Likwidacja systemu premiowego była planowana od dawna. „Orły” mają zostać zastąpione przez fundusz nagród dla dziennikarzy.
„Polska Press generowała straty”
Nowy system premiowy, który ma być wprowadzony w 2025 roku, w założeniu ma być przejrzysty i doceniać wartościowe materiały dziennikarzy Polska Press. Zmiana jest związana z programem oszczędności, jakie Polska Press musi wprowadzić w obliczu słabych wyników finansowych. Nie oznacza to jednak, że dziennikarze nie mogą liczyć na premie.
Wydawnictwo wysłało do pracowników wiadomość mailową, w której poinformowało, że 19 września odbyło się spotkanie zarządu Polska Press ze związkami zawodowymi.
„Polska Press przez ostatnie trzy lata generowała straty. W obecnym roku mierzymy się ze spadkiem przychodów reklamowych oraz zmianami algorytmów przez Big Techy” – napisano w komunikacie skierowanym do pracowników i udostępnionym „Presserwisowi”.
„Do osiągnięcia założonych na kolejne lata celów, konieczne jest wprowadzenie planu oszczędnościowego. Zarząd podjął decyzję i poinformował Związki Zawodowe o nieuruchamianiu od 1 stycznia 2025 roku systemów premiowych w ramach Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy. Na przyszły rok nie przewidujemy też tzw. Mandatu, w skład którego wchodziły m.in. karty paliwowe i nagrody jednorazowe. Zobowiązania na 2024 rok, wynikające z SUZP, pozostają aktualne. Przychylając się do postulatów Związków Zawodowych, w 2025 roku obowiązywać będzie fundusz nagród, który będzie służył przełożonym do wynagradzania najlepszych i najbardziej zasłużonych pracowników” – można przeczytać w dalszej części maila podpisanego przez prezesa Nowaka oraz członków zarządu Elżbietę Żuraw i Mirosława Mazurowskiego.
Zenon Nowak: „System »Orłów« nie spełniał swojej roli”
„Orły”, wprowadzone przez zarząd pod kierownictwem Stanisława Bortkiewicza, miały być systemem motywującym dziennikarzy do pracy. Jeszcze za czasów PiS, który poprzez Orlen miał wpływ na grupę medialną, okazało się, że nie tylko był nieefektywny, ale promował materiały o znikomej wartości informacyjnej. „Orły” zdobywało się m.in. za wielozdjęciowe galerie, za teksty marketingowe i reklamowe. Już po pół roku planowano zmiany, jednak nigdy nie wprowadzono ich w życie. W założeniu „Orły” miały promować materiały przyciągające czytelnika na dłużej niż 3,5 minuty
Jak dowiedział się „Presserwis”, system premiował też publikacje wideo, które nigdy nie były klikane oraz autorów niezwiązanych z Polska Press. Tymczasem niektórzy pracownicy koncernu obawiają się, że „żadnych premii już nie będzie”.
– System „Orłów” budził wiele emocji w redakcjach, gdyż przez wielokrotną modyfikację i dodawanie celów był nieczytelny i skomplikowany. Nie spełniał swojej roli – mówi „Presserwisowi” Zenon Nowak, prezes Polska Press.