W ramach Grand Press Photo organizowany jest konkurs na najlepsze książki fotograficzne wydane po raz pierwszy w 2023 roku. Zwycięzca otrzyma tytuł Photo Book of the Year 2023. W bieżącej edycji do konkursu zgłoszono 14 książek.
Do finału jury zakwalifikowało:
– „Rdzę”, Bartka Warzechy (wydawca Galeria im. Sleńdzińskich w Białymstoku) za unikającą krzykliwości formę książki, dopasowaną do charakteru samych fotografii w sposób tworzący synergiczną całość, która każe zwracać uwagę na najmniejsze szczegóły
– „The World Is Where You Stop”, Tomasza Tomaszewskiego (wydawca BLOW UP PRESS) za imponującą ambicjami skalę projektu o charakterze monumentalnego podsumowania i odważne zmierzenie się z pracą z własnym archiwum;
– „Tyski Klub Fotograficzny KRON. Śląsk 1978-1983”, praca zbiorowa: Marzeny Abrahamik, Michała Cały, Arkadiusza Goli, Tadeusza Kluby, Tomasza Liboski, Krzysztofa Pileckiego, Henryka Rączkowskiego, Krzysztofa Szewczyka, Mieczysława Wielomskiego, Wojciecha Wilczyka, Zbigniewa Zalewskiego (wydawca Muzeum Miejskie w Tychach) za poszukiwanie nowego sposobu opowiadania o archiwalnych fotografiach i bezkompromisowe zderzenie ich ze współczesnymi ramami projektu publikacji oraz umieszczenie w kontekście tego wszystkiego, co przyszło później.
Zwycięzcę Photo Book of the Year 2023 poznamy podczas uroczystej gali, która odbędzie się 22 maja br. w Mazowieckim Teatrze Muzycznym im. Jana Kiepury w Warszawie. Transmisję z wydarzenia będzie można oglądać na profilach magazynu „Press” i Grand Press Photo na Facebooku, na Press.pl oraz na TVN24.pl.
***
Partnerzy Grand Press Photo 2024:
Ambasadorzy konkursu i gali: Nikon Europe B.V., Fujifilm
• Partner kategorii Climate, responsibility: Grupa KRUK
• Partner kategorii People: Miasto Gdańsk
• Partner kategorii Own Vision: Stowarzyszenie Autorów ZAiKS
• Partner kategorii Documentary Project: ERGO Hestia
• Partner nagrody Zdjęcie XX-lecia: Grupa Lux Med
• Główny patron medialny: TVN24.pl
• Patroni medialni: Digital Camera, Fotopolis, National Geographic
• Partnerzy gali: British American Tobacco, Mazowiecki Teatr Muzyczny im. Jana
Kiepury, Stock Polska, Studio Cocosound, F25 Production House
Organizatorami konkursu są magazyn „Press” i Fundacja Grand Press.