Trzy podmioty walczą o MUX-1

Antena do naziemnej telewizji cyfrowej

Dwa i pół roku temu KRRiT rozpatrywała wnioski od podmiotów zainteresowanych zastąpieniem ATM Rozrywka. Konkurs cieszył się wówczas dużym zainteresowaniem. Wnioski złożyli: Telewizja Polsat (Polsat Edu), Wirtualna Polska (H! TV), Red Carpet Media Group (Red Carpet TV), związana z Discovery spółka Green Content (Dmax), Gaming Tech Esports Media (CD Action TV) i Grupa MWE Michała Winnickiego (Silver TV, TVC Nostalgia i Tele Rozrywka). Wybrano Silver TV, który później zmienił nazwę na Antena HD.

Już tegoroczny konkurs dotyczący trzech miejsc w MUX-8 pokazał, że chętnych do emisji naziemnej jest znacznie mniej. Telewizja Polsat zaproponowała kanał W24. To w rzeczywistości stacja Wydarzenia 24, która jest nadawana jako przekaz eksperymentalny w MUX-4. Odrzucono trzy wnioski Red Carpet Media Group, bo dotyczyły rozszerzenia koncesji, a nie przyznania nowej, czego wymagała Rada.

We wcześniejszych konsultacjach nadawcy zaproponowali 14 kanałów. Wielu z nich nie wystartowało w konkursie. Tłumaczyli, że nie są pewni rentowności takich emisji. Poza tym ósmy multipleks jest nadawany w zakresie VHF, a nie UHF, przez co część odbiorców musi zainwestować w bardziej rozbudowaną antenę. Konkurs odnośnie MUX-8 dotyczy emisji w przestarzałej jakości SD.

Tylko trzy podmioty walczą o MUX-1

Z konkursem dotyczącym kanału tematycznego, który trafi do MUX-1 miało być inaczej. Jego realny zasięg jest większy niż MUX-8. Poza tym rywalizacja dotyczy nadawania w wysokiej rozdzielczości (HD). Mimo tego, zainteresowanie postępowaniem jest tylko nieznacznie większe niż w przypadku ósmego multipleksu i dwa razy mniejsze niż w 2021 roku.

– W związku z ogłoszeniem przewodniczącego KRRiT z dnia 18.07.2023r., MP poz. 716 wniosek o udzielenie koncesji na rozpowszechnianie programu telewizyjnego w multipleksie telewizyjnym MUX-1 złożyły trzy podmioty, lista wnioskodawców w dniu dzisiejszym tj. 8 września br., zostanie przedstawiona do podpisu Pana Przewodniczącego KRRiT – poinformowała Wirtualnemedia.pl Agnieszka Katkowska, aspirant z Departamentu Regulacji Biura KRRiT.

W konkursie wystartowała Telewizja Polsat, która nie zdradza jaki kanał chce nadawać w ramach MUX-1. Do regulatora wpłynęły też cztery wnioski od nowej firmy MWE Rodzina, która jest związana z Grupą MWE Michała Winnickiego. – Zaproponowaliśmy jeden kanał o charakterze filmowo-serialowym. Będziemy też aplikować w konkursie na MUX-8 – zapewnia w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Leszek Kułak, przewodniczący rady nadzorczej Red Carpet Media Group. Zgłoszona stacja to Red Carpet Plus, ale firma nie wyklucza, że nazwa zostanie zmieniona.

„Musimy zmienić wizerunek telewizji”

W rozmowie z Wirtualnemedia.pl właściciel Grupy MWE zdradził filozofię, która towarzyszy zgłoszonym przez jego firmę wnioskom. – Potwierdzam, że złożyliśmy wnioski na cztery kanały wyspecjalizowane o różnym profilu, jednakże o wspólnym, konserwatywno-rodzinnym fundamencie oraz skierowane do różnych grup docelowych. Przygotowaliśmy kilka wniosków, bo nie wiemy jakimi kryteriami będzie się kierować KRRiT przy wyborze zwycięzcy. Mam wrażenie, że w ostatnich latach telewizje komercyjne w Polsce emitują coraz więcej ogłupiających treści typu „Warsaw Shore” czy seriale paradokumentalne. Są tam prezentowane wartości, z którymi ja się nie identyfikuję i nie chciałbym, aby na tym wychowywały się młode pokolenia Polaków. Młodzi ludzie biorą przykład z prostych „gwiazd” telewizji czy Internetu, a często nie są to żadne wzorce. Powielają ich patologiczne zachowania, co nie prowadzi do niczego dobrego. W tym wszystkim zapominają o naszych tradycyjnych wartościach rodzinnych, które na przekór zagranicznym trendom, chcielibyśmy promować w naszym nowym kanale telewizyjnym na MUX-1. Musimy zmienić wizerunek telewizji, aby znów było to medium dostarczające treści inteligentne i na najwyższym poziomie – wyjaśnia Winnicki.

