Wyższe koszty zjadły 99 proc. zysku śląskiej telewizji

W 2023 roku śląska stacja telewizyjna TVS co prawda zwiększyła przychody o ponad 6 proc., ale przy trzykrotnie wyższym wzroście kosztów operacyjnych jej zysk netto skurczył się o 99,5 proc.

Spółka TVS wypracowała w 2023 roku 13,76 mln zł przychodów, o 6,3 proc. więcej niż rok wcześniej (12,94 mln zł). Nadawana przez nią stacja telewizyjna osiągnęła 0,29 proc. udziału w rynku oglądalności w grupie wiekowej +4 (dane Nielsen Audience Measurement), przy zasięgu technicznym wynoszącym 73,5 proc. na koniec ub.r.

TVS jest dostępna w ponad 300 sieciach kablowych, w Polsat Box i Platformie Canal+, w telewizji naziemnej na terenie aglomeracji śląskiej, a także za granicą (m.in. w całej Europie), przede wszystkim dzięki emisji satelitarnej). Brokerem kanału jest biuro reklamy Telewizji Polskiej.

W sprawozdaniu stacja wylicza, że przy produkcji programów współpracuje z władzami i instytucjami samorządowymi, m.in. Urzędem Marszałkowskim, urzędami miast i Muzeum Śląskim. W ub.r. na jej antenie zadebiutowały program „Mosz grajka – zostań gwiazdą” oraz nowa seria magazynu reporterskiego „Jest Temat”.

TVS zarabia nie tylko na reklamach telewizyjnych. Należą też do niej serwis internetowy TVS.pl, centrum szkoleniowe, agencja koncertowa i wydawnictwo. W ub.r. firma zorganizowała m.in. koncerty Namysłowie, Pszczynie, Chrzanowie, Oleśnie, Koninie, Nysie oraz Kędzierzynie-Koźlu, a także „Letnie muzykowanie” w Wodzisławiu Śląskim. W sprawozdaniu nie podała, ile wyniosły jej przychody ze sprzedaży czasu reklamowego, a ile z innych źródeł.

Działalność operacyjna TVS kosztowała w 2023 roku 13,99 mln zł, o 18,5 proc. więcej niż przed rokiem. To przede wszystkim skutek wzrostu wydatków na usługi obce z 4,02 do 4,6 mln zł, na wynagrodzenia z 4,98 do 5,95 mln zł oraz na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze z 774,6 do 918,8 tys. zł. Na koniec ub.r. nadawca zatrudniał 50 osób na etatach.

Koszty zużycia materiałów i energii poszły w górę z 390 do 524 tys. zł, amortyzacji – ze 128,9 do 261,2 tys. zł, a koszty rodzajowe określone jako pozostałe – z 636,9 do 747,2 tys. zł.

Rentowność sprzedażowa brutto TVS poszła w dół z 1,14 mln zł zysku do 227,5 tys. zł straty. Natomiast przy wzroście pozostałych wpływów sprzedażowych ze 128,6 do 356,2 tys. zł i kosztów finansowych z 66,8 do 132,7 tys. zł zysk operacyjny skurczy się z 1,24 mln do 122,3 tys. zł, a zysk netto – z 954,7 do 5,5 tys. zł, chociaż firma nie zapłaciła w ub.r. ani złotówki podatku dochodowego, podczas gdy rok wcześniej oddała w tej formie fiskusowi 230,9 tys. zł.

51 proc. udziałów firmy ma jej prezes Arkadiusz Hołda, a 49 proc. – członkini zarządu Beata Hołda.