Pod koniec III kwartału roku liczba abonentów satelitarnych wynosiła 69 tys., natomiast IPTV 867 tys. W tej drugiej kategorii od końca II kwartału przybyło 14 tys. klientów. Przed rokiem Orange Polska miał 169 tys. abonentów satelitarnych. Tym samym w ciągu dwunastu miesięcy stracił ich 100 tysięcy. W ciągu roku firmie udało się za to pozyskać 73 tys. abonentów korzystających z technologii IPTV.
Bez daty rezygnacji z technologii satelitarnej
Firma nie zdradza czy w przyszłości całkowicie zrezygnuje ze świadczenia usług drogą satelitarną. Takowa oferta jest udostępniana dzięki współpracy z platformą Canal+, dlatego dekodery Orange mają niemal identyczny układ na liście kanałów, co większa platforma. Użytkownicy IPTV mają dostęp do większej liczby kanałów telewizyjnych. Dodatkowo są dostępne m.in. Kobieta, TVP World, Dizi, Game Toon HD, E-Sport, Music Box, Polsat Sport, Polsat Sport Extra.
Orange Polska także w poprzednich kwartałach tracił abonentów satelitarnych. Tylko w 2022 roku ich liczba zmniejszyła się o ponad połowę (151 tys.). Firma zyskała za to 111 tys. klientów IPTV. – Nasza strategia nakierowana na rozwój IPTV idzie bardzo dobrze. Od dawna odchodzimy od technologii DTH. Telewizja linearna cały czas dobrze się sprzedaje, natomiast OTT świetnie dopełnia naszą ofertę – tłumaczył Jabczyński. Direct-to-Home (DTH) to odbiór satelitarny. Tylko w 2022 roku Orange Polska straciła ponad połowę abonentów satelitarnych (151 tys.) i zyskała 111 tys. klientów IPTV.
Największe spadki w USA
Z największymi spadkami muszą się mierzyć operatorzy zza oceanu. Amerykańskie sieci kablowe, platformy cyfrowe i inni dostawcy płatnej telewizji, reprezentujący 96 proc. rynku, w II kwartale 2023 roku stracili 1,730 mln abonentów. Z danych Leichtman Research Group wynika, że w tym samym okresie 2022 roku, ubyło 1,725 mln klientów. Wielu klientów rezygnuje z takich usług, aby na własną rękę wykupywać m.in. Netfliksa, Amazon Prime Video, Disney+ czy Max (do niedawna HBO Max). W Stanach Zjednoczonych coraz większą popularnością cieszą się kanały FAST, czyli bezpłatne stacje w streamingu z reklamami. W USA kwitnie też piractwo IPTV.
Canal+ od ponad trzech lat nie aktualizuje danych o liczbie abonentów na polskim rynku. W 2020 roku wynosiła ona 2,7 mln. Ostatnio firma przestała również podawać połączone dane dla wszystkich rynków. Polsat Box (wcześniej Cyfrowy Polsat) już od lat nie podaje precyzyjnych danych. Na koniec II kwartału br. w sektorze płatnej telewizji o 4,3 proc. do 4,89 mln spadła liczba usług jednostkowych (RGU) w modelu abonamentowym. Przed rokiem wynosiła ona 5,12 mln. Szefowie firmy tłumaczyli, że to wciąż pokłosie zamknięcia dwa lata temu iPli, która była oferowana za niewielką opłatą dla wybranych abonentów. Wyniki ma poprawić likwidacja darmowego serwisu streamingowego Polsat Go i wprowadzenie taniego pakietu Polsat Box Go Start za 30 zł rocznie, czyli równowartość 2,50 zł miesięcznie.