W piątek, 1 grudnia, startuje pierwsza z przedświątecznych licytacji na antenie Radia 357. W sumie będą cztery takie licytacje, poprowadzi je Kuba Strzyczkowski, a dochód z nich zostanie przeznaczony na pomoc psychologiczną dla polskich i ukraińskich dzieci. W spocie antenowym promującym akcję wziął udział Wiktor Zborowski.
Jak co roku, partnerem licytacji w Radiu 357 jest Fundacja Świętego Mikołaja. Przedświąteczne licytacje będą cztery i odbędą się w kolejne piątki: 1, 8, 15 i 22 grudnia w godzinach 16:00-19:00. – Grudniowe licytacje w Radio 357 to już tradycja. Wspólnie z redaktorem Kubą Strzyczkowskim i słuchaczami robimy wszystko co w naszej mocy, aby niezbędna pomoc dotarła do najbardziej potrzebujących. W tym roku zbieramy na wsparcie psychologiczne dla dzieci z Polski i Ukrainy -informuje na swojej stronie Fundacja Świętego Mikołaja.
Przedmioty na licytacje podarowały osobistości świata muzyki, kultury, sportu. 1 grudnia, podczas pierwszej licytacji odbędzie się także premiera świątecznego utworu “Przyjaciół Pewnej Ryby”. W tym roku słowa do piosenki napisał Artur Andrus.
Słuchacze z pomocą dzieciom
Tegoroczna pomoc przeznaczona będzie na wsparcie psychologiczne dla dzieci z Polski i Ukrainy. – Aktualne dane dotyczące zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży są alarmujące. W Polsce 9 proc. osób poniżej 18 roku życia, czyli ok. 630 tys. wymaga pomocy systemu lecznictwa psychiatrycznego i psychologicznego. W ciągu ostatnich pięciu lat liczba prób samobójczych w tej grupie wzrosła o 51 proc. A są to dane niepełne, bo nie wszystkie takie zdarzenia są zgłaszane do organów ścigania – mówi Joanna Paciorek z Fundacji Świętego Mikołaja.
Zebrane środki przeznaczone będą na kontynuację indywidualnego programu Pomocy Psychologicznej dla dzieci w Polsce, na dotacje dla 300 szkół z małych miejscowości na profilaktykę psychologiczną, organizację grupy wsparcia dla psychologów i pedagogów szkolnych oraz działalność Świetlicy Świętego Mikołaja w Iwano-Frankiwsku, prowadzącej warsztaty, konsultacje i wsparcie dla dzieci pokrzywdzone przez wojnę w Ukrainie.
W ramach akcji prowadzone będą licytacje antenowe, aukcje charytatywne na Allegro oraz zbiórka z wykorzystaniem wiadomości SMS i wpłat na konto fundacji. Po raz pierwszy uruchomiona została też opcja „Pomagaj podwójnie” – Radio 357 przekaże fundacji pierwsze wpłaty od nowych patronów wykonane poprzez stronę pomagamy.Radio357.pl. Wszyscy wpłacający mogą pobrać imienny certyfikat z podziękowaniem za włączenie się w akcję.
Antenowe licytacje zawsze zaskakują
Cztery licytacje na antenie prowadzi Kuba Strzyczkowski. – Co roku słuchacze zaskakują nas swoją hojnością i zaangażowaniem. To jeden z wielu niezwykłych dowodów, że Radio 357 jest nie tylko internetową rozgłośnią, ale skupia wokół siebie niesamowitą społeczność, która chce razem robić coś dobrego. Bez antenowych licytacji Pana Kuby ten przedświąteczny czas byłby dużo uboższy – także u nas, na Słowackiego, gdzie w piątkowe popołudnia wszystko nieco staje na głowie – mówi Olga Mickiewicz z zarządu Radia 357.
Słuchacze będą telefonicznie licytowali przedmioty ofiarowane przez znane osobistości świata muzyki, sztuki i sportu. Co tydzień na licytację będą trafiały zestawy 4-5 propozycji – m.in. od Taco Hemingwaya, braci Kacperczyk, Zbigniewa Preisnera, Grzegorza Turnaua czy Marka Niedźwieckiego. – I będą to nie tylko przedmioty materialne, ale też wspólne doświadczenia – skok z Tomaszem Kozłowskim, rekordzistą w skokach spadochronowych, kawa z pisarzem Markiem Krajewskim czy rejs z naszym aukcjonerem – Kubą Strzyczkowskim. Zdradzamy tylko kilka nazwisk i propozycji, reszta niech będzie niespodzianką, ale lista robi wrażenie – opowiada Ewa Koch, koordynująca pulę do licytacji antenowych.
