Agora nie chce kupić Polska Press

Wojciech Bartkowiak

Agora nie jest zainteresowana kupnem Polska Press – poinformował w środę członek zarządu Agory Wojciech Bartkowiak w odpowiedzi na pytania dziennikarzy i analityków.

W środę odbyła się telekonferencja dla dziennikarzy i analityków na temat wyników finansowych Agory w czwartym kwartale i całym ub.r. Padło pytanie o zakup Polska Press. Pogłoski o tym pojawiały się w mediach, ale biuro prasowe Agory dementowały je. W środę podobnie wypowiedział się Wojciech Bartkowiak, członek zarządu spółki odpowiedzialny m.in. za pion prasowy.

– Nie jesteśmy zainteresowani zakupem. Obserwujemy oczywiście, to co się dzieje wokół Polska Press, bo to jest od 35 lat nasz konkurent. To jest taki konkurent, z którym jesteśmy zżyci wręcz. Uważamy jednak, że przyszłość tego koncernu to jest bardzo skomplikowana sprawa – powiedział.

– Niezależnie od tego, jakie decyzje zostaną podjęte. Czy to będzie nadal w gestii szeroko rozumianego państwa, czy inwestora – dodał Bartkowiak. – Nie wiemy, jaka zostanie obrana ścieżka. Na pewno jest to bardzo duże wyzwanie, co do wymyślenia na nowo modelu biznesowego tego konglomeratu. Mamy podobne media, wiemy jak to jest piekielnie trudne. Jednocześnie, z czego sobie wszyscy zdajemy sprawę, to jest też kwestia odpowiedzialności o charakterze misyjnym, bo mówimy o mediach, które od wojny pełną ważną społecznie rolę w różnych miejscach w Polsce. To jest trudny orzech do zgryzienia – podkreślił.

W czwartym kwartale ub.r. grupa Agora przy wzroście przychodów o prawie jedną trzecią zarobiła na czysto 50,9 mln zł. Po przejęciu Eurozetu skokowo zwiększyły się jej wyniki w pionie radiowym.

Orlen podał pod koniec lutego br., że otrzymał dwie wstępne oferty podmiotów zainteresowanych kupnem Polska Press, ale nie są to oferty wiążące. – Trochę za wcześnie mówić, co zrobimy z Polska Press. Prowadzimy analizy wielowymiarowe w sensie ekonomiki i opłacalności biznesu. Po tym czasie będziemy mogli się wypowiedzieć, jakie podejmiemy kroki – stwierdził Witold Literacki, p.o. prezesa Orlenu. Według nieoficjalnych ustaleń jedną z tym ofert złożyła Grupa ZPR Media, wydająca m.in. “Super Express”.

23 lutego rada nadzorcza Polska Press odwołała ze skutkiem natychmiastowym wszystkich członków zarządu spółki. Zdymisjonowani zostali prezes Stanisław Bortkiewicz, Dorota Kania, Miłosz Szulc i Łukasz Greszta. Dwa tygodnie temu rada do zarządu wydawnictwa powołała Zenona Nowaka (na stanowisko prezesa) oraz Elżbietę Żuraw. Oboje są związani z firmą od kilkunastu lat.

Polska Press pod skrzydłami Orlen z ponad 50 mln zł strat

Orlen przejęcie Polska Press od niemieckiego koncernu Verlagsgruppe Passau ogłosił pod koniec 2020 roku, a sfinalizował – po uzyskaniu zgody prezesa UOKiK – wiosną 2021 roku. Wydawnictwo zostało wtedy wycenione na 210 mln zł: 131 mln zł wartości przedsiębiorstwa i 79 mln zł nadwyżki środków pieniężnych.

– W ramach finalnego rozliczenia ceny, po korekcie o 13 mln PLN, na którą wpływ miała zmiana kapitału obrotowego oraz długu netto, ostateczna wartość godziwa przekazanej zapłaty wyniosła 222 mln PLN. Wartość księgowa nabytych aktywów netto na moment przejęcia kontroli wynosiła 200 mln PLN – opisał Orlen w sprawozdaniu.

W połowie 2022 roku Orlen wartość swojej inwestycji w udziały Polska Press obniżył o 33 mln zł do 193 mln zł, uzasadniając, że po przeprowadzeniu testu na utratę wartości stopę dyskonta podwyższono do 10,89 proc.

Przez pierwsze dwa lata z nowym właścicielem wydawnictwo notowało ujemną rentowność. W 2021 roku co prawda nieznacznie zwiększyło przychody – z 314 do 314,5 mln zł, ale koszty operacyjne wzrosły o 3 proc. do 330,3 mln zł. Do tego doszedł spadek uzyskanych dotacji i ponad 20 mln zł odpisów, w konsekwencji spółka zanotowała 30,8 mln zł straty netto (wobec 4,1 mln zł zysku rok wcześniej).

Z kolei w 2022 roku przy wzroście przychodów o 4,7 proc. do 329,3 mln zł i kosztów operacyjnych o 13,7 proc. do 375,4 mln zł strata netto wyniosła 23 mln zł.

Spadki w prasie, zamknięto dwie drukarnie

Na przełomie 2022 i 2023 roku Polska Press zamknęła większość z prawie 100 swoich tygodników lokalnych. W 2022 roku zamknęła drukarnię w Koszalinie, a wiosną ub.r. – w Poznaniu.

Portfolio prasowe Polska Press obejmuje ponad 20 dzienników regionalnych („Dziennik Bałtycki”, „Dziennik Łódzki”, „Dziennik Zachodni”, „Gazeta Krakowska”, Głos Wielkopolski”, „Kurier Lubelski”, „Polska Metropolia Warszawska”, „Express Ilustrowany”, „Gazeta Krakowska”, „Dziennik Polski”, „Gazeta Lubuska”, „Gazeta Pomorska”, „Kurier Poranny”, „Gazeta Współczesna”, „Nowa Trybuna Opolska”, „Echo Dnia”, „Gazeta Codzienna Nowiny”, „Głos Dziennik Pomorza”, „Express Bydgoski” i „Nowości Toruńskie”) i kilkadziesiąt tygodników lokalnych.

W ub.r. zdecydowana większość dzienników wydawnictwa zanotowała spadki sprzedaży wynoszące od 10 do 25 proc. Liderem była „Gazeta Pomorska” z 12 350 egz. średniej sprzedaży ogółem, o 16,6 proc. mniej niż przed rokiem (dane Polskich Badań Czytelnictwa).