O pierwszych skargach informowaliśmy w połowie września. Wówczas niezadowolenie ze zmian wyraziło kilka osób. W ciągu kilku tygodni ta liczba się zwiększyła. – Do UOKiK wpłynęło łącznie kilkanaście skarg konsumentów w związku z problemami po połączeniu Play i UPC. Dotyczą one indywidualnych problemów, np. spadku jakości usług, rozbieżnych informacji u konsultantów obu firm, braku możliwości skorzystania z ofert promocyjnych P4 przez dawnych klientów UPC – informuje Wirtualnemedia.pl Maciej Chmielowski z Departamentu Komunikacji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
UOKiK rozpatruje skargi i decyduje czy wszcząć stosowne postępowanie. Jeśli wykaże ono łamanie praw konsumentów lub konkurencji, to operator może zostać ukarany karą w wysokości do 10 proc. rocznych przychodów. Nie zawsze postępowania kończą się jednak ukaraniem. Czasami regulator ogranicza się do upomnienia. Postępowanie może trwać nawet kilka lat.
Krytyka nowej oferty
W maju pakiety telewizyjne UPC Polska zastąpiono ofertą Play. W starej ofercie było 189 stacji, a w nowej 157. Wprowadzono też możliwość wymiany punktów na dostęp do serwisów streamingowych lub poszczególnych stacji. Było to krytykowane przez część abonentów jako nieczytelne i skomplikowane rozwiązanie. Z czasem dołączono wybrane stacje, których zabrakło w ofercie Play: Eurosport 2, TVP Info, TVP Kultura, TVP Sport, TVP Nauka i Alfa TVP i TV Republika. Nadal w pakietach brakuje jednak wielu kanałów tematycznych m.in. Telewizji Polskiej. Obecnie w skład pakietów Play wchodzi 165 kanałów.
W ostatnich tygodniach konsultanci Play dzwonią do dotychczasowych klientów UPC Polska i zachęcają ich do migracji do nowych ofert. – Od początku września wybrani klienci posiadający usługi UPC otrzymują propozycję przejścia na nowe oferty Play na warunkach promocyjnych. Nie jest to wyłącznie wymiana urządzeń na bardziej nowoczesne, czyli Play Box Net oraz Play Box TV, a propozycja zmiany usług na rozwiązania Play. Wyrażenie zgody na naszą propozycję jest całkowicie dobrowolne, klienci nadal mogą korzystać ze swoich usług na dotychczasowych niezmienionych warunkach – zapewnił Play.
Zmiana wiąże się często z większą prędkością internetu i nieznaczną podwyżką opłat abonamentowych. Towarzyszy temu wizyta instalatora, która kosztuje 50 zł. W poprzednich latach UPC za darmo instalował router na przykład po przeprowadzce. W związku z fuzją UPC Polska i Play, nie można rozwiązać umowy przed zakończeniem okresu zobowiązania. Operator wyjaśniał to w korespondencji do klientów.
Gorsza jakość usług? Play zaprzecza
Część klientów UPC Polska narzekało w komentarzach na powtarzające się problemy z usługą internetową po zmianie właściciela firmy. Zdaniem Play, sieć działa prawidłowo. – Dzięki wieloletnim inwestycjom w najnowocześniejszą infrastrukturę dysponujemy siecią szerokopasmową zapewniającą niezawodną jakość usług nawet w przypadku wyjątkowych potrzeb naszych klientów i ponadstandardowych sytuacji, czego przykładem był czas pandemii. Nasza sieć działa prawidłowo a planowe prace wykonywane są w godzinach najmniejszego ruchu sieciowego i dokładamy starań, żeby trwały jak najkrócej – tłumaczyło niedawno biuro prasowe Play.
W 2020 roku francuska Grupa Iliad za 9,6 mld zł kupiła sieć komórkową Play. Przed rokiem sfinalizowano z kolei przejęcie UPC Polska od Liberty Global za 7,013 mld zł. Latem Play ograniczył liczbę salonów i wysp sprzedażowych UPC w centrach handlowych. Część placówek, które były w innych lokalizacjach przemianowano na Salony Obsługi i Sprzedaży Play. 31 sierpnia nastąpiło prawne połączenie spółek P4 (operator sieci Play) i UPC Polska.