Grupa ZPR Media zawnioskowała do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji o zmianę nazwy radia SuperNova na Eska 2. Sieć stacji lokalnych pod tym szyldem ma grać wyłącznie polskie utwory. Zdaniem ekspertów rynku rebranding to dobry ruch, bo rozpoznawalność SuperNovej nie była wysoka. – Znajomość wspomagana brandu Eska, a mieliśmy kilka lat temu takie wyniki, kształtuje się między 70 a 80 procent słuchaczy. W porównaniu z brandem SuperNova, który ani nie zdobył słuchaczy, ani rozpoznawalności, to przepaść – mówi Kamil Dąbrowa.
Grupa ZPR Media chce zakończyć funkcjonowanie marki radiowej SuperNova. Zastąpić ma ją Eska 2 – wniosek o zmianę nazwy trafił właśnie do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji – dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl.
– Dopiero wpłynął wniosek. Będziemy się pochylać [nad nim] tak szybko, jak to tylko możliwe – przekazała nam Teresa Brykczyńska, rzeczniczka prasowa KRRiT.
Szersze grono słuchaczy?
– Trwają prace nad rozwojem marki parasolowej ESKA – przyznaje Magdalena Godzik, PR managerka Grupy ZPR Media. – Do Radia ESKA i Eska ROCK już wkrótce dołączy marka ESKA2, data startu projektu ESKA2 uzależniona jest jednak od decyzji Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Oczywiście ESKA2 realizować będzie wszelkie zapisy koncesyjne – podkreśla.
– Wraz ze zmianą nazwy nastąpi korekta strategii programowo-promocyjnej, ale jest zbyt wcześnie by mówić o szczegółach – ucina Olgierd Wojtkowiak, który we wrześniu został dyrektorem programowym radia SuperNova. – Mogę jedynie zapewnić, że nie mamy w planach anteny w formacie „CHR po polsku” [Contemporary hit radio, czyli radio ze współczesnymi przebojami – red.]. ESKA2 będzie stacją inną od Radia ESKA, skierowaną do szerszego grona słuchaczy – zaznacza.
– Niezmiennie będzie to unikatowa oferta na polskim rynku radiowym: sieć stacji lokalnych grających tylko i wyłącznie polskie utwory – dodaje Wojtkowiak. – To jest świetny czas dla szeroko rozumianej polskiej muzyki pop, z mowy potocznej znika fraza „jak na polski kawałek, to fajna piosenka”, coraz częściej nasze nagrania w niczym nie ustępują światowym hitom. Jestem przekonany, że na tej zmianie skorzystają wszyscy: słuchacze, polscy artyści i sama marka ESKA – mówi dyrektor programowy.
Uzasadniona zmiana
– SuperNova nie zdobyła odpowiedniego rynku i co za tym idzie popularności, udziału w rynku – ocenia Kamil Dąbrowa, w latach 2011-2016 dyrektor Programu Pierwszego Polskiego Radia, później naczelny Radia Zet Gold i Meloradia, w przeszłości zaś m.in. szef programowy Radiostacji, zastępca dyrektora programowego Roxy FM, dyrektor muzyczny Tok FM, a także dyrektor radiowej Czwórki oraz Polskiego Radia BiS. – Właściciele długo byli niezadowoleni z tego formatu, natomiast Eska jest uznanym brandem i formatem. Zmiana jest zatem uzasadniona, ale pytanie, co będzie za tym się kryło – dodaje.
Dąbrowa zastanawia się jednak, czy nazwa Eska 2 będzie docelowym rozwiązaniem. – Dwójki niekoniecznie stają się stacją pierwszego wyboru. Myślę, że właściciele chcą postawić na silny, rozpoznawalny brand. Pamiętam, że znajomość wspomagana brandu Eska, a mieliśmy kilka lat temu takie wyniki, kształtuje się między 70 a 80 procent słuchaczy. W porównaniu z brandem SuperNova, który ani nie zdobył słuchaczy, ani rozpoznawalności, to przepaść – podkreśla.
Czy Eska 2 będzie dobrą nazwą dla projektu? – Dzisiaj na rynku nie chodzi tylko o brandy, ale też zawartość. Jeśli ma być tam muzyka polska, to nie jest najbardziej fortunna nazwa, która w jakikolwiek sposób oddaje zawartość tego brandu, kontent tej stacji – uważa były dyrektor Jedynki.
– Rynek radiowy jest dość ciasny i bezwzględny dla nowych brandów. W ostatnich latach jedynym dużym przesunięciem były niebywałe spadki w udziałach Polskiego Radia, co zostało zagospodarowane przez dwie największe stacje komercyjne oraz stację news Tok FM. To byli najwięksi beneficjenci upadku Jedynki i Trójki – mówi Dąbrowa.
– Były pomysły, żeby posługiwać się brandem Eska, jest Eska Rock. Eska 2 to trochę dziwna nazwa, powinno to raczej nazywać się Eska.pl czy Polska Eska, bo oni muszą grać polską muzykę – mówi anonimowo przedsiębiorca z branży radiowej. – Nie dziwi mnie zmiana, bo SuperNova sukcesu nie ma. Zrobili sobie kuku niepotrzebną zmianą dawnej nazwy, teraz próbują to odkręcić, znaleźć drogę, żeby zaistniała ponownie. Eska na pewno jest silnym brandem, więc podpięcie się pod niego będzie dla SuperNovej wsparciem – podkreśla.
ZPR kupiły Muzo.fm od Polsatu
Niemal rok temu grupa zawarła z Telewizją Polsat porozumienie dotyczące sprzedaży udziałów Muzo.fm. Strony spodziewały się, że transakcja zostanie sfinalizowana w pierwszym kwartale br. Tak się jednak nie stało. Pytana o to Magdalena Godzik mówi krótko: Transakcja jest w trakcie finalizacji.
Radio SuperNova to sieć rozgłośni lokalnych nadających w Warszawie, Ostrołęce, Krakowie, Rzeszowie, Gdańsku, Wrocławiu, Jeleniej Górze, Opolu, Trzebnicy, Nowym Sączu, Rzeszowie, Łodzi, Szczecinie, Koninie oraz Kielcach. Stacja w każdym z tych miast nadaje lokalne serwisy informacyjne i kulturalne.
SuperNova pod obecną nazwą nadaje od ponad dwóch lat. Poprzednio na tych samych częstotliwościach nadawało Radio Wawa. Właściciel zdecydował się na zmianę nazwy, by nie kojarzyła się tylko z Warszawą, jednak ta operacja poskutkowała spadkiem słuchalności rozgłośni.
Z danych Radio Track wynika, że w okresie od lipca do września br. udział Radia SuperNova w rynku wyniósł 0,8 proc. wobec 0,6 proc. rok wcześniej. Udział Radia ESKA w tym samym czasie to 7,1 proc. (8,1 proc. w 2022 roku).