Zmiany w strukturach TVN i Discovery: nowe jednostki i likwidacje zdublowanych ról

Zwolniono ponad 20 osób

Po trzech miesiącach od sfinalizowania przejęcia Scripps Networks Interactive, właściciela TVN, przez Discovery, nowy zespół zarządzający obu firm wprowadza zmiany strukturalne firmy. – Zakończenie tego etapu integracji wiąże się z likwidacją niewielkiej liczby stanowisk – tłumaczy portalowi Wirtualnemedia.pl biuro prasowe TVN. Z naszych informacji wynika, że pracę straciło już ponad 20 osób.

Na początku marca br. Discovery sfinalizowało przejęcie Scripps Networks Interactive, poprzedniego właściciela TVN. Discovery zapłaciło po 90 dolarów za akcję SNI, z czego 65,82 dolara w gotówce, a resztę m.in. we własnych akcjach. Na początku lutego na transakcję zgodziła się Komisja Europejska (zastrzegając, że kanały TVN24 i TVN24 BiS mają być oferowane operatorom za rozsądne ceny), a także Departament Sprawiedliwości USA.

W maju br. TVN i Discovery powołały wspólne władze w Polsce. Prezesem i dyrektorem zarządzającym został Piotr Korycki. W zespole zarządzającym TVN i Discovery pozostali wszyscy dotychczasowi członkowie zarządu TVN, tj. Edward Miszczak, Adam Pieczyński, Piotr Tyborowicz, Maciej Maciejowski i Marek Szydłowski. Dołączyli managerowie z Discovery Polska – Dorota Żurkowska-Bytner (dotychczas senior vicepresident i country manager na Polskę) oraz Rafał Ogrodnik (dyrektor finansowy). W zarządzie TVN i Discovery znalazła się także Agnieszka Trysła, dyrektor ds. HR w Grupie TVN. Zarządzający poprzednio TVN Jim Samples przeszedł do rady nadzorczej firmy.

Wdrażanie wspólnej struktury operacyjnej

W okresie od marca do czerwca firmy zaczęły wymieniać się treściami, np. pomiędzy TVN a kanałem Metro czy między TVN Style a TLC Polska. Ponadto na antenie TVN24 promowano wydarzenia sportowe transmitowane przez Eurosport, a w paśmie śniadaniowym „Dzień dobry TVN” pojawiali się bohaterowie programów Discovery.

Teraz jednak TVN i Discovery czekają znacznie poważniejsze zmiany strukturalne. Po ogłoszeniu w maju nowego zespołu zarządzającego, ekspert medialny Andrzej Zarębski w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl zwracał uwagę, że do zarządu weszła dyrektor HR z Grupy TVN Agnieszka Trysła. – To może sugerować przygotowywanie się do ciągu dalszego zmian i wymiany kadrowej. Tego nie można wykluczyć. Do tej pory TVN i Discovery były konkurentami na rynku, a niektóre ich obszary działalności pokrywają się. Zatem integracja może się wiązać z jakimiś przesunięciami kadrowymi – zaznaczał Andrzej Zarębski.

Według nieoficjalnych informacji portalu Wirtualnemedia.pl, nowy zespół zarządzający rozpoczął wdrażanie zmian w strukturach TVN i Discovery, co ma przygotować firmę do stworzenia wspólnej struktury operacyjnej.

Wiąże się to z wydzielaniem całkiem nowych jednostek, konsolidacją starych zespołów i likwidacją zdublowanych w TVN i Discovery ról, a co za tym idzie – ze zwolnieniami. Z naszych ustaleń wynika, że w tym tygodniu managerowie obu firm poinformowali wybranych pracowników o rozstaniu. Pracę straciło już ponad 20 osób. Wczoraj informowaliśmy, że z TVN odchodzi Joanna Tylman, wieloletnia szefowa TVN Style, ale prawdopodobnie nie są to ostatnie tego typu rozstania.

Ustalenia portalu Wirtualnemedia.pl potwierdza biuro prasowe TVN i Discovery. – Jesteśmy w trakcie globalnej transformacji naszego biznesu, mającej na celu między innymi integrację struktur Scripps Networks Interactive. Oznacza to zmiany, również z perspektywy lokalnej. Miesiąc temu ogłosiliśmy nowy zespół zarządzający Discovery i TVN w Polsce. Przez ostatnie tygodnie pracował on intensywnie nad zoptymalizowaniem działania obu organizacji oraz stworzeniem ich wspólnej struktury operacyjnej, która pozwoli wykorzystać potencjał polskich zespołów – wyjaśnia portalowi Wirtualnemedia.pl biuro prasowe TVN i Discovery.

– Zakończenie tego etapu integracji wiąże się z likwidacją niewielkiej liczby stanowisk, wynikającą przede wszystkim ze zdublowanych ról. Nie komentujemy zmian personalnych – usłyszeliśmy w odpowiedzi na pytanie o zwolnienia związane ze zmianami strukturalnymi w TVN i Discovery.

Jak dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl, zwolnienia objęły m.in. dział księgowości oraz Biuro Reklamy w Grupie TVN. Możliwe są również przetasowania w działach marketingu. Redukcja etatów nie obejmie za to zespół PR TVN – do tej pory Discovery korzystało z obsługi agencyjnej.

Kluczowe zmiany w strukturach TVN i Discovery

Z informacji portalu Wirtualnemedia.pl wynika, że w kierowanym przez wiceprezesa TVN i Discovery Edwarda Miszczaka obszarze programowym wyodrębniono nowe jednostki: Lifestyle, Factual i Kanały Fabularne, co ma pomóc w wykorzystaniu nowych możliwości wynikających z integracji dwóch spółek.

