Jeśli Warner Bros. Discovery rzeczywiście będzie próbował sprzedać TVN, to wielu potencjalnych nabywców może znaleźć nie w Stanach Zjednoczonych, tylko w Europie. To na przykład Grupa PPF z Czech, Antenna Group z Grecji, węgierska TV2 Média czy włoski MFE. Każda z tych trzech firm inwestuje w tradycyjną telewizję na różnych rynkach w naszej części kontynentu.
Kilka dni temu „Financial Times” podał, że Warner Bros. Discovery prowadzi przegląd swoich aktywów. Może on zaowocować decyzją o sprzedaży TVN. Firma przez spadki w Stanach Zjednoczonych mocno obniżyła wycenę swojego segmentu telewizyjnego i chce postawić na rozwój w streamingu. Z badania The Gauge Nielsena wynika, że na przykład w czerwcu br. w Polsce streaming stanowił 8,3 proc. całkowitej oglądalności na ekranie telewizorów. Choć udział ten w naszym kraju przeważnie rośnie, to nadal daleko nam do USA (40,3 proc.).
W 2023 roku zysk operacyjny grupy kapitałowej TVN zwiększył się z 365,18 do 461,68 mln zł, a zysk netto – z 331,79 do 419,67 mln zł. Streamingowe trendy zza oceanu zaczną jednak prędzej czy później docierać do polski. Dla Amerykanów to może być ostatnia okazja na sprzedaż TVN w dobrej cenie. – Jeśli znajdzie się chętny, który położy gotówkę, do transakcji może dojść szybko – przekonywał w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Robert Kwiatkowski, członek Rady Mediów Narodowych i były prezes TVP.
Bardziej prawdopodobny jest inwestor branżowy czy fundusz inwestycyjny? – Fundusz inwestycyjny tego nie kupi, bo fundusz inwestycyjny kupuje firmy z nadzieją, że one będą się szybko rozwijać i że stosunkowo szybko je sprzeda z dużym przebiciem. Tego nie można powiedzieć o TVN. TVN nie spełnia takiego kryterium, dlatego bardzo zdziwiłbym się, gdyby fundusz chciał zainwestować w tego nadawcę. Nie wiem jakie koncerny telewizyjne mogłyby zainwestować w stację. W Polsce w ogóle nie widzę takowych. Jedynym graczem, który mógłby być zainteresowany jest Zygmunt Solorz, ale tego nie zrobi, gdyż Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie wyrazi zgody na taką transakcję. Wtedy miałby dominującą pozycję na rynku reklamy telewizyjnej – mówił Jakub Bierzyński, szef OMD Poland.
Długa lista potencjalnych nabywców
Nie wiadomo czy Warner Bros. Discovery chce sprzedać tylko kanały naziemne (TVN, TVN7, TTV, Metro) czy także płatne (TVN24, TVN24 BiS, TVN Turbo, TVN Style, TVN Fabuła, iTVN, iTVN Extra) oraz serwis streamingowy Player, w który w ostatnim czasie zachęcał użytkowników, żeby przeszli do platformy Max. Trudno więc spekulować o wartości ewentualnej transakcji. Zarówno za oceanem, jak i w Europie są podmioty, które mogą o nią zabiegać.
Antenna Group
Antenna Group, lepiej znana jako ANT1 Group jest obecnie największą firmą medialną w Grecji. Rozpoczęła działalnosć w 1989 roku ANT1 wraz z uruchomieniem Radio 97.2 (obecnie Easy 97.2), stacji radiowej w Atenach. W tym samym roku uruchomiła ANT1 Radio 97.5 Thessaloniki (obecnie Easy 97.5). W 1990 roku powstała z kolei ANT1 Television. Później spółka inwestowała także w usługi dostępu do internetu. Obecnie jest właścicielem rozgłośni radiowych Kiss FM, Magic FM, Rock FM, One FM w Rumunii, Mołdawii i na Cyprze. W Rumunii nadaje też muzyczne kanały telewizyjne Kiss TV, Magic TV, Rock TV. Na Cyprze kanał ANT1.
Jesienią 2021 roku firma przejęła kanały Sony Pictures Television Network w Europie Środkowo-Wschodniej. W Polsce zmiana objęła stacje telewizyjne AXN, AXN Black, AXN White, AXN Spin i serwis streamingowy AXN Now. Łącznie transakcja dotyczyła 22 stacji telewizyjnych oraz dwóch serwisów OTT na 12 rynkach. Zakup TVN pozwoliłby firmie na znaczące rozwinięcie działalności w jednym z najbardziej kluczowych rynków Europy. Poza Grecją i Cyprem, Antenna Group skupia się jednak na kanałach tematycznych, a nie naziemnych. W ostatnich latach grecka firma zamiast nabywać popularniejsze kanały sprzedała na przykład słoweńską Planet TV i serbską stację Prva.
