80 zgłoszeń wpłynęło na ogłoszony przez Orlen konkurs na stanowisko prezesa i członka zarządu Polska Press Grupy – dowiedział się „Presserwis”. Zgłoszenia są obecnie analizowane pod względem formalnym i merytorycznym. Potem kandydaci zostaną zaproszeni na spotkanie z Radą Nadzorczą, która dokona wyboru członków zarządu Polska Press.
Dane zgłaszających się do konkursu na prezesa i członka zarządu nie są dostępne. Wiadomo jednak, że swoje zgłoszenia wysłali m.in. Marek Dworak, były prezes RMF, czy Wojciech Paczyński, były rzecznik prasowy i szef marketingu Polska Press. Wśród kandydatów na prezesa już wcześniej wymieniano Andrzeja Rozenka, byłego parlamentarzystę Lewicy i wicenaczelnego tygodnika „NIE”. Ten jednak konsekwentnie zaprzeczał doniesieniom.
Orlen ogłosił konkurs na stanowiska w zarządzie grupy mediowej w piątek 23 lutego, czyli w tym samym dniu, kiedy rada nadzorcza grupy odwołała dotychczasowy zarząd w składzie: Stanisław Bortkiewicz, Dorota Kania, Miłosz Szulc i Łukasz Greszta. Termin konkursu był ekspresowy – zgłoszenia pierwotnie miano przyjmować do 28 lutego, a więc przez 5 dni, przy czym tylko 3 dni były robocze. Ten czas miał starczyć kandydatom na zgromadzenie potrzebnych dokumentów, w tym zaświadczenia o niekaralności.
Wobec dużego zainteresowania konkursem Orlen zdecydował się przedłużyć termin składania zgłoszeń do 5 marca do północy.
Od przyszłego prezesa Polska Press Orlen wymaga doświadczenia w zarządzaniu pracą zespołów, umiejętności pracy pod presją czasu i w sytuacjach kryzysowych oraz posiadania dodatkowych umiejętności, takich jak wysoko rozwinięte umiejętności interpersonalne, organizacyjne i etyczne, a także dyspozycyjność. Oprócz tego znajomość języka angielskiego na poziomie umożliwiającym bezpośrednie kontakty biznesowe jest mile widziana, a o doświadczeniu na rynku mediów nie wspomniano.
W konkursie nie mogli brać udziału czynni politycy i działacze partyjni, a ich aktywność społeczna lub zarobkowa nie mogła rodzić konfliktów interesów wobec działalności Orlenu.
Wydawnictwo Polska Press, należące do PKN Orlen, w 2022 roku miało 329,3 mln zł przychodów i 23 mln zł straty. Wzrosły wpływy z reklam i usług poligraficznych, a spadły – ze sprzedaży gazet.
Sprzedaż reklam w roku 2022 zapewniła Polska Press 160,3 mln zł, co oznacza wzrost o 6,5 proc. w stosunku do 2021 roku. Przychody ze sprzedaży gazet spadły o 11 proc., do 69,8 mln zł w 2022 roku. Usługi poligraficzne odpowiadały za 61,6 mln zł przychodów (wzrost o 8,3 proc.).
Koszty działalności operacyjnej były wyższe o 9,4 proc. i wyniosły 375,4 mln zł. Na wynagrodzenia przeznaczono 144,6 mln zł, tj. o 9,4 proc. więcej, niż rok wcześniej. Na koniec 2022 roku w wydawnictwie pracowało 1649 osób (spadek o 8 proc. względem końca 2021 roku).
Polska Press zmniejszyła stratę o 25,3 proc. – z 30,8 mln zł w 2021 roku do 23 mln zł w 2022 roku.
Polska Press wydaje 20 dzienników regionalnych. Najwyższą sprzedaż notowała „Gazeta Pomorska” (średnio 14 805 egz.), kolejne były „Dziennik Zachodni” i „Głos Wielkopolski”.