Telewizja Polsat zrezygnowała z miejsca dla kanału W24 w MUX-8 naziemnej telewizji cyfrowej. Jak dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl, na razie do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji nie wpłynął żaden wniosek dotyczący emisji w ósmym multipleksie. Do wzięcia udziału w konkursie przygotowuje się dopiero Red Carpet Media Group.
Na początku roku kanały TVP Kultura HD i TVP Kobieta zostały przeniesione z MUX-8 na MUX-6. KRRiT zdecydowała, że w miejsce tych stacji pojawią się trzy nowe, nadawane w standardowej rozdzielczości. W nieformalnych konsultacjach przewodniczącego KRRiT zaproponowano 14 kanałów telewizyjnych. W maju ruszył konkurs, w którym miały zostać wyłonione stacje wyspecjalizowane, czyli tematyczne.
Red Carpet Media Group zaproponowała trzy kanały filmowo-serialowe, ale wnioski firmy odrzucono, bo wbrew ogłoszeniu, dotyczyły rozszerzenia koncesji, a nie jej przyznania. W postępowaniu uwzględniono tylko wniosek Telewizji Polsat o koncesję dla kanału informacyjnego W24. Chodzi o Wydarzenia 24. Stacja od dwóch lat prowadzi emisję eksperymentalną w wysokiej rozdzielczości w MUX-4. Kilka tygodni temu informowaliśmy, że Polsat złożył też wniosek o koncesję dla W24 w MUX-1. W konkursie dotyczącym pierwszego multipleksu KRRiT wyłoni jeden kanał w jakości HD.
„Liczymy, że ktoś może się zgłosić”
Podmioty zainteresowane obecnością w ósmym multipleksie, mają jeszcze nieco ponad tydzień na wzięcie udziału w konkursie. – Nikt nie zgłosił się do konkursu odnośnie MUX-8, a termin mija 9 października. Po tym, jak Polsat wycofał wniosek W24 na MUX-1, a Red Carpet złożył wadliwy wniosek, nie ma nikogo. Ale jest jeszcze trochę czasu, więc liczymy, że ktoś może się zgłosić – mówi Wirtualnemedia.pl prof. Tadeusz Kowalski, członek KRRiT.
Z udziału w konkursie nie rezygnuje Red Carpet Media Group, nadawca Red Carpet TV i RedTop TV. – My bierzemy udział w konkursie odnośnie MUX-8 z dwoma kanałami serialowo-filmowymi, ale do różnych wiekowo grup odbiorców ze zdecydowanie różnym programmingiem. Tak, żeby KRRiT miała wybór. To jest propozycja nieco zmodyfikowana wobec tej, którą już składaliśmy – informuje Wirtualnemedia.pl Leszek Kułak, przewodniczący rady nadzorczej firmy. Zapewnia, że tym razem wnioski będą poprawne. Nie chce podawać nazw stacji, ponieważ nadal Red Carpet Media Group weryfikuje dostępność m.in. domen internetowych i profili na mediach społecznościowych, które mogłaby zarejestrować dla nowych stacji.
Telewizja Polsat nie odpowiedziała na nasze pytania w sprawie wycofania się z konkursu dotyczącego MUX-8. Urząd Komunikacji Elektronicznej wciąż zajmuje się wnioskiem należącej do Cyfrowego Polsatu spółki Info-TV-FM odnośnie przedłużenia decyzji eksperymentalnej dla naziemnego MUX-4. Jeśli UKE wyda pozytywną decyzję, to emisja stacji Wydarzenia 24 będzie mogła być kontynuowana na tym multipleksie przez 10 kolejnych lat i to w jakości HD.
Większe zainteresowanie MUX-1
Podczas wtorkowego posiedzenia KRRiT nie wyłoniła zwycięzców konkursu dotyczącego pierwszego multipleksu. Miejsce dla MUX-1 jest dla nadawców bardziej atrakcyjne aniżeli w MUX-8. Pierwszy multipleks jest nadawany w zakresie UHF, a ósmy w VHF. Wielu odbiorców potrzebuje do MUX-8 bardziej rozbudowanej anteny, a więc realny zasięg MUX-1 jest większy. Poza tym emisja odbywa się w przestarzałej standardowej rozdzielczości.
Na udział w konkursie o miejsce na MUX-8 nie zdecydowała się m.in. Grupa MWE, chociaż wcześniej to rozważała. – Po głębszej analizie okazało się, że koszty nadawania naziemnego na MUX-8 przewyższają przychody reklamowe generowane przez widzów eterowych tego multipleksu. Poczekamy raczej na konkurs na MUX-1 – tłumaczył w rozmowie z Wirtualnemedia.pl jej właściciel Michał Winnicki. Koncesja w ogólnopolskim multipleksie kosztuje od blisko 13,5 do 15 mln zł. Do tego dochodzi jeszcze ponad 6 mln zł rocznie dla Emitela, operatora multipleksów naziemnej telewizji cyfrowej.
Grupa MWE zaproponowała cztery kanały w konkursie dotyczącym MUX-1.
– Nasze propozycje w konkursie na MUX-1 to: edukacyjno–dokumentalno-rozrywkowy kanał Nasza Opoka TV prezentujący tradycyjne wartości, którego istotną częścią są audycje o profilu historycznym opatrzone komentarzem eksperckim. Zgłosiliśmy też edukacyjno-rozrywkowo-filmowy kanał Rodzina TVC, jak sama nazwa wskazuje skierowany do rodzin, stawiający nacisk przede wszystkim na promowanie tradycyjnych wartości oraz tradycyjnego modelu rodziny edukacyjno – rozrywkowo – filmowy kanał z elementami interaktywnymi Dzisiaj TV skierowany do dzieci i dorosłych, opierający się na nowatorskiej koncepcji budowania ramówki wokół serwisu o profilu informacyjno-ciekawostkowym kierowanym do, jak również prowadzonego przez dzieci i młodzież. Pasmo z tego typu audycjami trwałoby do godziny 19.00. Adresowany do dzieci kanał Edu Junior TV prezentujący bezpieczne treści edukacyjne i rozrywkowe dla dzieci i młodzieży w wieku szkolnym oraz przedszkolnym – mówił Winnicki.
W konkursie dotyczącym MUX-1 Red Carpet Media Group zaproponowała filmowo-serialowy kanał Red Carpet Plus.