Media i ich przyszłość

Debata Wirtualnemedia.pl

Prasa jak i telewizja wcale jeszcze nie umierają, media publiczne muszą pozostać, ale się zmienić, ważne są regulacje dotyczące big-techów, a sztuczna inteligencja nie zastąpi dziennikarzy – takie wnioski płyną z debaty „Media i ich przyszłość” na Europejskim Kongresie Gospodarczym, której patronem był portal Wirtualnemedia.pl.

Środowa debata portalu Wirtualnemedia.pl o mediach została zorganizowana w ramach Europejskiego kongresu Gospodarczego w Katowicach. W dyskusji uczestniczyli: Roman Imielski – pierwszy zastępca redaktora naczelnego „Gazety Wyborczej”, Maciej Maciejowski – prezes Gremi Media, Piotr Mieśnik – dyrektor wydawniczy PTWP, Dorota Żurkowska – członkini zarządu TVN i group senior vice president revenue w Warner Bros. Discovery w Polsce Zenon Nowak – prezes Polska Press oraz Piotr Żaczko – communications manager TikToka w Europie Środkowej i Wschodniej.

Moderatorem panelu był Patryk Pallus, redaktor naczelny Wirtualnemedia.pl.

– Rośniemy rok do roku. Internet i część subskrypcyjna zaczynają być coraz ważniejsze. W naszej strategii skupiamy się na treściach analitycznych. Mamy zespół kompetentnych dziennikarzy i to jest wartość, którą wykorzystujemy w internecie. Nie ma takiego planu, aby „Rzeczpospolita” była wydawana wyłącznie online – mówił podczas prezes Gremi Media Maciej Maciejowski. Dodał, że ubolewa na tym, że w Polsce nie ma wsparcia dystrybucji prasy.

Również Roman Imielski, zastępca redaktora naczelnego „Gazety Wyborczej”, mówił o tym, że papierowe wydanie dziennika nie zniknie ze sprzedaży. Podkreślał, że „Gazeta Wyborcza” ma obecnie 303 tys. subskrybentów w prenumeracie cyfrowej i w internecie ma więcej czytelników niż kiedykolwiek w papierze.

Ogromne portfolio dzienników regionalnych ma Polska Press Wyzwaniem dla tej firmy będzie walka o odzyskanie rynku czytelniczego i wiarygodności. – Musimy działać wielotorowo, chcemy odzyskać należną pozycję rynkową prasy regionalnej. Skupiamy się także na odbudowie wiarygodności u naszych czytelników. Patrzymy także na digital i dostrzegamy tam duży potencjał rozwoju – powiedział w trakcie panelu prezes Polska Press Zenon Nowak.

Warner Bros. Discovery już 11 czerwca br. uruchamia w Polsce platformę Max, która zastąpi HBO Max. – Oceniam, że będzie to najważniejsze wydarzenie w dziedzinie mediów w Polsce w tym roku. Nowa platforma streamingowa to połączenie produkcji kinowych. Warner Bros., filmów dokumentalnych z zasobów Discovery i filmów TVN – powiedziała członkini zarządu TVN, senior vice president Warner Bros. Discovery w Polsce Dorota Żurkowska.

Podczas panelu poruszono kwestię TikToka, któremu grozi delegalizacja w USA. Platforma jednak zapewnia, że dba o bezpieczeństwo danych użytkowników.

– Mogę zdementować pogłoski o tym, że uczestnicy są obiektem chińskiej inwigilacji. W dyskusji o bezpieczeństwie danych użytkowników mogę powiedzieć, że czynimy wszystko, aby spełniać wymogi nakładane na nas przez regulatorów – mówił Piotr Żaczko, communications manager na Europę Środkową i Wschodnią.

Tematem dyskusji były też media publiczne, których kierownictwa się zmieniły w grudniu ub.r. – Media publiczne powinny być. One są niezbędne dla wyznaczenia jakości dla rynku – ocenił Roman Imielski. Mówił on, że mogą one działać w sposób, w jaki działały za czasów rządów Prawa i Sprawiedliwości, w latach 2015-2023.

Ważnym tematem były też kwestia gigantów technologicznych – Facebooka i Google. To one konsumują większość wzrostu reklamy internetowej. Wydawcy chcą, by Google dzieliły się one przychodami, bo ma ruch dzięki treściom z ich portali.

– Ta walka trwa cały czas. Mówienie przez duże platformy, że to dzięki nim twórcy treści mają czytelnika czy nasze stanowisko, że oni na nas zarabiają. Zgadzam się, że stanowisko środowiska pewnie nie jest takie samo, ale ważne są regulacje, ważne jest przystępowanie do pozwów, które w Europie dzieją się przeciwko Google’owi – mówił Zenon Nowak.

Portal Wirtualnemedia.pl jest patronem medialnym tegorocznego Europejskiego Kongresu Gospodarczego.