Krzysztof Czabański: nad zmianą modelu finansowania mediów publicznych pracuje Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Przewodniczący Rady Mediów Narodowych Krzysztof Czabański

Krzysztof Czabański, przewodniczący Rady Mediów Narodowych i poseł PiS, odpiera sugestię posłanki Elżbiety Kruk, jakoby pomysł finansowania mediów publicznych z budżetu państwa był jego prywatną inicjatywą. – Prace nad sposobem finansowania mediów publicznych toczą się w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Tam radzę zasięgać informacji – mówi Czabański dla portalu Wirtualnemedia.pl.

Elżbieta Kruk, była przewodnicząca Krajowej Rady radiofonii i Telewizji, obecnie członek Rady Mediów Narodowych, w czwartkowej porannej rozmowie w RMF FM stwierdziła, że nic nie wie o tym, jakoby od początku 2019 roku media publiczne miały być finansowane bezpośrednio z budżetu państwa.

– Zasiadam w Radzie Mediów Narodowych, ale nic nie wiem o tym, żeby działania w tym kierunku były w tej chwili prowadzone – mówiła Kruk. – Czy to jest inicjatywa prywatna Krzysztofa Czabańskiego? – dopytywał prowadzący rozmowę Robert Mazurek. – Na to wygląda – odpowiedziała posłanka. Dodała, że mimo wszystko pewnym jest, iż abonament w tej formule, w jakiej obecnie istnieje, musi być zlikwidowany.

Odnosiła się w ten sposób do zapowiedzi Czabańskiego, że abonament rtv ma zostać zniesiony, a zamiast niego od 2019 roku media publiczne mają dostawać pieniądze od rządu w formie dotacji. – Ta zmiana jest pewna na 99,9 proc. – zapewniał szef RMN.

Zapytany przez nas czy – jak sugeruje Elżbieta Kruk – dotowanie z budżetu mediów narodowych jest jego prywatnym pomysłem, Krzysztof Czabański odpowiada: – Rzecz w tym, że Rada nie ma prawa do inicjatywy ustawodawczej. Prace nad sposobem finansowania mediów publicznych toczą się w rządzie, a konkretnie w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Tam radzę zasięgać informacji w kwestii tego, jakie będą proponowane rozwiązania.

Wiosną ub.r. Ministerstwo Kultury zgłosiło projekt nowelizacji obecnej ustawy abonamentowej, w ramach którego operatorzy płatnej telewizji mieliby przekazywać Poczcie Polskiej (która odpowiada za pobór abonamentu rtv) podstawowe dane swoich klientów i informować ich o obowiązku płacenia daniny. Resort szacował, że w efekcie tej zmiany abonament zacznie płacić ok. 2,8 mln użytkowników płatnej tv, co przyniesie mediom publicznym ok. 600 mln zł rocznie.

Projekt przeszedł pierwsze czytanie w Sejmie, po czym trafił do komisji sejmowej. Ostatecznie nie opuścił komisji i w połowie ub.r. prace nad nim utknęły w martwym punkcie.

W 2016 roku 750 mln zł z abonamentu rtv

W ub.r. abonament rtv zapłaciło 1,12 mln spośród 3,2 mln zobligowanych do tego gospodarstw domowych. Wpływy z tej daniny wyniosły 749,9 mln zł, z czego 365,5 mln zł otrzymała Telewizja Polska, 185,9 mln zł – Polskie Radio, a 170,6 mln zł – publiczne stacje regionalne.

Pod koniec ub.r. w ramach nowelizacji zeszłorocznego budżetu przyznano mediom publicznym 980 mln zł rekompensaty za wpływy z abonamentu utracone w latach 2010-2017 wskutek zwolnienia z tej opłaty niektórych grup społecznych. Z tej puli 860 mln zł dostanie Telewizja Polska, 62,2 mln zł – Polskie Radio, a 57,8 mln zł – 17 rozgłośni regionalnych Polskiego Radia.

Dodatkowo Telewizja Polska pod koniec lipca ub.r. uzyskała 800 mln zł kredytu ze Skarbu Państwa.

Obecnie właściciele odbiorników telewizyjnych powinni płacić abonament wynoszący 22,70 zł miesięcznie. W przypadku radia taka opłata wynosi 7 zł miesięcznie.