Dalej właściciel Grupy MWE wymienia kanały, które walczą o miejsce w multipleksie. – Nasze propozycje w konkursie na MUX-1 to: edukacyjno–dokumentalno-rozrywkowy kanał Nasza Opoka TV prezentujący tradycyjne wartości, którego istotną częścią są audycje o profilu historycznym opatrzone komentarzem eksperckim. Zgłosiliśmy też edukacyjnoarozrywkowo-filmowy kanał Rodzina TVC, jak sama nazwa wskazuje skierowany do rodzin, stawiający nacisk przede wszystkim na promowania tradycyjnych wartości oraz tradycyjnego modelu rodziny edukacyjno – rozrywkowo – filmowy kanał z elementami interaktywnymi Dzisiaj TV skierowany do dzieci i dorosłych, opierający się na nowatorskiej koncepcji budowania ramówki wokół serwisu o profilu informacyjno-ciekawostkowym kierowanym do, jak również prowadzonego przez dzieci i młodzież. Pasmo z tego typu audycjami trwałoby do godziny 19.00. Adresowany do dzieci kanał Edu Junior TV prezentujący bezpieczne treści edukacyjne i rozrywkowe dla dzieci i młodzieży w wieku szkolnym oraz przedszkolnym – informuje Winnicki.

Nowa stacja ma być atrakcyjną ofertą nie tylko dla widzów z dużych miast.

– Koncepcja tych kanałów wynika wprost z naszych doświadczeń z kanałem Antena HD na MUX-1, którego rosnące wyniki nie byłyby możliwe bez wytężonej pracy researchowej i analitycznej, jaką wykonał nasz wspaniały i entuzjastyczny zespół w ostatnim roku. I jesteśmy dumni, że jako jedyni potrafimy robić ogólnopolski kanał naziemny nie z Warszawy. Jesteśmy przekonani, że spojrzenie na widza z perspektywy warszawskiego wieżowca, tylko przez pryzmat sztucznych profili eksperckich, bez zagłębienia się w lokalną substancję społeczną jest błędne. Jako grupa rozproszona strukturalnie po całym kraju mamy możliwość i przywilej zbliżenia się do widza bardziej i efektywniej niż inni. Jesteśmy też wiarygodnym nadawcą. Wychodzimy z założenia, i mamy na to dowody, iż rynek telewizyjny popełnia błąd koncentrując się mentalnie na wielkomiejskości i lekceważąc światopogląd mieszkańców mniejszych miejscowości. Z perspektywy mieszkańców Ełku, Ostródy, Brodnicy i tysięcy mniejszych miejscowości, zarówno spojrzenie na tematy fundamentalne takie np. rodzina jak i mentalność ludzi z wielkich aglomeracji to wytwory kulturowo wręcz obce. I nie jest to żadna spekulacja – jest to fakt, którego potwierdzenie i konsekwencje obserwujemy codziennie na każdym kroku, w każdym przejawie życia kulturalnego i społecznego. Jako grupa dostarczająca wysokiej jakości rozrywkę naszą rolą nie jest negowanie faktów i wychowywanie naszej grupy docelowej wbrew jej światopoglądowi, ale wyjście naprzeciw jej oczekiwaniom i wartościom. Jesteśmy przekonani o słuszności tej strategii i będziemy ją konsekwentnie realizować, jeśli tylko uda nam się zdobyć koncesję na nowy kanał telewizyjny w MUX-1 – zapewnia Winnicki.

Wysokie koszty koncesji i nadawania przeszkodą

10-letnia koncesja kanału Antena HD, który również jest nadawany w MUX-1 kosztuje 14,36 mln zł. Do tego należy doliczyć ponad 6 mln zł rocznie na rzecz Emitela, operatora multipleksów naziemnej telewizji cyfrowej. To znaczące wydatki w czasach, kiedy telewizja linearna na rozwiniętych rynkach jest wypierana przez serwisy streamingowe i darmowe kanały z reklamami w streamingu (FAST). Udziały w rynku stacji linearnych z roku na rok spadają, co wiąże się ze spadającymi wpływami reklamowymi.

– Można zaryzykować pogląd, że niższe koszty koncesji mogłyby przełożyć się na większe możliwości finansowe w zakresie programingu takiego kanału. Nadawca, który otrzyma koncesję na nadawanie w ramach naziemnego MUX musi zapewnić taki poziom programowy, który przełoży się na odpowiednio wysokie wyniki oglądalności, gwarantujące mu rentowność. Obecny rynek telewizyjny jest dość wymagający, co widać obserwując wyniki oglądalności poszczególnych kanałów. Jeśli chodzi o ceny nadawania ogólnopolskiego realizowanego przez Emitel, to sprawa jest innej natury, gdyż koszty nadawania zapewne są wypadkową ogromnej inwestycji w infrastrukturę techniczną oraz jej bieżące utrzymanie – przekonywał niedawno w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Kułak z Red Carpet Media Group.

Emitel nie zdradził czy obniżka opłat jest w ogóle możliwa. W ostatnim roku firma poniosła duże koszty w związku z przejściem na standard DVB-T2/HEVC naziemnej telewizji cyfrowej.

– Kwestia opłat koncesyjnych leży w gestii odpowiednich organów regulacyjnych. Jeżeli chodzi o telewizję linearną to w Polsce cieszy się ona bardzo dużą popularnością a rozwój platform OTT, w szczególności dla kanałów „free-to-air’ nie stanowi w naszej ocenie istotnego ryzyka. Udział cyfrowej telewizji naziemnej w oglądalności kanałów w Polsce pozostaje również stabilny pomimo dużych zmian, które miały miejsce w ostatnim czasie związanych z realizowanym projektem refarmingu i zmianami standardu nadawania. Jeżeli chodzi o relacje handlowe z naszymi klientami to z zasady nie komentujemy tych kwestii na łamach mediów – wyjaśniła w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Agnieszka Sobucka, menedżer ds. komunikacji i PR, rzecznik prasowy Emitela. Na obniżkę opłat nie zdecydowała się też KRRiT.