Przychody Wirtualnej Polski Holding w drugim kwartale 2024 roku sięgnęły 380,84 mln zł, po wzroście rok do roku o 5,9 proc. To przede wszystkim zasługa segmentu turystycznego firmy – obejmującego głównie Wakacje.pl, Nocowanie.pl i przejętą pod koniec 2022 roku Grupę Szallas – w którym kwartalne wpływy podskoczyły r/r o 18 proc. do 144,46 mln zł, a skorygowany zysk EBITDA – z 23,86 do 31,39 mln zł.
Firma dalej rozbudowuje swój biznes turystyczny. W czerwcu br. uzgodniła kupno za 16,8 mln euro 80 proc. udziałów właściciela rumuńskiej platformy turystycznej Litoralul Romanesc.
Turystyka pod względem wpływów i zyskowności jest coraz bliżej pionu mediowo-subskrypcyjnego Wirtualnej Polski Holding, który przy wzroście kwartalnych przychodów o 3,1 proc. do 180,67 mln zł zanotował spadek skorygowanego zysku EBITDA z 67,96 do 58,11 mln zł.
O wolniejszej dynamice biznesu reklamowego przedstawiciele firmy mówili od kilku kwartałów. W maju br. spółka zależna Wirtualna Polska Media pożegnała się ze 120 pracownikami, czyli 10 proc. swojego zespołu. – Brak realizacji zakładanych celów biznesowych, wynikający ze spowolnienia gospodarczego oraz rosnąca dominacja globalnych platform technologicznych spowodowały konieczność zmian w priorytetach, w tym redukcji zatrudnienia – wyjaśniała Joanna Pawlak, ówczesna prezeska spółki. Na początku sierpnia sama rozstała się z Wirtualna Polska Media, jako szef zastąpił ją Jacek Świderski, prezes i jeden z głównych akcjonariuszy Wirtualnej Polsk Holding.
Jest mi miło po 7 latach wrócić do biznesu mediowego. Tym bardziej, że na krótko przed moim odejściem, w 2017 roku z „widzialności reklam”, czyli viewability, uczyniliśmy nową walutą rozliczeniową na rynku kampanii wizerunkowych, a dzisiaj mam przyjemność ogłosić rodzinę nowych produktów reklamowych do realizacji kampanii efektywnościowych bazujących na sztucznej inteligencji – WP Booster – mówi Świderski w komunikacie prasowym.
Nowe narzędzia reklamowe WP Booster
Wirtualna Polska Holding od kilku lat rozwija kolejne pomysły, jak zarabiać na reklamach poza sprzedażą własnej oferty. Pierwsza wersja WP Booster, wprowadzona w połowie 2020 roku, teraz będzie oferowana pod marką WP Booster (ROAS).
Z początkiem września dołączą do niej dwa nowe narzędzia. W WP Booster (CPC) obowiązuje rozliczanie za każde kliknięcie w reklamę (podobnie jak np. w Google PMax), natomiast w WP Booster (CPSC) – tylko za kliknięcia, które faktycznie doprowadziły do pozostania na stronie docelowej. Wirtualna Polska podkreśla, że Dane z kilkudziesięciu testowych kampanii wykazały czterokrotny wzrost efektywności dla klientów w porównaniu do kampanii CPC optymalizowanych ręcznie.
Wszystkie narzędzia WP Booster są oparte na sztucznej inteligencji. – Wkrótce ogłosimy kolejne, „inteligentne” produkty reklamowe z rodziny WP Boostera – zapowiada Jacek Świderski.
Z kolei segment finansów konsumenckich Wirtualnej Polski Holding, do którego należą m.in. Totalmoney i Extradom, w zeszłym kwartale przy spadku przychodów o 12,4 proc. do 49,19 mln zł nieznacznie polepszył skorygowaną zyskowność EBITDA: z 8,07 do 8,44 mln zł. W pionie sklasyfikowanym jako pozostały wpływy poszły w górę o 12,9 proc. do 10,24 mln zł, a skorygowana EBITDA – z 291 do 461 tys. zł.
Niższy zysk Wirtualnej Polski
Zyskowność Wirtualnej Polski Holding w drugim kwartale br. była znacząco niższa niż rok wcześniej: na poziomie skorygowanej EBITDA zmalała ze 100,18 do 98,4 mln zł, a na operacyjnym – z 58,63 do 45,74 mln zł. Zysk netto obniżyło dodatkowo pogłębienie się ujemnego wyniku na działalności finansowej z 12,29 do 15,27 mln zł. W konsekwencji holding zarobił na czysto 19,1 mln zł, wobec 33,59 mln zł przed rokiem.
Wyniki Wirtualnej Polski Holding okazały się niższe od średniej prognoz analityków zebranych przez PAP Biznes. Spodziewali się oni, że spółka wypracowała w drugim kwartale br. 389,1 mln zł przychodów i 21,5 mln zł zysku netto jednostki dominującej. Nieznacznie wyższa od średniej prognoz (98,2 mln zł) jest natomiast skorygowana EBITDA.