Na konferencji zarządu Agory podsumowującej pierwszy kwartał br. jedno z pytań dotyczyło reklam spółek Skarbu Państwa. W listopadzie ub.r. prezes spółki Bartosz Hojka w rozmowie z Wirtualnemedia.pl mówił: „Przez ostatnich osiem lat byliśmy pomijani w wydatkach spółek Skarbu Państwa, liczymy w tym zakresie na powrót do normalności”.
Spółki Skarbu Państwa wracają do Agory
Jak jest teraz? – Nie jesteśmy w stanie powiedzieć, jakie były wpływy w tym obszarze w ostatnich miesiącach. Nie kategoryzujemy naszych klientów ze względu na ich strukturę kapitałową, nie raportujemy tego typu informacji. Natomiast możemy wskazać, co zauważyliśmy tak generalnie w pierwszym kwartale – zaczął Hojka.
I dodał: „Widzimy, że skończyła się zmowa spółek Skarbu Państwa przeciwko niezależnym mediom, w tym Agorze. Nie jesteśmy już bojkotowani przez spółki Skarbu Państwa na rynku reklamowym. Coś drgnęło, ale poziom tych wydatków w pierwszym kwartale jest na tym etapie raczej rachityczny.”
Wynik wyborów w 2015 roku doprowadziły do znacznych zmian na płaszczyźnie reklam spółek państwowych. Takie podmioty jak Agora czy TVN od połowy 2016 roku zaczęły tracić znaczną część wpływów z tego tytułu. Pięć lat później medioznawca, prof. Tadeusz Kowalski z Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji opublikował raport dotyczący wydatków reklamowych SSP w latach 2015-2020. Z jego analizy wynikało, że spółki wydały w tym okresie na reklamę ponad 5 mld złotych, ale pomijały krytyczne wobec ówczesnego rządu media, jak m.in. „Gazeta Wyborcza”, Radio ZET, TOK FM czy TVN.
Wyższa prognoza?
Bartosz Hojka przyznał, że aktualna tegoroczna prognoza przychodów reklamowych Agory może być podniesiona. – Oceniamy, że rynek wygląda dzisiaj optymistycznie, w szczególności rynek reklamowy. Dynamika wydatków reklamowych I kwartału pozytywnie nas naskoczyła, jest powyżej naszych prognoz. Zachodzi duże prawdopodobieństwo, że nasza prognoza dotycząca całego roku, która dzisiaj zawiera się w przedziale 5-7 proc. wzrostu, będzie zrewidowana w górę – stwierdził.
– Chcemy sobie dać chwilę czasu, żeby przyjrzeć się wynikom II kwartału, ponieważ pierwsze kilka tygodni II kwartału, które już za nami, na razie wykazuje gorszą dynamikę niż I kwartał. Chcemy na spokojnie przyjrzeć się temu, jak rynek się będzie się zachowywał i podjąć ostateczną decyzję, jak ukształtować tę prognozę dla rynku reklamowego na cały rok – dodał szef Agory.
Ile Agora zarabia z reklam
W pierwszym kwartale br. przychody reklamowe grupy Agora sięgnęły 157,9 mln zł, o 27 proc. więcej niż rok wcześniej. W segmencie radiowym poszły w górę z 35,2 do 71,4 mln zł (w pierwszym kwartale ub.r. Agora nie uwzględniała jeszcze Eurozetu w swoich skonsolidowanych wynikach).
Przychody z reklam zewnętrznych (ich sprzedażą zajmuje się grupa AMS) wzrosły o 7 proc. do 36,8 mln zł, natomiast w pionie prasy drukowanej i cyfrowej zmalały o 0,9 proc. do 11,2 mln zł, zaś w segmencie internetowym spadły o 16,8 proc. do 27,8 mln zł.
W pierwszym kwartale br. grupa Agora osiągnęła wzrost wpływów o 30,5 proc. do 385,9 mln zł i zysku EBITDA z 35,7 do 54,6 mln zł.