TV Republika, do której przeszli z TVP m.in. Michał Rachoń i Danuta Holecka zyskuje widzów. W ostatnim czasie wyprzedziła Polsat News. Czy stacji uda się zmonetyzować rosnącą oglądalność? – Patrząc na to co się dzieje teraz, wydaje się, że reklamowo ta stacja może zyskać długofalowo, szczególnie, że baza była niewielka, a udziały stacji rynkowe nikłe – uważa Maciej Rzeżuchowski z Media Context.
Po tym, jak na kilka dni wyłączono sygnał TVP Info, w TVP1 “Wiadomości” zastąpił serwis “19:30”, a ekipa “Wiadomości” przeniosła się ze swoim serwisem informacyjnym do TV Republika, stacji tej zaczęła rosnąć znacząco oglądalność.
Kanał po pierwszych dziewięciu dniach po wyłączeniu sygnału TVP Info (oraz TVP3 i TVP World) ogląda średnio 168 tys. widzów, co przekłada się na 2,70 proc. udziału.
Telewizja Republika przejęła widzów TVP Info i TVP3
Należąca do Tomasza Sakiewicza prawicowa stacja TV Republika od kilku dni obszernie krytykuje ostatnie zmiany w mediach publicznych. Jej ramówka niemal w całości jest wypełniona tym tematem. Dodatkowo ze stacją związała się część dotychczasowych pracowników TVP, m.in. Michał Rachoń przeniósł swoją autorską audycję „Jedziemy” z TVP Info do TV Republika (która zmieniła tytuł na „Jedziemy. Michał Rachoń”). Dziennikarz został także dyrektorem programowym stacji.
Z kolei od 29 grudnia na antenie prawicowego kanału pojawia się Danuta Holecka w roli gospodyni serwisu „Dzisiaj” (w TVP była gospodynią m.in. „Wiadomości”, „Gościa Wiadomości” i „Minęła 20-sta”; dziennikarka ze spółki odeszła tuż przed przejęciem publicznego nadawcy przez nowe szefostwo).
Średnia minutowa widownia TV Republika od 20 do 28 grudnia 2023 roku wyniosła 168 tys. osób. Przełożyło się to na 2,70 proc. udziału w rynku telewizyjnym wśród wszystkich widzów, 1,33 proc. w grupie 16-49 oraz 1,65 proc. w grupie 16-59 – wynika z danych Nielsen Audience Measurement, do których dotarł portal Wirtualnemedia.pl.
Dla porównania, w okresie od 1 do 19 grudnia średnie dobowe udziały TV republika wynosiły 0,10 proc. w 4+, 0,03 proc. w 16-49 i 0,05 proc. w 16-59. SHR% stacji w ostatnich dniach wzrósł o odpowiednio 2500 proc., 3633,33 proc. i 3380 proc.
TV Republika wyprzedziła Polsat News
W rankingu kanałów informacyjnych Telewizja Republika w okresie od 20 do 28 grudnia 2023 zajęła miejsce drugie. Wyższy udział w 4+ zanotował tylko kanał TVN24 (7,16 proc.). Na trzecim miejscu znalazł się Polsat News (2,36 proc.), a czołową piątkę uzupełniają Wydarzenia 24 (1,45 proc.) i TVN24 BiS (0,66 proc.).
Dopiero na 9. lokacie sklasyfikowane zostało TVP Info, którego średni dobowy udział wyniósł 0,10 proc. Trzy oczka wyżej uplasowało się TVP3 (0,24 proc.). W panelu NAM monitoring obu stacji wykazywał widownię do środy, 20 grudnia br. do godz. 11.18, czyli do momentu zakończenia nadawania. Oglądalność TVP3 ponownie jest zliczana od 26 grudnia od godzin przedpołudniowych (od momentu wznowienia nadawania), a TVP Info – od 29 grudnia od 19.30.
550 zł za reklamę
Brokerem reklamowym TV Republika jest Polsat Media – to on sprzedaje reklamy na jej antenie.
W cenniku stacji na styczeń 2024 roku 30 sekund spot w dowolnym paśmie kosztuje 550 zł (cena netto, bez rabatów).