Canal+
W rodzimej Francji firma jest nadawcą bezpłatnej stacji C8, która w 2025 roku ma zniknąć z naziemnej telewizji cyfrowej. Miejscowy regulator podjął taką decyzję po licznych karach i upomnieniach dla nadawcy, który w jednym z programów miał promować skrajną prawicę i propagować niechęć wobec m.in. LGBT czy imigrantów. W Polsce z Canal+ jest powiązana Grupa Kino Polska, która już nadaje na MUX-1 kanał Stopklatka.
Canal+, którego mniejszościowym udziałowcem jest TVN Media, nie przejawiał nigdy zainteresowania niekodowaną telewizją. Francuska grupa inwestuje przede wszystkim w dostawców płatnej telewizji i serwisy streamingowe. To na przykład afrykańska firma MultiChoice czy azjatycka platforma Viu. Canal+ pozyskał też 30 proc. udziałów w Viaplay. Frencuzi powoli tracą wiarę w tradycyjną telewizję. Na rodzimym rynku zaczęli oferować wiele kanałów tylko w streamingu. Ostatnio zdecydowali o sprzedaży węgierskiej platformy Digi. Skupią się na uruchomieniu serwisu streamingowego w tym kraju.
Disney
Na początku 2022 roku, po likwidacji darmowych pakietów Playera, podawaliśmy, że platforma ma 1,5 mln regularnie płacących subskrybentów. Gdyby udało się zachować i rozwinąć tę bazę, to z pewnością TVN mógłby poszerzyć bazę subskrybentów Disney+. Sęk w tym, że po debiucie Maxa, wielu abonentów zapewne przeszło do tej platformy. Player ma się skupić na treściach darmowych (FAST i AVoD). Disney na polskim rynku najbliżej współpracuje z Polsatem, a więc konkurentem TVN.
W ostatnich latach Disney na wielu rynkach zlikwidował ponad 100 stacji linearnych. Niekiedy były to tak znane kanały jak Disney Channel czy National Geographic. Rok temu amerykańskie media donosiły, że nawet na rodzimym rynku koncern rozważał sprzedaż stacji ABC czy ESPN. To pokazuje, że firma raczej nie będzie zainteresowana nowymi inwestycjami w darmową telewizję. Podobny ruch jest też mało prawdopodobny w kontekście Paramount Global, który właśnie zmienia właściciela. Właściciel m.in. MTV, Comedy Central, Nickeloden podobnie jak WBD, boryka się ze spadkiem tradycyjnej telewizji.
MFE-Mediaforeurope (dawniej Mediaset)
Jesienią ub.r. roku Pier Silvio Berlusconi, syn Silvia Berlusconiego, zmarłego przed rokiem byłego prawicowego premiera Włoch i magnata medialnego, zapowiedział stworzenie „dużego europejskiego nadawcy”. Miałby być on alternatywą dla amerykańskich gigantów streamingu. Od 2019 roku MFE konsekwentnie zwiększa udziały w ProSiebenSat.1. Włosi są najważniejszym akcjonariuszem (30 proc. udziałów pozwala na sprawowanie kontroli) monachijskiej firmy i chcą doprowadzić do jej podziału, aby realizować plan stworzenia super-nadawcy. Polski TVN z pewnością pasowałby do tych ambicji. W naszym kraju Polonia 1 została założona przez Nicolę Grauso, powiązanego z Berlusconim.
W portfolio MFE są m.in. włoskie kanały Canale 5, Italia 1, Rete 4, TGCOM 24, 20, Iris, La 5, Cine 34, Mediaset Extra, Focus, Top Crime, Italia 2, Twenty Seven, Boing i Cartoonito. W dwóch ostatnich stacjach MFE jest partnerem Warner Bros. Discovery jako większościowy udziałowiec (51 proc.). Dawny Mediaset ma też kanały w Hiszpanii: Telecinco, Cuatro, Be Mad, FDF, Energy, Divinity i Boing. ProSiebenSat.1 działa w Niemczech, Austrii i Szwajcarii (m.in. ProSieben, Sat.1, Kabel Eins, ATV, ATV 2, Puls 4, Puls 8).
