Sąd utrzymał karę KRRiT dla Polsatu za przekroczenie limitu reklam

Maciej Świrski nałożył na Telewizję Polsat 20 tys. zł kary

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji wygrała prawomocnie spór z Telewizją Polsat w sprawie interpretacji przepisów Ustawy o radiofonii i telewizji dotyczących różnic między autopromocją a ogłoszeniem nadawcy oraz zasad emisji tego rodzaju przekazów – poinformował regulator.

KRRiT stwierdziła, że Telewizja Polsat w kwietniu 2023 roku przekroczyła dopuszczalny łączny czas nadawania reklam i telesprzedaży. Nadawca nie wliczył do ustawowego limitu tych przekazów, które zakwalifikował jako ogłoszenia nadawcy, a nie autopromocję. Jednocześnie uznał je za ogłoszenia dotyczące audycji i usług pochodzących od podmiotów z tej samej grupy kapitałowej. Były emitowane w trakcie audycji, a nie pomiędzy nimi. Za to ówczesny przewodniczący Krajowej Rady Maciej Świrski nałożył na nadawcę 20 tys. zł kary.

W odwołaniu od decyzji spółka argumentowała, że sporne przekazy miały wyłącznie charakter informacyjny, a zatem stanowiły ogłoszenia, a nie reklamę. Zdaniem nadawcy jako ogłoszenia dotyczące audycji lub usług medialnych rozpowszechnianych przez podmioty z tej samej grupy kapitałowej mogły być emitowane nie tylko pomiędzy audycjami, lecz także w trakcie ich trwania.

Argumentacji tej nie podzieliły sądy obu instancji. Sąd apelacyjny wskazał, że istotą informacji jest jej neutralny i obiektywny charakter, podczas gdy w przekazie reklamowym dominuje element zachęty do skorzystania z oferty, nawet jeśli zawiera on również elementy informacyjne.

Jak opisuje KRRiT, w ocenie sądu kwestionowane przekazy nie ograniczały się do neutralnego informowania o audycjach emitowanych w Polsacie, bo zachęcały do ich oglądania, co jest cechą charakterystyczną autopromocji.

Telewizja Polsat nie odnosi się do sprawy.