Dla porównania – w cenniku Polsat News, który TV Republika wyprzedziła w ostatnich dniach pod względem oglądalności, 30 sekund w paśmie porannym, popołudniowym i wieczornym kosztuje 2-2,9 tys. zł.
Warto przypomnieć, że w sprawozdaniu finansowym TV Republika za 2022 rok poinformowano, że “dzięki zwiększonej oglądalności Telewizji Republika oraz zmianie grupy rozliczeniowej z A16-49 na A16-59, nastąpił wyraźny wzrost przychodów z reklamy telewizyjnej (sprzedaż spotowa) od brokera Polsat Media z poziomu ok 90 tys. zł/mies. do ok. 160 tys. zł/mies., umożliwiający bieżącą spłatę zadłużenia wobec Cyfrowego Polsatu oraz pokrycie kosztów up-link przez Cyfrowy Polsat”.
Czy teraz – przy znaczącym wzroście oglądalności – wpływy reklamowe TV Republika będą rosnąć? Czy więcej agencji mediowych będzie kupowało reklamy w stacji z cennika, a nie pakietowo?
Warto zauważyć, że na jej antenie można zobaczyć reklamy produktów FMCG, farmaceutyków, firm finansowych i ubezpieczeniowych, dalej są też emitowane spoty Olrlenu (z kampanii wizerunkowej i promocji w Orlen Cafe) – niewykluczone, że mogą zniknąć za kilka miesięcy, kiedy zostaną zmienione władze największych spółek i instytucji państwowych.
Możliwe, że przy utrzymaniu tak wysokiego poziomu oglądalności co najmniej do połowy stycznia, czas reklamowy w TV Republika może zdrożeć kilkakrotnie.
– Pewnie jakaś niewielka część rynku planując kampanie tv przez wzgląd na grupę docelową, sympatie, etc zwraca szczególniej uwagę na to, aby być z reklamą w TV Republika – zaznacza w rozmowie Maciej Rzeżuchowski, wiceprezes domu mediowego Media Context.
– Patrząc szerzej to poza kontekstem politycznym z mojego punktu widzenia w procesie optymalizacji to jest kropla w morzu, niewielka składowa różnych pakietów które planujemy, kupujemy. Jeśli TV Republika będzie zyskiwać, a można zakładać, że część widzów TVP Info po zmianach mniej chętnie będzie oglądać ten kanał i TV Republika dla części z nich może być alternatywą, to będą to wzrosty, które przynajmniej częściowo się utrzymają – przewiduje nasz rozmówca. Dodaje, że patrząc na to co się dzieje teraz, wydaje się, że reklamowo ta stacja może zyskać długofalowo, szczególnie, że baza była niewielka, a udziały stacji rynkowe nikłe.
TV Republika z kolejnych multipleksów naziemnych
TV Republika dołączyła do multipleksów lokalnych firmy MWE Teleport w Jeleniej Górze, we Wrocławiu i Świdnicy, gdzie zastąpiła kanał muzyczny Nuta TV. Fakt ten potwierdził w rozmowie z Wirtualnemeda.pl Michał Winnicki, właściciel Grupy MWE. – Możemy komunikować tylko nowości dotyczące naszych własnych programów – zaznacza. MUX-L1 (Jelenia Góra) już przed rokiem zmienił standard na DVB-T2/HEVC. Jako jedyny spośród multipleksów lokalnych został do tego zobligowany decyzją Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Dzięki emisji w nowym standardzie, może oferować więcej stacji telewizyjnych.
Obecnie poza TV Republika (emisja w standardowej rozdzielczości) w skład multipleksu z Jeleniej Góry wchodzą: Echo 24, TV Dami / TV Bolesławiec, TVT (Zgorzelec), TVC, Nuta Gold, Junior Music, Home TV, Power TV, Xtreme TV, Filmax, Stars.TV i TV Okazje. MUX-L4 (Wrocław, Świdnica) na razie nie zmienia standardu. Obecnie w jego skład wchodzą: TV Republika, Echo24, Polsat, TVN, Power TV, Filmax, Home TV, TVC, Xtreme TV, TV Okazje i Stars.TV.