Grupa PPF
O czeskiej Grupie PPF stało się głośno po tym jak kupiła 29,29 proc. udziałów w Viaplay, stając się drugim po Canal+ akcjonariuszem tej platformy. W październiku 2020 roku firma sfinalizowała przejęcie CME z rąk AT&T (Warner Media). W portfolio Central European Media Enterprises są kanały telewizyjne z Czech (TV Nova, Nova Cinema, Nova Action, Nova Fun, Nova Gold, Nova Lady, Nova Sport 1-3, Nova International), Bułgarii (bTV, bTV Cinema, bTV Comedy, bTV Action, bTV Lady, Ring), Chorwacji (RTL, RTL 2, RTL Kockica, RTL Living, RTL Crime, RTL Passion, RTL Adria, RTL Croatia World), Rumunii (Pro TV, Acasă, Acasă Gold, Pro Arena, Pro Cinema, Pro TV Internațional, Pro TV Chisinau), Słowacji (Markiza, Markiza Domo, Markiza Dajto, Markiza Krimi, Markiza Klasik, Markiza International) i Słowenii (Pop TV, Kanal A, Brio, Oto, Kino, Astra).
Takie portfolio stacji telewizyjnych z całej Europy Środkowo-Wschodniej mogłoby pozwolić na ewentualne synergie czy współpracę programową. Choć Grupa PPF została założona w Czechach, to obecnie ma siedzibę w Amsterdamie. Mieście, w którym znajduje się również formalny właściciel TVN. Głównym właściciel firmy był najbogatszy Czech Petr Kellner, ale w 2021 roku zginął w katastrofie na Alasce.
RTL Group
W latach 1996-2002 na polskim rynku działał RTL7, który był efektem współpracy niemieckiej firmy i Universal Studios. Stacja została przejęta przez Grupę ITI i zmieniła nazwę na TVN7. RTL koncentruje się obecnie na Niemczech (RTL, RTL Zwei, RTLup, Vox, Voxup, Nitro, Toggo plus, Super RTL, NTV, RTL Crime, RTL Passion, RTL Living) i Austrii oraz Szwajcarii, gdzie nadaje wersje wybranych stacji dla tych krajów.
Po nieudanej próbie zawojowania polskiego rynku, Niemcy próbowali swoich sił w innych krajach Europy Środkowej. W 2022 roku sprzedano CME (Grupa PPF) chorwackie kanały telewizyjne. Firma dalej działa na Węgrzech (RTL, RTL Gold, RTL Otthon, RTL Kettő, RTL Három, Muzsika TV, Moziklub, Kölyökklub, Film+, Cool TV, Sorozat+, Sorozatklub), w Belgii (RTL TVI, RTL Club, RTL Plug), Holandii (RTL 4, RTL 5, RTL 7, RTL 8) i Luksemburgu, gdzie pełni obowiązki nadawcy publicznego.
TV2 Média
W konkursie dotyczącym MUX-8 naziemnej telewizji cyfrowej brał udział rozrywkowo-lifestylowy kanał PTV, zgłoszony przez firmę TV2 Média. Nadawca z Węgier złożył wniosek nie tylko do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, ale także w Urzędzie Patentowym RP o rejestrację znaku słowno-graficznego. Postępowanie wygrały Repuablika i wPolsce24, ale być może Węgrzy nie powiedzieli ostatniego słowa na naszym rynku. Właścicielem stacji jest József Vida, węgierski bankier i ekonomista, blisko związany z przyjacielem z dzieciństwa premiera Viktora Orbána, Lőrincem Mészárosem. Kanał był krytykowany przez opozycję za sprzyjanie szefowi rządu. Na przykład chwalenie jego korzystnego zdjęcia w mediach społecznościowych.
Profil TV2 jest uniwersalny. W ofercie można znaleźć seriale, filmy, teleturnieje, programy informacyjne i publicystyczne. TV2 Média posiada na Węgrzech szereg kanałów tematycznych. Są to: Izaura (telenowele), Jocky TV (klasyki serialowe), Mozi+ (filmy), Moziverzum (filmy), Prime (rozrywka), Spíler1 TV, Spíler2 TV (rozrywka dla mężczyzn i sport), Super TV2 (rozrywka), TV2 Comedy (komedie), TV2 Kids (dla dzieci), TV2 Klub (dla kobiet), TV2 Séf (kulinarny), Zenebutik (muzyczny). Nadawca posiada także serwis streamingowy TV2 Play. W 2020 roku Telekom Slovenije poinformował o sprzedaży na rzecz węgierskiej firmy słoweńskich kanałów Planet TV. Planet 2 i Planet Eva. Nadawca ubiegał się też o nadawanie w ramach naziemnej telewizji cyfrowej w Serbii.