– Przede wszystkim skupiam się na pracy z biznesem i tymi, którzy muszą wejść w jakąkolwiek formę interakcji z publicznością. Czy to duża scena, czy to mniejsza scena, czy to prezentacja przed inwestorami, zarządem albo radą nadzorczą, nie mam pewności, że oni wszystko na temat publicznych wystąpień wiedzą. Dlatego zabierając się za podręcznik, układałem sobie kolejność rozdziałów na podstawie własnego doświadczenia, wynikającego z mojej pracy – mówi w rozmowie z „Presserwisem” Jarosław Kuźniar.
Kuźniar: „Technika przychodzi później”
– Wszystko zaczyna się i kończy w głowie występującego. To strach, o którym mówią wszyscy, ale który zaczyna się od niedowartościowania, braku poczucia własnej wartości, to obawa przed oceną innych. Dlatego układając ten podręcznik, zaprosiłem do niego ekspertów.
Eksperci to m.in. psychologowie tłumaczący strach, panikę, potrzebę perfekcjonizmu, czy zasady przyjmowania informacji zwrotnej. Nie tylko w czasie samego występu, ale również po jego zakończeniu.
– Wszystkim wydaje się, że problemem wystąpień publicznych są mowa, technika: nie wiem jak się zachować na scenie, nie wiem jak stanąć, jak mówić. Ale, mówiąc brutalnie, to jest wtórne – podkreśla Kuźniar. – Dobre wystąpienie zależy od tego, jak występujący jest przygotowany mentalnie. Do jakiego stopnia wykazuje gotowość zmierzenia się z publicznością. Technika przychodzi później.
„Każdy musi poradzić sobie na własny sposób”
Ale to niejedyne porady, jakie można znaleźć w „The Host”. Jarosław Kuźniar opisał też własne doświadczenia w pracy z głosem i podczas wystąpień. Opowiada o ćwiczeniach, które sam wykonywał, o zasadach storytellingu, o tworzeniu własnych przekazów medialnych.
– Zależało mi, żeby tych opowieści o moich doświadczeniach było jak najmniej – przyznaje Kuźniar. – Ale jednocześnie chciałem się skupić na rzeczach, które ja sam potrafię, bez konieczności odwoływania się do tego, do czego odwołuje się większość autorów podobnych poradników. To nie tak, że jestem panem z telewizji i opowiadam, jak sobie poradziłem z wystąpieniami. Każdy, wychodząc na scenę, musi poradzić sobie na własny sposób. Dlatego starałem się, żeby moje doświadczenia były zobiektywizowane tak, by każdy mógł w nich znaleźć receptę dla siebie.
Interesująca jest oprawa graficzna książki. To ponad 120 ilustracji nie tylko uzupełniających tekst, ale też pozwalających czytelnikowi na zrozumienie niektórych mechanizmów wystąpień publicznych. Ilustracje te znajdzie nabywca papierowego wydania i e-booka. Audiobook ukaże się dopiero w lutym przyszłego roku.
Książka „The Host. Podręcznik skutecznego mówienia do ludzi” jest już dostępna w przedsprzedaży.
Jarosław Kuźniar jest prezenterem i dziennikarzem. Od 15. roku życia pracuje w prasie, radiu i telewizji. Od kilku lat prowadzi Voice House – innowacyjne studio podcastowe. Jako pierwsze w Polsce zaczęło wykorzystywać sztuczną inteligencję do czytania newsletterów na temat wojny rosyjsko-ukraińskiej.