Interesowało nas, ile spółkę kosztowała działalność serwisu, ile przeznaczono na wynagrodzenia, jakie przychody z jego działalności osiągnięto i ilu internautów korzystało z tej strony (w badaniu Mediapanel PBI/Gemius nie jest ona mierzona).
Katastrofalny wynik SwipeTo.pl
„W całym 2023 roku portal SwipeTo.pl odwiedziło 660 tys. internautów” – odpowiedziała nam TVP. „Działalność portalu SwipeTo.pl nie była nastawiona na osiąganie przychodów” – zaznaczyła spółka, ale na temat kosztów się nie wypowiedziała, informując, że „w pozostałym zakresie zostanie wydana decyzja administracyjna”.
TVP nie jest w stanie sprecyzować, jak zmierzono 660 tys. internautów, co daje średnio 55 tys. miesięcznie. Dla porównania jednak warto przytoczyć dane z badania Gemius/PBI, które stanowi standard pomiaru widowni internetowej w Polsce (łączy pomiar ruchu online (site-centric) i pomiar zachowań panelistów (user-centric)).
Największe serwisy informacyjne w Polsce – Onet.pl i Wp.pl – notują miesięcznie ponad 16 mln użytkowników (real users) – za grudzień 2023 to odpowiednio 16 767 162 i 16 553 646. Nieco mniejsze serwisy – jak Tvn24.pl czy Se.pl lub Money.pl albo o2.pl, Businessinsider.pl czy Eska.pl notują około 10 mln użytkowników miesięcznie (dane: Mediapanel, grudzień 2023).
Serwis Noizz.pl (RAS Polska) także kierowany do młodszych odbiorców odwiedza średnio – jak chwali się wydawca – ponad 5 mln użytkowników miesięcznie. Z kolei należący do Wirtualnej Polski serwis Vibez.pl w pierwszym miesiącu 2024 roku (Mediapanel) zanotował 1,7 mln użytkowników. Serwisy, których target jest jeszcze węższy (w tym specjalistyczne), ale dobrze wykonują swoją pracę dziennikarską i promocyjną, rzadko notują poniżej 0,5 mln użytkowników miesięcznie. Na tym tle wynik SwipeTo jest katastrofalny.
NIK: „Utworzeniu serwisu działaniem niegospodarnym”
Jak podała Najwyższa Izba Kontroli, TVP do końca maja 2023 roku wydała 21,6 mln zł na serwis SwipeTo.pl – uruchomiony w październiku 2022 roku.
Przypomnijmy, że to projekt czasów Jacka Kurskiego, który został wdrożony już za prezesury Mateusza Matyszkowicza. „Utworzenie serwisu i aplikacji SwipeTo przebiegało w sposób nierzetelny i niegospodarny” – oświadczył NIK.
W ocenie NIK podjęcie decyzji o utworzeniu serwisu – co skutkowało wydaniem 21,6 ml zł – „bez wskazania rozeznania potrzeb młodych dorosłych i bez możliwości wskazania, że medium osiągnęło zakładane efekty i w połączeniu z brakiem precyzyjnych wytycznych w zakresie ustalania wynagrodzeń wykonawców sprawia, że całokształt wydatków związanych z tym przedsięwzięciem należy zaklasyfikować jako działanie niegospodarne”.
Treści w SwipeTo.pl dotyczą tematów o charakterze popkulturowym, takich jak muzyka, sport, gaming, film i serial, moda, ale też zdrowie psychiczne, ekologia i nowe technologie. Zgodnie z zapowiedziami ma to być lifestylowy projekt adresowany do Generacji Z.
Trudna do zapamiętania i mało sensowna nazwa
Swipe.to od początku zaczął jednak fatalnie. Opublikowany w październiku 2022 komunikat promocyjny brzmiał protekcjonalnie wobec młodych ludzi z mniejszych miast: „Wierzymy, że młodzi ludzie żyjący na prowincji przeżywają te same rozterki, problemy, radości i pasje, co ich rówieśnicy z Warszawy, Krakowa, Poznania czy Katowic. To nie tak, że dyskryminujemy metropolie. Dobrze wiemy, że to właśnie tam kształtują się trendy, które wpływają na życie młodych ludzi w całej Polsce. I to właśnie im chcemy poświęcać uwagę” – zawile przekonywał wydawca.
Nikogo nie porwała też nazwa, trudna do zapamiętania. – Jak można nazwać serwis „Swipe to”, dać nawet gest swipowania w logotypie, a na samej stronie nie dawać możliwości swipowania, poza belką menu? – irytowali się jesienią 2022 roku eksperci w tekście „Presserwisu”.
Redakcja serwisu liczyła wówczas 30 osób, potem nieco się zmniejszyła, serwis nigdy nie pozyskał znanych nazwisk. Wczoraj portal pracował normalnie, opublikował kilka newsów, w tym o nowej płycie Kanye’ego Westa „Vultures 1” i recenzję serialu „Hazbin Hotel”.