Telewizja Polska ma najwięcej kanałów naziemnych i największy udział w rynku wśród widzów odbierających telewizję za pośrednictwem zwykłej anteny. Publiczny nadawca rok do roku poprawił wynik wśród tych odbiorców w grupie ogólnej 4+. Było to możliwe dzięki pozostaniu części jego kanałów w starym standardzie i zyskaniu kolejnego multipleksu.
Nielsen Media monitoruje 13 naziemnych kanałów TVP: TVP 1, TVP 2, TVP Info, TVP 3, TVP ABC, TVP Historia, TVP Sport, TVP Kobieta, TVP Rozrywka, TVP Dokument, TVP Nauka, TVP Kultura i TVP Polonia. Ich łączny udział w grupie ogólnej 4+ wśród widzów z telewizją naziemną w pierwszym półroczu 2023 to 42,45 proc. wobec 41,68 proc. w pierwszym półroczu 2022. Z kolei w grupie komercyjnej 16-59 udział kanałów TVP wśród odbiorców z telewizją naziemną spadł – z 29,39 proc. w pierwszym półroczu 2022 do do 27,86 proc. w pierwszym półroczu 2023.
Nielsen Media nie bada oglądalności Alfa TVP i Belsat TV, też dostępnych naziemnie.
Grupa Polsat Plus ma dziewięć bezpłatnych kanałów naziemnych: Polsat, TV 4, TV 6, Super Polsat, Fokus TV, Wydarzenia 24, Polo TV, Nowa TV i Eska TV. Ich łączny udział w grupie ogólnej 4+ wśród widzów z telewizją naziemną w pierwszym półroczu 2023 to 21,24 proc., po spadku z 23,22 proc. rok wcześniej. Z kolei w grupie komercyjnej 16-59 udział kanałów Grupy Polsat Plus wśród widzów z telewizją naziemną to 24,25 proc. wobec 27,04 proc. w pierwszym półroczu 2022.
Grupa TVN Warner Bros. Discovery posiada cztery kanały naziemne: TVN, TVN Siedem, TTV i Metro. Ich łączny udział w grupie ogólnej 4+ wśród widzów z telewizją naziemną wzrósł z 13,23 proc. do 13,27 proc., a w komercyjnej 16-59 – z 16,59 proc. do 17,47 proc.
Telewizja Puls, nadawca TV Puls i Puls 2, zmniejszyła swój udział w grupie 4+ wśród widzów naziemnych z 8,42 proc. do 7,70 proc., a w komercyjnej 16-59 – z 10,63 proc. do 10,31 proc.
Udział wśród widowni naziemnej straciła też Grupa Kino Polska, nadająca Stopklatkę i Zoom TV. W grupie ogólnej 4+ to spadek z 2,87 proc. do 2,34 proc., a w komercyjnej 16-59 – z 3,71 proc. do 2,88 proc.
Pod jednym kanale naziemnym mają MWE Networks – Antena HD i Wirtualna Polska Media – Telewizja WP. Ten pierwszy zanotował wzrost udziału naziemnego w grupie ogólnej 4+ z 0,96 proc. do 1,22 proc., a w komercyjnej 16-59 – z 1,05 proc. do 1,40 proc. Natomiast Telewizja WP zaliczyła spadek – z 0,66 do 0,57 proc. w grupie ogólnej 4+ i z 0,80 proc. do 0,67 proc. w komercyjnej 16-59.
W przeciwieństwie do MUX 1 i 2 z czołowymi kanałami komercyjnymi, trzeci multipleks z głównymi stacjami TVP nadal nadaje w starym standardzie, więc kanały na nim obecne mogą być odbierane dodatkowo także na starszych dekoderach i telewizorach. Ponadto od lutego br. TVP dysponuje na wyłączność tzw. MUX 6, który zastąpił multipleks testowy, mający mniejszy zasięg od MUX 6.
Stanisław Janowski, prezes Telewizji Polsat, w zeszłym roku tłumaczył, że naziemne kanały Polsatu zawsze były bardzo silne w telewizji naziemnej. – Niewątpliwie ten refarming (w uproszczeniu zmiana standardu – przyp. red.), który odbył się, jak się odbył, spowodował, że zostaliśmy tym najbardziej dotknięci – mówił w czasie spotkania z dziennikarzami.
Na niekorzystny wpływ tego procesu na wyniki oglądalności zwraca też uwagę Telewizja Puls, nadawca TV Puls i Puls 2. „Czynnikiem wpływającym na wyniki oglądalności, a tym samym na wyniki finansowe Spółki głównie w 2022 roku oraz pośrednio w 2023 r. jest proces refarmingu przede wszystkim ze względu na wydłużenie terminu zmiany procesu przez regulatora” – podano w sprawozdaniu rocznym.
Dane: Nielsen Media dla stacji, które miały więcej niż 50 proc. zasięgu naziemnego, obejmują oglądanie na telewizorach podłączonych do anteny naziemnej.