Rada Etyki Mediów opublikowała odpowiedź na skargę Mateusza Rędziocha. Miesiąc wcześniej (na kilka dni przed wyborami) zawiadomił on REM, a także Krajową Radę Radiofonii i Telewizji, Radę Mediów Narodowych, Organizację Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie, Europejską Unię Nadawców, Reporterów bez Granic i Komitet Ochrony Dziennikarzy w sprawie audycji w TVP Info.
Rędzioch zauważył, że w kanale „brakuje obecnie informowania o bieżących wydarzeniach, jak np. kryzys w generalicji Wojska Polskiego, za to uprawiana jest autopromocja w postaci ciągłego komentowania własnej audycji Debata Wyborcza, która standardów debaty nie spełniała”.
„Emitowanie spotu wyborczego jednego komitetu wyborczego w ramach audycji (nie w bloku reklamowym, czy spotów wyborczych) oraz relacji z mało istotnych wydarzeń, takich jak otwarcie komisariatu policji przez przedstawiciela partii rządzącej czy podpisania listu intencyjnego ws. powstania oddziału muzeum, jest wprost elementem kampanii wyborczej” – podkreślił skarżący.
I dodał: „W ramach programu nie zapewnia się pluralizmu wypowiedzi, audycje komentowane są jednostronnie, a tym samym TVP Info czynnie bierze udział w kampanii wyborczej na rzecz jednego z komitetów, co zaprzecza jakimkolwiek standardom pracy dziennikarzy, demokracji i kampanii wyborczej”.
REM: Propaganda zamiast informacji
Rada zgodziła się z oceną Rędziocha, dodając, że „na propagandę zamiast informacji w programach TVP wskazywali analitycy mediów”. Przypomniała monitoring telewizji publicznej przez Towarzystwo Dziennikarskie i obserwatorów OBWE.
„Od 2019 roku Rada Etyki Mediów ponad 20 razy odpowiadała na podobne do Pańskiej skargi osób i instytucji zarzucających TVP i Polskiemu Radiu niewypełnianie misji nadawcy publicznego w konkretnych audycjach” – napisał członek REM Andrzej Krajewski.
„Potwierdzamy że TVP i Polskie Radio od 2016 roku zatraciły charakter nadawcy publicznego, którego przekaz zgodnie z art. 21.1 ustawy o radiofonii i telewizji powinien charakteryzować się »pluralizmem, bezstronnością, wyważaniem i niezależnością«” – dodał w piśmie.
Z danych Nielsena wynika, że w październiku br. TVP Info miał 5,92 proc. udziału w rynku telewizyjnym.