Za PiS aż 2/3 przychodów Polskiemu Radiu dawały spółki Skarbu Państwa i rząd

Od 22 stycznia 2020 roku do 19 grudnia 2023 prezeską Polskiego Radia była Agnieszka Kamińska

Polskie Radio w 2023 roku, czyli za prezesury Agnieszki Kamińskiej, uzyskało 39 mln zł przychodów z reklam, z czego 26,2 mln zł pochodziło ze spółek Skarbu Państwa, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów i ministerstw – wynika z danych, do których dotarł „Presserwis”. Jeszcze w 2018 roku publiczne radio zarabiało na reklamach 70,3 mln zł.

„Presserwis” zapoznał się z materiałami na ten temat, przygotowanymi przez Agencję Reklamy Polskiego Radia.

W 2023 roku wpływy reklamowe Polskiego Radia były o 21,6 proc. wyższe niż w 2022 roku (32,1 mln zł). Wcześniej przychody z reklam spadały z roku na rok: w 2018 roku wyniosły 70,3 mln zł, w 2019 roku – 63 mln zł, w 2020 roku – 42,8 mln zł, a w 2021 roku – 42,3 mln zł.

Polskiemu Radiu największe przychody reklamowe zapewnia dziś Jedynka. W 2023 roku było to 15,3 mln zł, czyli o 3,8 proc. mniej, niż w 2022 roku. Dla porównania, w 2018 roku Program I zarobił na reklamach 25,8 mln zł.

Trójka w 2023 roku odpowiadała za 9,7 mln zł wpływów reklamowych Polskiego Radia (wzrost o 22,3 proc. w porównaniu z 2022 rokiem). Jeszcze w 2018 roku wpływy Programu III z reklam sięgały 41,5 mln zł.

Spółki Skarbu Państwa – razem m.in. z Kancelarią Premiera i ministerstwami – na reklamy w Polskim Radiu w 2023 roku przeznaczyły 26,2 mln zł, tj. o 37,1 proc. więcej niż w 2022 roku. W okresie 2018-2023 więcej zostawiły tylko w 2018 roku (27,3 mln zł).

W 2023 roku spółki Skarbu Państwa wraz z rządem PiS odpowiadały za 67 proc. przychodów reklamowych Polskiego Radia, podczas gdy w 2018 roku – za 39 proc. W 2019 roku ich udział wynosił 32 proc., w 2020 roku – 39 proc., w 2021 roku – 54 proc., w 2022 roku – 60 proc.

W 2023 roku Orlen wydał na reklamy w Polskim Radiu łącznie 3,6 mln zł, Totalizator Sportowy – 2,7 mln zł, a PKO BP – 1,1 mln zł.

Z kolei KPRM przeznaczył na spoty w publicznym radiu 1,9 mln zł, Ministerstwo Zdrowia – 1,7 mln zł, a Ministerstwo Cyfryzacji – 1,1 mln zł.