TVN24 liderem kanałów informacyjnych Średni dobowy udział TVN24 w lipcu 2023 roku wyniósł 5,46 proc., po spadku względem analogicznego okresu rok wcześniej o 2,33 proc. – wynika z danych Nielsen Audience Measurement, do których dotarł portal Wirtualnemedia.pl.
Wiceliderem było TVP Info. Średni miesięczny wynik kanału wyniósł 5,27 proc. (po wzroście o 10,48 proc.).
Podium uzupełnia Polsat News. W lipcu br. kanał miał 1,70 proc. udziału, po spadku względem lipca 2022 roku o 10,99 proc.
Tuż za podium znalazł się kanał TVP3, którego udział wyniósł 1,19 proc. (do góry o 16,67 proc.). Czołową piątkę uzupełnia kanał Wydarzenia24. Średni rynkowy udział stacji w lipcu br. wyniósł 0,79 proc. Stacja względem lipca 2022 roku zanotowała wzrost o 14,49 proc.
TVP Info ogląda więcej mężczyzn niż kobiet
W tym roku roku TVP Info oglądało średnio 44,57 proc. kobiet i 55,43 proc. mężczyzn. Struktura widowni stacji w podziale na płeć różni się od tej, którą charakteryzuje się cały rynek telewizyjny w naszym kraju. Charakteryzuje się przewagą widowni kobiecej – w analizowanym okresie wszystkie stacje śledziło średnio 53,52 proc. kobiet i 46,48 proc. mężczyzn – wynika z danych Nielsen Audience Measurement, do których dotarł portal Wirtualnemedia.pl.
TVP Info jeszcze wyższy udział widowni męskiej nad kobiecą miało w analogicznym okresie rok wcześniej. W okresie od 1 stycznia do 19 lipca 2022 roku mężczyźni stanowili 57,78 proc., a kobiety – 42,22 proc.
87 proc. widzów stacji stanowi grupa wiekowa 50+
TVP Info na tle całego rynku charakteryzuje się niskimi wynikami oglądalności wśród młodych widzów. Udziały widowni każdej z tych stacji w grupach wiekowych 4-9, 10-11, 13-15, 16-17, 18-19, 20-24 i 25-29 w badanym okresie wynoszą wyraźnie poniżej 1 proc. Niskie zainteresowanie w najmłodszych grupach wiekowych stacja miała również w analogicznym okresie zeszłego roku.
W kolejnych grupach wiekowych zainteresowanie newsową stacją Telewizji Polskiej stopniowo zaczyna rosnąć. Jest ono bardzo wysokie w starszych grupach wiekowych.
Zdecydowanie najwyższe wyniki oglądalności TVP Info notuje w grupie 50+, w której widownia stanowi aż 86,65 proc. wszystkich widzów. Dla porównania w całym rynku jest to 62,39 proc.
Wysoki udział widowni wiejskiej
Mniejsze dysproporcje oglądalności TVP Info względem całego rynku notowane są ze względu na miejsce zamieszkania widzów. Stacja ma jednak zauważalną przewagę w strukturze widowni mieszkańców wsi, którzy stanowią 45,43 proc. udziału wszystkich widzów stacji. Wartość ta w całym rynku wynosi 38,35 proc.
Wyraźnie rosną dochody widzów TVP Info
Biorąc pod uwagę średni miesięczny dochód netto danego gospodarstwa domowego w przeliczeniu na 1 mieszkańca (w zł) można zauważyć, że TVP Info w tym roku ma względnie podobną strukturę widowni do całego rynku telewizyjnego w Polsce.
Dla porównania, w okresie od 1 stycznia do 19 lipca ub.r. TVP Info śledziło mniej osób z wysokimi dochodami, a więcej – z niskimi. Średni miesięczny dochód netto danego gospodarstwa domowego w przeliczeniu na 1 mieszkańca powyżej 5 tys. zł netto w okresie od 1 stycznia do 19 lipca br. wynosił 36,86 proc., a rok wcześniej było to 31,89 proc. Z kolei w przypadku dochodów od 0 do 1400 zł w tym roku wynosi 3,20 proc., a w analogicznym okresie ub.r. – 5,16 proc.
Coraz więcej widzów z wykształceniem podstawowym
TVP Info najchętniej oglądają osoby z wykształceniem podstawowym, a udział takich widzów rośnie – z 44,56 proc. widowni w okresie od 1 stycznia do 19 lipca 2022 roku do 47,24 proc. w okresie od 1 stycznia do 19 lipca 2023 roku (w całym rynku obecnie jest to 42,73 proc.).
70 proc. widowni stacji stanowią emeryci
Ze względu na wykonywany zawód TVP Info najchętniej oglądane jest przez emerytów, którzy stanowią 70,36 proc. widowni stacji. Dla porównania, wszystkie stacje telewizyjne w Polsce w strukturze widowi średnio mają 43,64 proc. emerytów.
ADH% (Adhesion) – udział procentowy widzów poszczególnej grupy względem liczebności grupy odniesienia np. udział widowni w wieku 65+ względem wszystkich widzów. Tym samym wskaźnik ten informuje o strukturze demograficznej widzów, a tym samym opisuje atrakcyjność programu. Adhesion dla kilku grup sumuje się do 100 proc. pod warunkiem, że badane grupy w całości zawierają się w grupie odniesienia – np. kobiety 4+ i mężczyźni 4+ w odniesieniu do grupy wszyscy 4+. Jak mierzy się oglądalność telewizji w Polsce? Średni dobowy udział TVP Info w pierwszym półroczu br. wyniósł 4,66 proc. (po spadku o 16,49 proc. względem pierwszego półrocza ub.r.).