W lutym 2011 roku prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Polkomtel (wówczas należącego jeszcze do konsorcjum spółek skarbu państwa, holding Zygmunta Solorza przejął telekom w połowie 2011 roku) 130,7 mln zł kary, orzekając, że firma nie współpracowała w ramach kontroli prowadzonej przez Urząd.
To rozpoczęło trwający ponad 10 lat spór sądowy. Polkomtel zapewnił, że w trakcie kontroli w pełni i przez cały czas współpracował z UOKiK w zakresie przewidzianym prawem. Odwołał się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a ten w połowie 2014 roku obniżył grzywnę do wysokości 4 mln zł, wówczas równowartość 1 mln euro. Od tego orzeczenia odwoła się natomiast UOKiK, a sąd drugiej instancji jesienią 2015 roku uchylił wyrok i przekazał sprawę do ponownego rozpoznania.
W kwietniu 2017 roku SOKiK obniżył karę do 1,3 mln zł, a apelacje od tej decyzji złożył i UOKiK, i Polkomtel. Sąd Apelacyjny podtrzymał orzeczenie, na co obie strony sporu skierowały skargi kasacyjne do Sądu Najwyższego. Ten zaś jesienią 2020 roku oddalił skargę UOKiK, a po rozpatrzeniu tej złożonej przez operatora Plusa skierował sprawę do ponownego rozpatrzenia w drugiej instancji.
W sprawozdaniu Cyfrowego Polsatu podano, że pod koniec marca br. Sąd Apelacyjny „przychylił się do stanowiska spółki, iż kara została wymierzona w euro, a następnie błędnie przeliczona na złote, wskutek czego zmienił zaskarżony wyrok I instancji, obniżając wymiar kary w złotych do kwoty 1,2 mln zł”.
W ub.r. koszty operacyjne Polkomtela wzrosły o 11,5 proc., dużo mocniej od przychodów, a koszty obsługi zadłużenie podskoczyły ponad trzykrotnie, przez co zysk netto zmalał z 1,46 mld do 589,4 mln zł. Po sprzedaży spółki infrastrukturalnej liczba pracowników telekomu zmalała o jedną piątą.
Grupa Cyfrowy Polsat z serią kar od UOKiK
Wiosną 2019 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Polkomtel kary wynoszące łącznie 39,5 mln zł. Chodziło o automatyczne włączanie przez firmę klientom usług kosztujących dodatkowo od 2 do 20 zł miesięcznie.
Pod koniec 2019 roku uprawomocnił się wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego uchylający decyzję dyrektora Izby Administracji Skarbowej, na mocy której Cyfrowy Polsat miał zapłacić 40,6 mln zł zaległego podatku dochodowego z 2011 roku wraz z odsetkami. Sąd umorzył też postępowanie w tej sprawie.
Jesienią ub.r. Sąd Apelacyjny utrzymał kary w wysokości ponad 18 mln zł nałożone przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na Polkomtel za wprowadzanie odbiorców w błąd w kampanii reklamowej „Power LTE bez limitu danych” z 2014 roku. Natomiast Sąd Najwyższy w całości oddali skargę kasacyjną Cyfrowego Polsatu na orzeczenie sądowe w sprawie grzywny nałożonej przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów za wprowadzanie w błąd w kampanii „Power LTE”.
Sąd Apelacyjny obniżył z 50,63 do 16,81 mln zł grzywnę nałożoną na Polkomtel przez prezesa UOKiK za pobieranie od klientów dodatkowych opłat za pobieranie treści audio i wideo.
Z kolei Sąd Najwyższy ostatecznie orzekł, że operator Polkomtel za brak współpracy przy postępowaniu Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dotyczącym projektu Mobilna TV zapłaci 300 tys. euro. Pierwotnie prezesa UOKiK nałożył na telekom 33 mln euro grzywny. Natomiast niedawno Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podtrzymał 34,92 mln zł grzywny nałożonej na Cyfrowy Polsat za to, że operator w czasie Euro 2016 wyłączył ze swojej oferty dwie niemieckie stacje pokazujące mecze z tego turnieju.
W drugim kwartale br. grupa Cyfrowy Polsat zwiększyła wpływy sprzedażowe o 1,9 proc. do 3,29 mld zł, a jej zysk netto skurczył się z 282,7 do 8,1 mln zł, głównie wskutek 300 mln zł kosztów finansowych.