Prawo komunikacji elektronicznej przyjęte w Sejmie

Posiedzenie Sejmu

Sejm przyjął w piątek bez poprawek Prawo komunikacji elektronicznej oraz ustawę wprowadzającą jego przepisy. Ustawy trafią teraz do Senatu.

Na piątkowym posiedzeniu Sejmu posłowie uchwalili ustawę Prawo komunikacji elektronicznej oraz ustawę wprowadzającą przepisy – Prawo komunikacji elektronicznej.

Za przyjęciem Prawa komunikacji elektronicznej głosowało 411 posłów, przeciwko było 15, natomiast 7 się wstrzymało. Za przyjęciem ustawy wprowadzającej przepisy nowego prawa głosowało 413 posłów, przeciwko głosowało 12, wstrzymało się 8.

Prawo komunikacji elektronicznej implementuje do polskich przepisy m.in. Europejskiego Kodeksu Łączności Elektronicznej. Nowe prawo dotyczy szeregu obszarów, związanych z prawami konsumentów, częstotliwości, rynku telekomunikacyjnego i działających na nim firm, czy internetu rzeczy.

Co zmienia Prawo komunikacji elektronicznej?

Termin wdrożenia unijnych przepisów minął w grudniu 2020 r. W połowie marca br. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał orzeczenie w tej sprawie i nałożył na Polskę kary pieniężne.

– To ważny dzień, rynek telekomunikacyjny dostał dziś swoją konstytucję. To dobra wiadomość dla każdego obywatela, wprowadzamy bowiem wiele ważnych zmian, które pozytywnie wpłyną na nasze życie w kontekście wykorzystywania technologii – powiedział wiceminister cyfryzacji Michał Gramatyka.

Nowe Prawo Komunikacji Elektronicznej (PKE) wprowadza regulacje, które mają poprawić sytuację konsumentów w relacjach z firmami telekomunikacyjnymi. Zmiany te obejmują kilka kluczowych obszarów, które podniosą jakość i transparentność usług telekomunikacyjnych.

Co zyskują konsumenci?

1. Nowe prawo wprowadza usługę Advanced Mobile Location (AML), dzięki której będzie można przekazywać precyzyjne informacje o lokalizacji osoby dzwoniącej na numer alarmowy 112 oraz inne trzycyfrowe numery alarmowe.

2. Dzięki przepisom PKE będzie można wprowadzić wspólne ładowarki do telefonów i innych urządzeń mobilnych. Ładowarki mają być kompatybilne, co zmniejszy ilość elektroodpadów i pozwoli konsumentom oszczędzać. Urządzenia będą sprzedawane z ładowarką lub bez niej, a specjalne etykiety poinformują, w jaki sposób poprawnie ładować dane urządzenie. Natomiast piktogramy umieszczone na urządzeniach objętych regulacją będą informować o tym, czy do urządzania jest dołączona ładowarka.

3. Prawo zobowiązuje operatorów do tego, aby dostarczali konsumentom prostych i jasnych informacji o warunkach umowy, zanim ją podpiszą. Dzięki temu każdy użytkownik będzie mógł świadomie zdecydować, która oferta jest dla niego najlepsza.

4. Dzięki nowym przepisom konsumenci będą mogli łatwo porównywać różne oferty usług telekomunikacyjnych.

5. Konsumenci, którzy korzystają z usług prepaid, będą mogli odzyskać pozostałe środki na koncie, gdy przestaną korzystać z tych usług.

6. PKE wprowadza przejrzyste zasad naliczania dodatkowych opłat, dzięki którym operatorzy nie będą mogli naliczać wątpliwych opłat za dodatkowe usługi.

7. Prawo zapewni lepszą ochronę konsumentów przed nieuczciwymi sprzedawcami usług telekomunikacyjnych, którzy odwiedzają klientów w ich domach bez wcześniejszego umówienia.

8. PKE będzie regulować kwestię wpisu do rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych i rejestru jednostek samorządu terytorialnego. Nowe prawo będzie również określać obowiązki:

  • * informacyjne podmiotów funkcjonujących na rynku komunikacji elektronicznej,
  • * związane z bezpieczeństwem sieci i usług,
  • * na rzecz bezpieczeństwa państwa oraz opłaty związane z funkcjonowaniem na rynku komunikacji elektronicznej.

9. Prawo reguluje zasady, według których będzie się gospodarować częstotliwościami oraz zasobami numeracji, w tym warunki, na jakich będzie się przydzielać, zmieniać i odnawiać rezerwacje częstotliwości oraz uzyskiwać pozwolenia radiowe. PKE reguluje również procedury, jakie wiążą się z postępowaniami selekcyjnymi, które prowadzi Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

10. Prawo reguluje zawieranie i rozwiązywanie umów, zakres dokumentów, które składają się na umowę o świadczenie usług komunikacji elektronicznej, reklamacje usług oraz dostęp do niezależnego narzędzia, dzięki któremu będzie można porównywać oferty usług. Wprowadza także przepisy o usługach direct billing.