Ostatnio dodane

Telewizja Polska chce utworzyć fundację TVP dla Rodziny, RMN pyta o szczegóły

Telewizja Polska skierowała do Rady Mediów Narodowych wniosek o zgodę na powołanie fundacji TVP dla Rodziny – dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl. W czwartek członkowie RMN poprosili nadawcę o więcej informacji na temat tego projektu.

Centrum informacji Telewizji Polskiej w odpowiedzi na pytania portalu Wirtualnemedia.pl tłumaczy, że nadawca otrzymuje wiele listów i maili z prośbami o pomoc w różnych kwestiach: od spraw doraźnych, po sytuacje takie jak leczenie rzadkich chorób oraz interwencje w wielu innych przypadkach losowych.

– Władze TVP postanowiły nadać spójny charakter działaniom pomocowym, które dotychczas odbywały się na antenach TVP – wyjaśnia centrum informacji firmy. – Planowana fundacja nie ma na celu konkurować z innymi podmiotami, z którymi współpracuje Telewizja Publiczna, a jedynie w sposób bardziej sformalizowany i metodyczny prowadzić działania, które i tak miały miejsce na antenach Telewizji, a których oczekiwali nasi widzowie – zaznacza.

Publiczny nadawca skierował już do Rady Mediów Narodowych wniosek o zgodę na powołanie takiej fundacji. Ma ona działać pod nazwą TVP dla Rodziny. Szczegóły dotyczące jej funkcjonowania będą podawane, po tym jak zostanie zarejestrowana.

W ub.r. Telewizja Polska zanotowała wzrost wpływów z abonamentu radiowo-telewizyjnego o 69,9 proc. do 622,5 mln zł oraz spadek przychodów z reklam i sponsoringu o 8,4 proc. do 798,6 mln zł. Wpływy z abonamentu stanowiły 38,2 proc. łącznych przychodów TVP, najwięcej od 15 lat. Publiczny nadawca miał 500 tys. zł zysku, natomiast w br. spodziewa się ok. 100 mln zł straty.

Wnioskiem Telewizji Polskiej na czwartkowym posiedzeniu zajęła się Rada Mediów Narodowych. Sprawa została odłożona jednak na kolejne zebranie, ponieważ członkowie RMN mieli sporo pytań dotyczących tej inicjatywy. – Rada Mediów Narodowych będzie prosić zarząd TVP o wyjaśnienia dotyczące celowości utworzenia tej fundacji, oraz zasad jej działania itp. – przekazał portalowi Wirtualnemedia.pl Juliusz Braun.

Fundacje mają TVN i Polsat

Od wielu lat działają fundacje związane z dwoma czołowymi nadawcami prywatnymi: Fundacja Polsat i Fundacja TVN „Nie jesteś sam”. Pierwsza została założona w drugiej połowie lat 90., pomaga osobom niepełnosprawnym i chorym dzieciom. Ma na swoim koncie akcje (realizowane wspólnie z innymi podmiotami) takie jak „Podaruj Dzieciom Słońce”, „Prosto do Europy”, „Podziel się Posiłkiem” i „Rodzina – Dom Budowany Miłością”.

Fundacja TVN „Nie jesteś sam” działa od 2001 roku, od dwóch lat jej prezesem jest dziennikarka „Faktów” Katarzyna Kolenda-Zaleska. Fundacja organizuje pomoc dla chorych dzieci i seniorów. Realizuje m.in. akcję „Podaruj misia”, bożonarodzeniową kampanię oraz coroczny piłkarski mecz charytatywny (w ostatnich edycjach drużyna TVN grała z zespołem Fundacji WOŚP).

Fundacja Polsat jest promowana poprzez spoty oraz w niektórych programach stacji Polsatu (m.in. w „Wystarczy chcieć” emitowanym w Polsat News od 10 lat), natomiast Fundacja TVN jest obecna w analogiczny sposób w kanałach Grupy TVN.

W 2016 roku Fundacja Polsat miała 13,5 mln zł funduszy własnych (wobec 15,91 mln zł rok wcześniej), 4,85 mln przychodów z działalności statutowej (6,8 mln zł w 2015 roku) oraz 2,41 mln zł straty netto (wobec 264,7 tys. zł zysku w 2015 roku).

Z kolei Fundacja TVN w 2016 roku zanotowała 12,44 mln zł wpływów z podstawowej działalności operacyjnej (wobec 18,68 mln zł w 2015 roku) oraz 3,04 mln zł starty netto (rok wcześniej było to 1,85 mln zł straty).