Ostatnio dodane

Nagrody Pulitzera za ujawnienie molestowania w Hollywood i powiązań Trumpa z Rosją

Jest polski akcent

Nagroda Pulitzera

Wczoraj rozdano prestiżowe Nagrody Pulitzera. „New York Times” i „New Yorker” zostały nagrodzone za artykuły o molestowaniu w Hollywood. „NYT” i „The Washington Post” za teksty o rosyjskiej ingerencji w amerykańskie wybory. Nagrodę otrzymała także urodzona w Bytomiu, ale wychowana w Ameryce Martyna Majok.

Nagrody Pulitzera są przyznawane od 1917 r. za wybitne osiągnięcia w dziedzinie dziennikarstwa, literatury i muzyki. Wyróżniani są głównie amerykańscy dziennikarze i twórcy. Listę tegorocznych zwycięzców podano w poniedziałek podczas specjalnej konferencji.

Kategorii jest 21, z czego najwięcej – 14 – przyznawanych jest dziennikarzom. W dwudziestu z nich zwycięzca dostaje czek na 15 tys. dolarów, w kategorii służba publiczna – złoty medal.

Zdobywcy Nagród Pulitzera w 2018 r. w kategoriach dziennikarskich

Służba publiczna – redakcje „The New York Times” i „The New Yorker” za artykuły o wieloletnim molestowaniu seksualnym, jakiego dopuszczał się Harwey Weinstein, producent filmowy. Artykuły dla „NYT” napisały dziennikarki Jodi Kantor i Megan Twohey, a dla „TNY” Ronan Farrow.

Dziennikarstwo krajowe – redakcje „The New York Times” i „The Washington Post” za teksty związane ze śledztwem ws. ingerencji Rosji w wybory prezydenckie w USA w 2016 roku oraz opisanie kontaktów rosyjskich urzędników z przedstawicielami Donalda Trumpa w kampanii wyborczej.

Breaking News – dziennik „The Press Democrat” za relację z historycznych pożarów, które spustoszyły Santa Rosa i hrabstwo Sonoma.

Dziennikarstwo śledcze – „The Washington Post” za informacje, że republikański kandydat na senatora Roy Moore dopuszczał się molestowania seksualnego nieletnich dziewczynek.

Dziennikarstwo objaśniające – „The Arizona Republic” i USA Today Network za materiały dotyczących zbudowania muru wzdłuż granicy USA z Meksykiem.

Dziennikarstwo lokalne – redakcja „The Cincinnati Enquirer” za wnikliwą narrację i wideo dokumentujące siedem dni używania heroiny w Cincinnati, ukazujące, w jaki sposób śmiertelne uzależnienie spustoszyło rodziny i lokalne społeczności.

Dziennikarstwo międzynarodowe – Claire Baldwin, Andrew R.C. Marshall i Manuel Mogato z agencji Reuters za teksty o brutalnych morderstwach dokonywanych w imieniu wojny z narkotykami, którą wypowiedział prezydent Filipin Rodrigo Duterte.

Publicystyka – Rachel Kaadzi Ghansah z czasopisma „GQ” za portret mordercy Dylanna Roofa

Komentarz – John Archibald z Alabama Media Group

Krytyka – Jerry Saltz z „The New York Magazine”

Editorial writing – Andie Dominick z „The Des Moines Register”

Komiks – Jake Halpern i Michael Sloan z „The New York Timesa” za serię komiksów, które opisują codzienne zmagania rodziny uchodźców i strach przed deportacją.

Fotografia informacyjna – Ryan Kelly z „The Daily Progress” w Charlottesville za uchwycenie momentu uderzenia samochodu podczas zamieszek na tle rasowym w Charlottesville w stanie Wirginia

Fotografia pełnometrażowa – pracownicy Reutersa za zdjęcia, które ujawniają przemoc, jakiej doświadczają uchodźcy z grupy etnicznej Rohingja uciekając z Birmy.

LITERATURA, SZTUKA I MUZYKA

Fikcja – „Less” Andrewa Seana Greera.

Dramat – „Cost of Living” Martyny Majok (urodzona w Bytomiu, ale wychowana w Ameryce)

Historia – „The Gulf. The Making of American Sea” autorstwa Jacka E. Davisa

Biografia – „Prairie Fires: The American Dreams of Laura Ingalls Wilder” autorstwa Caroline Fraser.

Poezja – „Half-light” autorstwa Frank Bidart.

Reportaż – „Zamykanie swoich. Zbrodnia i kara w czarnej Ameryce”, James Forman Jr.

Muzyka – „DAMN” Kendricka Lamara.