Euro 2016 w całości było transmitowane przez Cyfrowy Polsat w kanałach Polsat Sport 2 i Polsat Sport 3, do których dostęp należało osobno wykupić (dla części klientów kosztował 79 lub 99 zł, dla tych przedłużających umowę lub korzystających z pakietu Premium Max był tez dodatkowych opłat). Oferta była dostępna także za pośrednictwem innych platform satelitarnych i operatorów kablowych. Jednocześnie u wielu operatorów satelitarnych i kablowych, także w Cyfrowym Polsacie, były dostępne niemieckie kanały ZDF i Das Erste, w których pokazywano wszystkie mecze Euro 2016.
Niektórzy klienci Cyfrowego Polsatu skierowali do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów skargi dotyczące pakietu z transmisjami Euro 2016. Dotyczyły one sposobu informowania o warunkach dostępu do tych transmisji (m.in. wprowadzania w błąd co do dostępności Polsat Sport 2 i Polsat Sport 3 w ramach obecnych pakietów), jakości transmisji na należącej do firmy platformie internetowej Ipla oraz utrudniania dostępu do kanałów ZDF i Das Erste.
UOKiK kazał Cyfrowemu Polsatowi zapłacić 35 mln zł
W trakcie postępowania UOKiK ustalił, że Cyfrowy Polsat w czasie Euro 2016 usunął te dwa niemieckie kanały z listy stacji wyświetlających się po wybraniu na dekoderze opcji automatycznego wyszukiwania. Abonenci nie zostali o tym uprzedzeni. Do 16 czerwca 2016 r. do godz. 14.30 wystarczyło wybrać na dekoderach Cyfrowego Polsatu numery 470 i 471, żeby odbierać ZDF i Das Erste. Natomiast siódmego dnia Euro 2016, na pół godziny przez meczem Anglia – Walia, operator usunął te stacje z automatycznej listy kanałów.
Urząd uznał też, że Cyfrowy Polsat nienależycie odpowiadał na zgłoszenia klientów dotyczące braku dostępności tych kanałów. W decyzji regulatora stwierdzono, że firma przekazywała nierzetelne i niepełne informacje, nie wskazując użytkownikom, jak mogą uzyskać dostęp do obu stacji.
– Brak rzetelnej informacji o wprowadzonych zmianach i o alternatywnych sposobach uzyskania dostępu do kanałów ZDF i Das Erste powodował dezorientację u konsumentów. Wielu z nich mogło nie wiedzieć, że nadal mogą za darmo oglądać transmisje meczów. W związku z tym mogli niepotrzebnie wydać pieniądze. Nasza decyzja ma być sygnałem dla przedsiębiorców, że takie działania są niedopuszczalne – argumentował Marek Niechciał, ówczesny prezes UOKiK.
Pod koniec 2019 roku szef Urzędu nałożył na Cyfrowy Polsat 34,92 mln zł kary: 20,07 mln zł za usunięcie ZDF i Das Erste w czasie Euro 2016 oraz 14,85 mln zł za przekazywanie klientom niepełnych, nierzetelnych informacji w tej sprawie.
Kilka lat sporu sądowego
Cyfrowy Polsat odwołał się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, ten zaś w lutym 2022 roku podtrzymał w całości grzywnę. Spółka była za to górą w drugiej instancji: w listopadzie 2022 roku Sąd Apelacyjny uchylił zaskarżony wyrok w całości i przekazał sprawę do ponownego rozpoznania przez Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Ten zaś – o czym informowaliśmy w sierpniu ub.r. – jeszcze raz oddalił odwołanie Cyfrowego Polsatu. Firma się nie poddała i złożyła apelację, a Sąd Apelacyjny 5 czerwca br. uchylił część kary w kwocie 20,07 mln zł, dotyczącą usunięcia dwóch niemieckich stacji z oferty.
W sprawozdaniu Cyfrowego Polsatu z pierwszego półrocza br. podano, że firma 12 lipca zapłaciła 14,85 mln zł prawomocnie zasądzonej kary. Zaznaczono, że operator rozpatruje możliwość złożenia skargi kasacyjnej.
Grupa kapitałowa Cyfrowy Polsat w drugim kwartale 2024 roku przy wzroście wpływów o 5 proc. do 3,45 mld zł (mimo spadku liczby klientów usługi telewizyjnej) zanotowała wzrost zysku netto z 8,1 do 175,5 mln zł. Przyczyniły się do tego m.in. niższe koszty obsługi zadłużenia.
W zeszłym kwartale grupa Cyfrowy Polsat miała sprzedanych w modelu abonamentowym 13,09 mln usług jednostkowych (RGU), niemal tyle samo co przed rokiem. W obszarze płatnej telewizji nastąpił spadek o 146 tys. (3 proc.) do 4,75 mln RGU. – Na erozję bazy wpływ miała malejąca popularność technologii satelitarnej, jak również utrzymujący się proces konsolidacji klientów kontraktowych pod jedną wspólną umową kontraktową w ramach gospodarstwa domowego – zaznaczono w sprawozdaniu firmy.