielu wydawnictw, a te mimo wszystko dawały jej swoje tytuły prasowe do dystrybucji. Jak udało się ustalić portalowi Wirtualnemedia.pl, Wydawnictwo Bauer od poniedziałku przywróci pełne nakłady pism do wszystkich punktów Ruchu. Wynika to z zawartych z dystrybutorem umów krótkoterminowych.

„Drodzy Czytelnicy! Informujemy, że nie powinni już Państwo mieć trudności z zakupem naszych magazynów w punktach sprzedaży. Przepraszając za drobne i chwilowe utrudnienia życzymy miłej lektury!” – informuje Wydawnictwo Bauer na swojej stronie internetowej.

Tę informację potwierdził nam Maciej Brzozowski, dyrektor ds. public relations w Bauer Media. – Tak, przywróciliśmy pełne dostawy i na razie nie przewidujemy problemów, natomiast sytuacja jest nadal dynamiczna. Liczymy na to, że nasz partner będzie wywiązywał się z umów krótkoterminowych – powiedział portalowi Wirtualnemedia.pl.

Problemy wydawców z Ruchem

O trudnościach Ruchu media donoszą co najmniej od lipca br., ale w ostatnich dniach stosunki między spółką a wydawcami a dystrybutorem jeszcze się zaostrzyły. W zeszłym tygodniu Agora i Grupa ZPR Media wypowiedziały spółce umowy długoterminowe. W związku z tą decyzją – od poniedziałku w kioskach, które są własnością dystrybutora – nie można już dostać nowych wydań „Super Expressu”. Z kolei „Gazeta Wyborcza” nadal jest w nich obecna, ale na podstawie umów krótkoterminowych. Czytelnicy dziennika co najmniej od tygodnia są proszeni o zgłaszanie wydawnictwu problemów z kupnem „GW”.

Również „Dziennik Gazeta Prawna” od minionego czwartku prosi swoich czytelników o informację o ewentualnych trudnościach w nabyciu nowego wydania, a „Polityka” w najnowszym numerze podała, że redakcja otrzymuje sygnały o braku tygodnika w mniejszych miejscowościach. W związku z tym przygotowano ofertę prenumeraty pakietowej, w ramach której oprócz wydania papierowego tygodnika otrzymuje się dostęp do wszystkich treści z niego w serwisie internetowym pisma (w ramach pakietu Polityka Cyfrowa).

Sąd zgodził się na przyspieszone postępowanie układowe wobec Ruchu

31 sierpnia br. zarząd Ruchu skierował wniosek o otwarcie przyspieszonego postępowania układowego. W miniony weekend wniosek został przyjęty, a w poniedziałek firma zaczęła negocjacje z podmiotami, wobec którym ma zobowiązania. Grupa ZPR Media zaznaczyła, że nie bierze udziału w tych rozmowach.

Ruch zaproponował, że układ obejmie każdego z jej kontrahentów, wobec którego ma zobowiązania wynoszące ponad 1 mln zł. Na warunki układu musi zgodzić się także kredytujący spółkę Alior Bank. Jeśli chodzi o pozostałych wydawców, nieobjętych układem, płatności dla nich mają być regulowane na bieżąco.

Ruch ma ponad 600 mln zł zobowiązań i 2 tys. kiosków i saloników

W ub.r. Ruch zanotował 1,34 mld zł wpływów, wobec 1,46 mld zł rok wcześniej. Na koniec roku zobowiązania krótkoterminowe firmy wynosiły 551,1 mln zł, o ok. 100 mln zł więcej niż na koniec 2016 roku. Spółka miała też 82,2 mln zł zadłużenia wobec Alior Banku, które w ub.r. zmalało o 6,7 mln zł dzięki środkom ze sprzedaży 11 nieruchomości.

Zarząd Ruchu podkreśla że segment detaliczny jest rentowny – EBITDA za 2017 r. wyniosła 19,2 mln zł. Sieć Ruchu obejmuje ponad 2 tys. kiosków i saloników prasowych, w tym ok. 1,7 tys. własnych. Firma dostarcza też prasę (ok. 3,7 tys. tytułów) do kilkunastu tys. innych punktów sprzedaży, m.in. małych sklepów i supermarketów (od niedawna do ponad 2 tys. sklepów Biedronka).

Wydawnictwo Bauer to największy wydawca prasowy w Polsce. Według danych ZKDP w ub.r. firma publikowała 49 tytułów prasowych (m.in. magazyny luksusowe, poradnikowe, motoryzacyjne, kulinarne i telewizyjne), których łączna sprzedaż wyniosła 238,35 mln zł, o 0,45 proc. mniej niż rok wcześniej. W ub.r. zanotowała 495 mln zł wpływów (po wzroście w skali roku o 3,1 proc.) i 119,81 mln zł zysku netto (wobec 109,03 mln zł rok wcześniej).