Dziennikarze podwiozą do pracy
W serwisie Allegro Charytatywni swoje propozycje do wylicytowanie przedstawią dziennikarze Radia 357. Historyczny rekord należy tutaj do Marka Niedźwieckiego – kawę z Niedźwiedziem wylicytowano w 2021 roku za prawie 50 tysięcy złotych.
– W tym roku też mamy bardzo atrakcyjne pomysły, które polecamy wszystkim allegrowiczom. Nasi dziennikarze muzyczni zabiorą zwycięzcę licytacji na koncert, a redakcyjni spece od motoryzacji podwiozą do pracy autem, które zrobi wrażenie. Można wylicytować zwiedzanie Śląska z „Głosem Google Maps”, czyli dziennikarzem Radia 357 Jarosławem Juszkiewiczem. Piotr Stelmach zadeklarował, że z domu słuchacza zrealizuje swoją audycję, a Patrycjusz Wyżga osobiście oprowadzi po Centrum Nauki Kopernik. Kto tylko może w redakcji włącza się w akcję ze swoim pomysłem – zebrał się imponujący zestaw często zwariowanych inicjatyw, które wystawimy na Allegro przez te trzy grudniowe tygodnie – wyjaśnia Olga Mickiewicz z zarządu Radia 357.
Dziennikarze śpiewają piosenkę z tekstem Artura Andrusa
Akcję promują specjalny spot antenowy oraz świąteczna piosenka „Przyjaciół Pewnej Ryby”. – W spocie w roli św. Mikołaja wystąpił Wiktor Zborowski, który zgodził się w tym roku zastąpić nieodżałowanego aktora, pana Franciszka Pieczkę – przez wiele lat wspierającego swym głosem akcję świąteczną. W tym roku otrzymaliśmy od rodziny pana Franciszka jego ulubione szachy, które będzie można wylicytować – mówi Ewa Koch.
W trakcie pierwszej aukcji, 1 grudnia swoją premierę będzie miał towarzyszący akcji utwór, wykonany przez „Przyjaciół Pewnej Ryby”. – Pod tym artystycznym kryptonimem kryją się tradycyjnie dziennikarze Radia 357 oraz patroni, którzy wylicytowali udział w nagraniu rok temu. W tym roku też oczywiście będzie taka możliwość. Wykonawcy dali z siebie wszystko, Patroni tradycyjnie dostaną ściągawki z tekstem i mamy nadzieję, że będą nucić podczas świątecznych przygotowań – mówi Agnieszka Szwajgier, koordynująca projekt „Przyjaciół Pewnej Ryby”.
Piosenka nosi w tym roku tytuł „Karp umiarkowanie sentymentalny”. Słowa napisał Artur Andrus. Współautorami utworu są Kuba Strzyczkowski i Wojciech Kaleta. Muzykę skomponował Łukasz Pietsch. Nagrania nadzorował Filip Jaślar. Piosence towarzyszy klip video autorstwa Marka Dakowskiego.
Rok temu – 1,5 mln zł na pomoc dzieciom
W ubiegłym roku podczas przedświątecznej akcji pomocy organizowanej przy współudziale Radia 357 zebrano niemal 1,5 mln zł. Także wówczas licytacje trwały od początku grudnia 2022 roku, a nowością było to, iż licytować było można przy pomocy smartfona, bez łączenia z anteną. Pomocą w akcji służył Dom Aukcyjny Desa Unicum. Same licytacje antenowe przyniosły ponad 900 tys. zł z całej kwoty.
Natomiast zimą 2021 roku przeprowadzone akcje bożonarodzeniowe Radia 357, m.in. trzy licytacje na antenie rozgłośni, przyniosły 1,3 mln zł na cele charytatywne. Niemal 400 tys. zł przyniosła sama licytacja zestawu czapeczek wszystkich zespołów Formuły 1.
Radio 357 zostało uruchomione jesienią 2020 roku, a na stałe jest emitowane od stycznia 2021 roku. Rozgłośnia jest oparta na wpłatach od internautów – na Patronite obecnie wspiera ją ponad 50 tys. użytkowników, wpłacając co miesiąc 929,2 tys. zł.