Firma Orle Pióro, wydająca tygodnik „Do Rzeczy” i miesięcznik „Historia Do Rzeczy”, przekształca się ze spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w akcyjną – ustalił portal Wirtualnemdia.pl. Jej większościowym wspólnikiem jest PMPG Polskie Media, wydająca też „Wprost”, która niebawem ma przedstawić swoją nową strategię.
Spółka akcyjna Orle Pióro została wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w pierwszej połowie kwietnia br. We wpisie czytamy, że została utworzona w efekcie przekształcenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w akcyjną, o czym zdecydowało walne zgromadzenie jej wspólników.
W nowej spółce, tak samo jak w poprzedniej, prezesem jest Katarzyna Gintrowska-Lisiecka (od 2021 roku prezes PMPG Polskie Media), wiceprezesem – redaktor naczelny „Do Rzeczy” Paweł Lisicki, zaś radę nadzorczą tworzą Michał M. Lisiecki (to większościowy akcjonariusz i były prezes PMPG Polskie Media), Piotr Piaszczyk i Sławomir Siwek (o jego dołączeniu do rady nadzorczej spółki informowaliśmy jesienią ub.r.). Kapitał zakładowy wynosi 100 tys. zł.
Orle Pióro SA to nowy podmiot, ma inny numer KRS niż Orle Pióro z ograniczoną odpowiedzialnością (ta druga spółka działa od 2007 roku, początkowo pod nazwą TV Point Group).
Dlaczego zdecydowano się powołać nową firmę, o statusie spółki akcyjnej? Biuro prasowe PMPG Polskie Media nie odpowiedziało na nasze pytania w tej sprawie.
„Do Rzeczy” kontrolowane przez PMPG Polskie Media
Orle Pióro wydaje tygodnik „Do Rzeczy” (obecny na rynku od 2013 roku), miesięcznik „Historia Do Rzeczy” i serwis internetowy DoRzeczy.pl. 81 proc. udziałów spółki należy do PMPG Polskie Media, a właścicielami pozostałych są czołowi publicyści tygodnika: 6 proc. ma Paweł Lisicki, po 2,4 proc. – Rafał Ziemkiewicz i Piotr Gabryel, po 1,4 proc. – Cezary Gmyz, Piotr Gociek, Andrzej Horubała (rozstał się z „Do Rzeczy kilka lat temu), a po 1 proc. – Piotr Gursztyn (w ostatnich latach pracował w TVP), Jacek Przybylski i Piotr Semka.
W 2022 roku Orle Pióro (danych z ub.r. jeszcze nie opublikowano) osiągnęło wzrost przychodów o 21,9 proc. do 14,77 mln zł, a jej rentowność netto pogorszyła się z 385,8 tys. zł zysku do 229,3 tys. zł straty. Wiosną 2022 roku PMPG Polskie Media obniżyła z 11,95 do 8,72 mln zł wycenę posiadanych 81 proc. udziałów wydawcy „Do Rzeczy”.
PMPG szykuje nową strategię
Cała grupa kapitałowa PMPG Polskie Media w ub.r. przy wzroście przychodów o 3,2 proc. do 47,2 mln zarobiła na czysto 2,43 mln zł, wobec 4,41 mln zł rok wcześniej.
– Aktualnie intensywnie pracujemy nad finalizacją strategii rozwoju, której szczegóły zamierzamy przedstawić do końca czerwca tego roku – zapowiedziała Katarzyna Gintrowska w kwietniu. Miesiąc wcześniej firma zakończyła trwający od sierpnia 2022 roku przegląd opcji strategicznych, nie pozyskała inwestora ani partnera.
Przy kursie 2,90 zł na środowej sesji kapitalizacja PMPG Polskie Media wynosiła 30,11 mln zł. Przez minione 12 miesięcy akcje spółki zdrożały o 14 proc.