„Tygodnik Powszechny” (Tygodnik Powszechny) w czwartek zaprezentował serwis internetowy w zmienionej, nowoczesnej szacie graficznej oraz z nowymi funkcjonalnościami, które ułatwią dostęp do treści pisma. To pierwsza część projektu pod nazwą rE-medium, realizowanego przez Fundację Tygodnika Powszechnego.
Nowy serwis Tygodnikpowszechny.pl to według zapewnień wydawcy wygodna lektura i intuicyjna obsługa na smartfonach i tabletach oraz łatwy zakup subskrypcji i prenumeraty papierowej.
Częścią nowego serwisu pozostaje obszerna biblioteka Podkastu Tygodnika Powszechnego – rozmów dziennikarek i dziennikarzy z ważnymi postaciami kultury, nauki, religii oraz z wnikliwymi obserwatorami polskiej polityki. Do dyspozycji czytelników będzie również kompletne archiwum „Tygodnika” od 2003 roku, wraz z ulepszoną wyszukiwarką.
„Wiemy, poprzednie wcielenie serwisu »Tygodnika« wymagało od Państwa wiele cierpliwości (a logowanie nawet determinacji…). Tym bardziej jesteśmy wdzięczni, że są Państwo z nami i że możemy dziś zaprezentować Państwu nowy serwis: zaprojektowany zgodnie z nowymi standardami, wygodniejszy do czytania, zwłaszcza na urządzeniach mobilnych, z archiwum sięgającym dwóch dekad wstecz i zasobami naszego podkastu, z łatwym dostępem do najnowszego wydania i materiałów zapisanych na później” – pisze na stronach pisma Michał Kuźmiński, wicenaczelny „Tygodnika Powszechnego” i naczelny jego internetowego serwisu.
rE-medium to autorski system do zarządzania treściami, subskrypcjami i reklamami, zaprojektowany w oparciu o doświadczenia redakcji i wydawnictwa „Tygodnika Powszechnego” w taki sposób, by odpowiadał on na potrzeby oraz możliwości małych i średnich wydawców.
Kilkanaście ostatnich miesięcy przyniosło gwałtowne pogorszenie warunków dla prowadzenia działalności wydawniczej. Rosnące ceny papieru oraz koszty energii, spadek liczby dystrybutorów i punktów sprzedaży prasy sprawiły, że tylko w 2022 roku z rynku zniknęło ponad 30 tytułów prasowych. Jak pisze wydawca „Tygodnika Powszechnego”, władze coraz częściej próbują uzależniać od siebie finansowo media, a te, które się temu nie poddają, płacą za niezależność dalszym pogarszaniem się ich kondycji finansowej. Pozbawia to wydawców szans na niezbędne inwestycje, zwłaszcza w kosztowne narzędzia do działania online.
Jest na to rE-medium – autorskie rozwiązanie, zbierające w jednym systemie informatycznym wszystko, czego potrzeba do prowadzenia niezależnego, nowoczesnego tytułu.
rE-medium dla mniejszych wydawców
System rE-medium to narzędzie do prowadzenia stron, koordynowania pracy redakcyjnej i zarządzania treściami, obsługi paywalla, planowania i emisji kampanii reklamowych oraz komunikacji z użytkownikami. Bazuje ono na otwartej platformie Drupal, sprawdzonej między innymi przez redakcje „The Economist”, Fox News, BBC, Al Jazeery czy NBC.
Docelowo rE-medium stanie się podstawowym narzędziem pracy zespołu „Tygodnika Powszechnego”. Właśnie dobiega końca pierwszy etap wdrożenia, zakładający uruchomienie nowego serwisu Tygodnikpowszechny.pl wraz z narzędziami do jego obsługi. Prace nad pozostałymi funkcjami trwają, a wersję finalną Fundacja Tygodnika Powszechnego będzie bezpłatnie udostępniać innym niezależnym wydawcom.
Projekt rE-medium prowadzi Fundacja Tygodnika Powszechnego dzięki uzyskanemu dofinansowaniu z grantu w konkursie „Media dla demokracji”, organizowanym przez Fundację Stocznia w konsorcjum z Fundacją im. Stefana Batorego i Fundacją Akademia Organizacji Obywatelskich w ramach programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy, finansowanego z Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2014-2021.
Według danych Polskich Badań Czytelnictwa w ub.r. średnia sprzedaż ogółem „Tygodnika Powszechnego” wynosiła 22 803 egz., z czego 19 674 w wersji drukowanej, a 3 129 w cyfrowej.
Spółka Tygodnik Powszechny w ub.r. zwiększyła przychody o 3,4 proc. do 10,59 mln zł, a jej strata netto pogłębiła się ze 149 do 385 tys. zł.