Uzdrowione media Polska Press będą poważną konkurencją dla lokalnych wydawców

Polska Press została kupiona przez Orlen w 2021 roku za 210 mln zł

Serwisy NaszeMiasto.pl, należące do Polska Press, po ewentualnej zmianie właściciela będą dużą konkurencją dla portali prowadzonych przez lokalne wydawnictwa. Wystarczy, że postawią na jakościowe dziennikarstwo, którego w ofercie Polska Press po przejęciu przez Orlen obecnie nie ma.

Lokalni wydawcy najbardziej obawiają się przejęcia Polska Press przez Wirtualną Polskę.

Polska Press wymaga uzdrowienia

– Już teraz widzimy ekspansję WP w sektor lokalny – mówi Arkadiusz Gruchot, wydawca serwisów z grupy Nowiny.pl dla mieszkańców zachodniej części województwa śląskiego. – Wirtualna Polska szuka dziennikarzy w terenie, a to znaczy, że chce rozbudować lokalne serwisy. To poważny gracz, którego musimy się obawiać – dodaje Gruchot.

Wydawcy lokalni mniej obaw wyrażają w stosunku do codziennych gazet Polska Press. – Gdyby ten wydawca zdecydował się na stworzenie z dzisiejszych dzienników regionalnych tygodników miejskich, to mielibyśmy w tym sektorze poważną konkurencję – mówi Andrzej Andrysiak, szef Rady Wydawców Stowarzyszenia Gazet Lokalnych.

W ocenie Jarosława Śliżewskiego, współtwórcy Stowarzyszenia Praktyków Transformacji Cyfrowych, lokalni wydawcy mają jeszcze czas na przemyślenie swoich strategii. – Na razie Polska Press wymaga uzdrowienia, a to potrwa. I nie ma tu znaczenia, czy grupa zostanie wystawiona na sprzedaż, czy pozostanie w Orlenie. Potrzebuje co najmniej dziewięciu miesięcy na naprawę, choć bardziej realne jest, że nastąpi ona w okresie 18 miesięcy – mówi ekspert.

Grupa Polska Press ze stratami

Zakupem aktywów Polska Press zainteresowana jest nie tylko Wirtualna Polska, ale także Grupa ZPR. Według nieoficjalnych informacjo w Ministerstwie Aktywów Państwowych rozważana jest także opcja sprywatyzowania spółki wydawniczej poprzez giełdę.

Polska Press została kupiona przez Orlen w 2021 roku za 210 mln zł. Średnia sprzedaż egzemplarzowa jej największego tytułu – „Gazety Pomorskiej” wynosiła w 2023 roku 12,35 tys. (dane PBC). Z kolei serwisy internetowe grupy według danych Mediapanelu PBI/Gemius w lutym br. zanotowały 16,6 mln realnych użytkowników.

Ostatnie lata Grupa Polska Press zamknęła stratami – 30,8 mln zł w 2021 i 23 mln zł w 2022 roku.