Ostatnio dodane

Agencja AP poprawiła depeszę po interwencji Rosji

Siedziba AP w Nowym Jorku

Izraelski dziennik „Haaretz” poinformował, że agencja Associated Press na prośbę Rosji usunęła z depeszy fragment, w którym Związek Radziecki i nazistowskie Niemcy określono jako byłych sojuszników.

Depesza ukazała się na początku września i dotyczyła rocznicy wymordowania żydowskiej społeczności jednego z miast na Ukrainie. Tekst zawierał sformułowanie, że „w czerwcu 1941 roku Niemcy zaatakowały Związek Radziecki, swojego byłego sojusznika”.

Agencja AP poprawiła tekst w środę po uwzględnieniu wyjaśnień Rosji: „W 1939 r. pomimo znaczących różnic ideologicznych oba mocarstwa podpisały pakt o nieagresji, który utorował drogę do ataku na Polskę, a później także Litwę, Estonię i Łotwę. Pakt nigdy oficjalnie nie został uznany za sojusz. Związek Radziecki w koalicji z sojusznikami, w tym Wielką Brytanią i Stanami Zjednoczonymi, przez cztery lata walczył, aby pokonać nazistów”.

Depeszę w pierwotnej wersji opublikował m.in. dziennik „Haaretz”. Do redakcji gazety z prośbą o zmianę treści artykułu zgłosiła się ambasada rosyjska. Zdaniem Rosjan określenie „były sojusznik” jest wypaczeniem prawdy, bo Związek Radziecki „nigdy nie był sprzymierzeńcem nazistowskich Niemiec”.

„Haaretz” porównał reakcję Rosji do starań Polski, aby media na całym świecie stosowały zwroty „niemiecki obóz zagłady” oraz „okupowana Polska”.