Kanały tematyczne z portfolio TVN i Discovery będą teraz rozwijane wspólnie, dlatego zostały pogrupowane według nowych kategorii. Dotychczasowi dyrektorzy kanałów TVN7 (Małgorzata Jopek) i TVN Turbo (Przemysław Kwiatkowski) awansują na szefów nowych jednostek programowych.

Jednostką Lifestyle kieruje Małgorzata Łupina (zastępca dyrektora programowego TVN), a należą do niej: TVN Style, TLC, Food Network, Travel Channel, HGTV i Discovery Life. Łupina zarządza kanałami lifestylowymi wspólnie z Bartłomiejem Główczyńskim, który od 2013 roku jest szefem kanałów lifestylowych w Discovery.

Dotychczasowy szef TVN Turbo Przemysław Kwiatkowski przejmuje zarządzanie nad kanałami kategorii Factual, do której zostały włączone: Discovery, TVN Turbo, DTX i Discovery Historia. Kwiatkowskiego wspiera Marcin Ziółek, senior channel managera factual w Discovery.

W obszarze programowym pod Miszczakiem zostały wydzielone również Kanały Fabularne – nową jednostką, obejmującą TVN7 i TVN Fabuła, pokieruje Małgorzata Jopek (do tej pory szefowa TVN7).

Nie zmieni się dyrektor programowa TTV Lidia Kazen, która pozostaje także prezesem spółki Stavka, nadawcy kanału. Canal+ Discovery będzie nadal kierowany przez Magdalenę Szczawińską, a kanał naziemny Metro – przez Macieja Świerzawskiego.

W obszarze marketingu, zarządzanego przez Tomasza Marszałła, wprowadzono strukturę odpowiedzialną za Brand Partnering. Będzie to zespół osób, które odpowiadają za zintegrowanie wszystkich działań budujących wartość marek TVN i Discovery.

Zasiadająca w zespole zarządzającym Dorota Żurkowska-Bytner odpowiada za markę Eurosport, czyli krajową i międzynarodową dystrybucję połączonego portfolio kanałów i produktów, rozwój współpracy z partnerami w Polsce i za granicą oraz za zintegrowany obszar badań.

Poprzednio od marca 2017 roku zajmowała stanowisko senior vicepresidenta i country managera na Polskę w Discovery i była szefową polskiego biura Discovery. Nowa funkcja Żurkowskiej-Bytner została wpisana w nowo powstałej strukturze.

Zmiany w Biurze Reklamy i obszarze finansów

W nadzorowanym przez Piotra Tyborowicza Biurze Reklamy powstaje zespół zajmujący się sprzedażą specjalną, którym będzie zarządzał Jacek Szymczyk (ad sales director w Discovery), raportujący bezpośrednio do Marcina Idzika, dyrektora działu sprzedaży TVN Media. W jego skład wejdą pracownicy z obu spółek. Bez większych zmian mają pozostać struktury Biura Reklamy podległe Marcinowi Bogłowskiemu (dyrektor działu badań i rozwoju produktu reklamowego w TVN Media), Andrzejowi Karasowskiemu (dyrektor Premium TV w TVN Media) i Wojciechowi Dzięciołowskiemu (dyrektor działu Traffic w TVN Media).

W obszarze finansów (zarządzanym przez Rafała Ogrodnika) rozszerzono zakresy obowiązków obecnych pracowników. I tak – dyrektor kontrolingu TVN Rafał Chojnacki będzie teraz odpowiedzialny za planowanie i analizy finansowe dla połączonej organizacji TVN i Discovery. Z kolei Hanna Stopa, dotychczas pełniąca obowiązki dyrektora finansowego Discovery Polska, będzie odpowiedzialna za wsparcie finansowe dla obszarów sprzedaży dystrybucyjnej, Eurosportu oraz za projekt integracji struktur korporacyjnych.

Według danych Nielsen Audience Measurement w całym ub.r. TVN miał 9,87 proc. udziału w rynku oglądalności, TVN24 – 4,27 proc., TVN7 – 3,29 proc., TTV – 1,78 proc., TVN Style – 0,67 proc., TVN Turbo – 0,54 proc., HGTV – 0,42 proc., TVN24 BiS – 0,38 proc., TVN Fabuła – 0,32 proc., Travel Channel – 0,15 proc., a Food Network – 0,11 proc. Łącznie te stacje miały 18,9 proc. udziału.

Z kolei do Discovery Polska należą kanały pod markami Eurosport (w ub.r. Eurosport 1 miał 0,58 proc. udziału w rynku oglądalności, a Eurosport 2 – 0,19 proc.) i Discovery (Discovery Channel miał 0,56 proc. udziału, Investigation Discovery – 0,28 proc., Discovery Science – 0,25 proc., Discovery Historia – 0,11 proc., Discovery Life – 0,09 proc.), TLC (0,26 proc.), DTX (0,15 proc.), Animal Planet HD (0,05 proc.) i – kupione jesienią ub.r. od Agory – Metro TV (0,25 proc.). Ogółem zanotowały one 2,77 proc. udziału.

W całym ub.r. Discovery osiągnęło 6,87 mld dolarów przychodów (po wzroście o 6 proc. w skali roku) i 313 mln dolarów straty (wobec 1,22 mld dolarów zysku w 2016 roku). Koszty związane z realizacją przejęcia Scripps Networks Interactive wyniosły 201 mln dolarów. Na koniec ub.r. zadłużenie długoterminowe koncernu wynosiło 14,75 mld dolarów, wobec 7,84 mld dolarów rok wcześniej.