W środę, 20 grudnia nowe władze Telewizji Polskiej zlikwidowały nadający w dotychczasowej formule kanał TVP Info, w zamian ma się pojawić nowa odsłona informacyjnej stacji. TVP Info w tym roku chętniej oglądali mężczyźni niż kobiety. Wśród widowni dominowały osoby starsze, emeryci oraz mieszkańcy wsi. Wzrósł udział osób o wysokich dochodach – szczegółowy raport Wirtualnemedia.pl.
Telewizja Polska zlikwidowała TVP Info i „Wiadomości”
W opublikowanym w środę, 20 grudnia br. przed południem komunikacie podano, że minister kultury i dziedzictwa narodowego Bartłomiej Sienkiewicz odwołał prezesów i członków rad nadzorczych Telewizji Polskiej, Polskiego Radia i Polskiej Agencji Prasowej.
Jednocześnie minister powołał nowe rady nadzorcze tych spółek, które z kolei powołały nowe zarządy. Nowym przewodniczącym rady nadzorczej TVP został Piotr Zemła a jego zastępcą – Maciej Taborowski. Z kolei na stanowisko prezesa powołany został były szef TAI Tomasz Sygut, który zastąpił Mateusza Matyszkowicza.
Nowe szefostwo Telewizji Polskiej w środę doprowadziło do przerwania nadawania kanałów TVP Info, TVP3 i TVP World (w miejscu stacji w środę od godz. 11.18 pojawiły się sygnały TVP1, TVP2 i TVP Kultura oraz inne audycje, m.in. serial „Ranczo”), publiczny nadawca nie pokazał również „Wiadomości” (wydań o 12.00, 15.00 i 19.30), „Teleexpressu” i „Panoramy”. O godz. 19.30 widzów TVP1, TVP Info i TVP Polonia powitał Marek Czyż, który w krótkim oświadczeniu poinformował, że w czwartek TVP rozpocznie emisję „Wiadomości” w nowej odsłonie.
TVP Info oglądało więcej mężczyzn niż kobiet
W okresie od 1 stycznia do 19 grudnia 2023 roku TVP Info oglądało średnio 44,44 proc. kobiet i 55,56 proc. mężczyzn. Struktura widowni stacji w podziale na płeć różniła się od tej, którą charakteryzuje się cały rynek telewizyjny w naszym kraju. Charakteryzuje się przewagą widowni kobiecej – w analizowanym okresie wszystkie stacje śledziło średnio 53,56 proc. kobiet i 46,44 proc. mężczyzn – wynika z danych Nielsen Audience Measurement, do których dotarł portal Wirtualnemedia.pl.
TVP Info jeszcze wyższy udział widowni męskiej nad kobiecą miało w analogicznym okresie rok wcześniej. W okresie od 1 stycznia do 19 grudnia 2022 roku mężczyźni stanowili 57,03 proc., a kobiety – 42,97 proc.
87 proc. widzów stacji stanowi grupa wiekowa 50+ TVP
Info na tle całego rynku charakteryzowało się niskimi wynikami oglądalności wśród młodych widzów. Udziały widowni każdej z tych stacji w grupach wiekowych 4-9, 10-11, 13-15, 16-17, 18-19, 20-24 i 25-29 w badanym okresie wynoszą wyraźnie poniżej 1 proc. Niskie zainteresowanie w najmłodszych grupach wiekowych stacja miała również w analogicznym okresie zeszłego roku.
W kolejnych grupach wiekowych zainteresowanie newsową stacją Telewizji Polskiej stopniowo zaczynało rosnąć. Było bardzo wysokie w starszych grupach wiekowych.
Zdecydowanie najwyższe wyniki oglądalności TVP Info notowało w grupie 50+, w której widownia stanowiła aż 86,55 proc. wszystkich widzów. Dla porównania w całym rynku jest to 62,02 proc.
Wysoki udział widowni wiejskiej
Mniejsze dysproporcje oglądalności TVP Info względem całego rynku notowane były ze względu na miejsce zamieszkania widzów. Stacja miała jednak zauważalną przewagę w strukturze widowni mieszkańców wsi, którzy stanowili 44,96 proc. udziału wszystkich widzów stacji. Wartość ta w całym rynku wynosi 37,97 proc.
Wyraźnie urosły dochody widzów TVP Info
Biorąc pod uwagę średni miesięczny dochód netto danego gospodarstwa domowego w przeliczeniu na 1 mieszkańca (w zł) można zauważyć, że TVP Info w tym roku miało względnie podobną strukturę widowni do całego rynku telewizyjnego w Polsce.
Dla porównania, w okresie od 1 stycznia do 19 grudnia ub.r. TVP Info śledziło mniej osób z wysokimi dochodami, a więcej – z niskimi. Średni miesięczny dochód netto danego gospodarstwa domowego w przeliczeniu na 1 mieszkańca powyżej 5 tys. zł netto w okresie od 1 stycznia do 19 grudnia br. wynosił 36,83 proc., a rok wcześniej było to 33,08 proc. Z kolei w przypadku dochodów od 0 do 1400 zł w tym roku udział widzów wynosił 2,98 proc., a w analogicznym okresie ub.r. – 4,52 proc.
Coraz więcej widzów z wykształceniem podstawowym
TVP Info najchętniej oglądali osoby z wykształceniem podstawowym, a udział takich widzów wzrósł – z 45,55 proc. widowni w okresie od 1 stycznia do 19 grudnia 2022 roku do 46,53 proc. w okresie od 1 stycznia do 19 grudnia 2023 roku (w całym rynku obecnie jest to 42,40 proc.).
70 proc. widowni stacji stanowią emeryci
Ze względu na wykonywany zawód TVP Info najchętniej oglądane było przez emerytów, którzy w tym roku stanowili 69,54 proc. widowni stacji. Dla porównania, wszystkie stacje telewizyjne w Polsce w strukturze widowi średnio mają 43,33 proc. emerytów.
W okresie od 1 stycznia do 19 grudnia 2023 roku średni rynkowy udział TVP Info wyniósł 5,08 proc. W środę, 20 grudnia (w dniu wyłączenia sygnału stacji) średniodobowy wynik uplasował się na poziomie 0,87 proc. Aktualnie Nielsen chwilowo nie mierzy widowni kanału, który najczęściej nadaje wymiennie sygnał TVP1 lub TVP2. Pomiary stacji mają powrócić wtedy, kiedy Telewizja Polska wznowi emisję TVP Info w nowej odsłonie.
ADH% (Adhesion) – udział procentowy widzów poszczególnej grupy względem liczebności grupy odniesienia np. udział widowni w wieku 65+ względem wszystkich widzów. Tym samym wskaźnik ten informuje o strukturze demograficznej widzów, a tym samym opisuje atrakcyjność programu. Adhesion dla kilku grup sumuje się do 100 proc. pod warunkiem, że badane grupy w całości zawierają się w grupie odniesienia – np. kobiety 4+ i mężczyźni 4+ w odniesieniu do grupy wszyscy 4+.